این صدای آلمان است: پزشکان کوبائی میتوانند علیه کرونا کمک کنند!

نوشتۀ: سعید عطاپور
Write a comment

فیدل کاسترواین پزشکان را که در فعالیتهای بشردوستانۀبین المللی فعالیت میکردند، "لشکر سفید پوشان" نام گذاری کرده بود. این پزشکان از سال 1963 تا کنون بیش از ششصد هزار ماموریت را در 164 کشور انجام داده اند.


cuba dw corona 01

ورود نخستین اعضاء تیم پزشکی کوبا برای مبارزه با ابولا به فری تاون

سایت آلمانی دویچه وله درمقاله ای پیرامون راه مقابله با اپیدمی کرونