برای مردمان جنوب جنگ جهانی سوم مدتهاست که شروع شده است

نوشتۀ: ژان سیگلر
Write a comment

فاشیسم آلمان به 6 سال زمان نیاز داشت تا 58 میلیون نفر را به قتل برساند، نئولیبرالیسم این را به سادگی در یک سال به انجام می رساند. مصاحبه‌ای با ژان سیگلر

 

ژان سیگلر اولین نماینده ویژه سازمان ملل برای حق غذا و امروز معاون کمیته حقوق بشر سازمان ملل است

س- ما میگذاریم که آنها از گرسنگی جان دهند ” این عنوان کتاب جدید شما است که با زیر تیتر ” کشتار در جهان سوم ” انتشار یافته است .چه کسی مسئول این است که میلیونها انسان هرساله از گرسنگی جان میدهند؟

ج- “ورلد فود رپرت- گزارش جهانی غذایی ” سازمان ملل میگوید : هر پنج ثانیه یک کودک از گرسنگی جان میدهد که زیر دهسال میباشد ، پنجاه وهفت هزار انسان روزانه. از هفت میلیارد انسانی که امروز برروی کره زمین میباشند، یک هفتم آن بطور متناوب از سوء تغذیه شدید رنج میبرد. همزمان این گزارش اینرا مشخص میکند که اقتصاد جهانی بنا به استاندارد امروزی تولید بدون هیچ مشگلی دوازده میلیون انسان را میتواند تغذیه کند. برخلاف کمتر از دهها سال پیش امروز بطور مشخص کمبود وجود ندارد. مشکل امروز در تولید مواد غذائی نیست، بیشتر در دسترسی به آن است. واین بستگی به قدرت خرید دارد  هر کودکی که همزمان با این گفتگوی ما از گرسنگی می میرد، در واقع به قتل میرسد.

پس اربابان این نظم آدمخوار جهانی چه کسانی هستند؟ در این رابطه نخست میخواهم اسم ده کنسرن چند ملیتی را نام ببرم که هشتاد وپنج درصد مواد غذایی را در دست دارند آنها هرروز تصمیم میگیرند که چه کسی میخورد وزنده میماند و چه کسی گرسنگی بکشد وبمیرد. استراتزِی آنها بدست آوردن حد اکثر سود است .

س- میتونید نام ببرید؟

ج-شرکت آمریکایی Cargill Incorporated در سال گذشته سی ویک وهشت دهم در صد تجارت غلات رادر سطح جهان کنترل کرده است ، شرکت Dreyfus Brother سی ویک دودهم در صد برنج را . من میخواهم بطور کوتاه چهار مهم ترین مکانیزمی که باعث گرسنگی میشوند را توضیح دهم .

در درجه اول بورس بازی با مواد غذایی اولیه اساسی میباشد . راهزنی بانکی بین المللی در سالهای دوهزار وهفت وهشت در بازار بورس مالی هششتاد وپنج هزار میلیارد دلار ازرش قدرت مالی را از بین برد . از آن زمان صندوقهای تامینی و بانکهای بزرگ خط خود را در بازار بورس به معامله با مواد اولیه تغییر داده اند، بیش از همه تولیدات کشاورزی . در این بخش هم با همان روال قبلی و رایج در بخشهای دیگر، با مشتقات و »Short Selling« و سایر ابزارهای قانونی مالی معامله میشود، تا با برنج ، ذرت و دیگر غلات سودهای نجومی بدست آورند. .

برای مثال ذرت در بازار جهانی طی دوازده ماه گذشته شصت وسه در صد گرانتر شده است ، آرد به تنی دویست و هتفاد دو یورو رسیده و قیمتش دوبرابر شده است . قیمت برنج فیلیپینی بطور انفجاری از صد و ده دلار به هزار دویست دلار رسید.

س – و در جهان سوم تنها عده کمی توان پرداخت این را دارند …

ج- بنا بر اظهارات بانک جهانی، 1.2 میلیارد نفر انسان باید با درآمدی کمتر از یک دلار در روز سر کنند. آن‌ها در زاغه های جهان زندگی می کنند: در مانیل، کراچی، مکزیکو سیتی، سائو پائولو وغیره. از این مقدار ناچیز است که مادران باید فرزندان خود را تغذیه کنند. وقتی قیمت مواد غذائی انفجاری می شود، آنها از گرسنگی می میرند.

دومین مکانیسم مرگبار به کارگیری هر چه بیشتر سوختهای مشتق از محصولات کشاورزی است. در سال 2011 تنها در آمریکا از 138 میلیون تن ذرت و صدها میلیون تن حبوبات بیو متانول و بیو دیزل (بنزین و گازوئیل) تولید شد. آمریکا روزانه معادل 20 میلیون بشکه نفت (هر بشکه 158 لیتر) مصرف می کند. در حد فاصل تگزاس و آلاسکا اما روزانه 8 میلیون بشکه استخراج می شود. 12 میلیون بشگه باید وارد شوند. از عراق، نیجریه، آسیای مرکزی، عربستان سعودی و کشورهای خطرناک دیگر.

این به آن معناست که آمریکائی ها باید مبالغ غیر قابل تصوری را صرف هزینه‌های نظامی بکنند. به همین دلیل اوباما در نظر دارد که انرژی فسیلی را با انرژی گیاهی جایگزین کند. اما سوزاندن صدها میلیون تن مواد غذائی بر سیاره ای که هر 5 ثانیه یک کودک در آن در اثر گرسنگی می میرد، جنایت بر علیه بشریت است.

س- وسومین مکانیزم ؟

ج- بدهی بیش از حد کشورهای فقیر میباشد. از پنجاه وچهار کشور آفریقایی سی و هفت کشور ، یک کشور کشاورزی صرف میباشند و عموما با قدرت تولیدی ضعیف . آنها پول برای آبیاری ، تکنیک کشاورزی ویا کود برای سرمایه گذاری ندارند . تنها سه وهشت دهم درصد ا زسطح آفریقای سیاه آّبیاری شده است بقیه مانند پنج هزار سال گذشته صرفا از طریق باران آبیاری برای کشاورزی میشود.

در یک سال عادی بدون جنگ ویا خشکسالی و حمله ملخ ها در نیجر و یا نوار ساحل  بطور متوسط ششصد تا هفتصد کیلوگرم غلات در هر هکتار بهره برداری میشود . در بادن وتمبرگ آلمان برعکس ده هزار کیلوگر م میباشد. زارعین آلمانی سخت کوش تر ویا باهوش تر از همکاران آفریقایی خود نیستند  اما برخلاف او زارغ آلمانی دارای کودهای معدنی، بذر به عمل آمده، سیستم آبیاری، تراکتور و غیره میباشد. به زارع آفریقایی دولتش هم  نمیتواند کمک نماید چرا که این دولتها فقط دارای قروض میباشند.

در این نقطه ساختار مالی عمومی مانند بانک جهانی ویا بانک توسعه اروپا به بازی وارد میشوند. این ها به این کشورها میگویند :قروض خود را این گونه پرداخت کنید که زمین کشاورزی خود را به سرمایه گذارا ن و صندوق های تامینی بنام کنید. به این کار  »Landgrabbing« می‌گویند [مصادره زمین از طرق مشکوک و شبه قانونی].  تنها در آفریقا در سال گذشته چهل ویک میلیون هکتار این گونه بنام شده است . این سرمایه گذاران دارای پول ، تکنیک و ابزار حمل ونقل و روابط تجاری میباشند . آنها برروی این زمینها محصولاتی را تولید میکنند مانند آووکادوس ، میوه های جنوب ، قهوه، برای صادرات به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی . برای مردمان بومی چیزی باقی نمیماند.

یک مکانیسم  چهارممرگبار هم دامپینگ در کشاورزی است . در هر بازار آفریقایی امروز میتوان سبزی تازه، مرغ و میوه از ایتالیا ، فرانسه و یا آلمان خرید، بستگی به فصل به نصف قیمت ویا یک سوم قیمت ارزان تراز تولیدات مشابه داخلی . چند کیلومتر آنطرف تر زارع آفریقایی  با همسرش وکودکانش به سختی جان میکند در گرمای طاقت فرسا و از کمترین شانس برای تأمین حد اقل زندگی برای خانواده اش برخوردار نیست.

آنچه که کمیسرهای بروکسل انجام میدهند بطور عمیقی رذیلانه است: بوسیله سیاست دامپینگ باعث ایجاد گرسنگی در آفریقا میشوند و اگر گرسنگان به عنوان پناهنده میخواهند به اروپا خود را نجات دهند ، آنها با ابزار نظامی بیرحمانه به دریا ریخته میشوند جاییکه هرساله هزاران نفرجان خود را از دست میدهند.

س- آیا ارزیابی ای وجود دارد که چه تعداد بوسیله سیاست اقتصادی کشورهای پیشرفته سرمایه داری جان خود را از دست داده اند؟

ج- بنا به آمار اکوسکو ECOSOC در سال گذشته پنجاه ودومیلیون انسان بوسیله اپیدمی ، آبهای آلوده ، گرسنگی و بیماریهای سوء تغذیه جان خود را از دست داده اند و قربانی آن شده اند. فاشیسم آلمان در شش سال جنگ پنجاه وشش میلیون انسان را کشت نئولیبرالیسم اقتصادی براحتی این را در کمتر از یکسال انجام میدهد.

س- آیا با کار خود در سازمان ملل توانسته اید چیزی را تغییر دهید ؟

ج-بیشتر با کار های انتشاراتی ام. کتاب من بر اساس تنها آمار نیست ، بلکه یک گزا رش تجربی است ، من وضعیت بسیاری از کشورها را ازنزدیک مشاهده کرده و تحقیق کردم . و میتوانم اکنون دقیق بگویم ، چه کسانی رذل وکلاهبر دا ر میباشند-میتوانم این اشاره را هم داشته باشم که چه امیدی میتواند وجود داشته باشد.

برای مردم جنوب جنگ جهانی سو م مدتهاست که شروع شده است .تا زمانی که ساکت بمانیم ، ما همدستان قاتلین میباشیم . چه گوارا گفته است “که پایدارترین دیوارها نیز توسط شکاف ها سقوط میکنند” و این شکافها اکنون قابل رویت است.

هرروز بیشتر وبیشتر برای مردم این روشن میشود که این نظم جهانی آدمخوار توسط انسانها شکل گرفته است ومیتواند توسط آنها نیز ساقط شود. با بسیج جامعه مدنی ، سازمانهایی مانند اتاک ، گرین پیس ، ویا کمسینیا ودیگران . یک پایه تاریخی ایجاد شده ست . تنها موتور آن ضرورت تاریخی است که امانئول کانت گفته است .”عمل ضد انسانی که بر دیگری روا شود، باعث نابودی انسانیت در من میشود .” من میخواهم این را برا ی آلمان برجسته کنم : این کشور زنده ترین کشور دمکراتیک اروپا میباشد و سومین قدرت اقتصادی جهان . قانون اساسی تمامی سلاحهای لاز م را میدهد که این مکانیزم جنایتکارانه که باعث مرگ میلیونها انسان میشود را از راههای دمکراتیک و صلح آ میز درهم بشکند. کارل مارکس میگوید :” انقلابیون باید در وضعیتی باشند که رشد سبزه را بشنوند ”  قیام وجدان در اروپا در پیش است .

 

یونگه ولت

ترجمه :علی شمس

توضیح سایت امید:

انتشار مقاله حاضر به دلیل اهمیت افشاگرانه آن در برملا کردن چهرۀ غیر انسانی نظام بین‌المللی معاصر صورت می‌گیرد و به معنای توافق با راه حل‌های ژان سیگلر در پایان نوشته نیست. در بررسی تطبیقی متن اولیه ترجمه مندرج در سایت هفته با متن اصلی، کاستی ها و نارسائی هایی به نظر ما رسید. بر همین اساس لازم دانستیم که متن را با ویرایشی مجدد منتشر کنیم. با امید به تفاهم مترجم محترم.

برگرفته از مجله هفته

http://www.hafteh.de/?p=34397
Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر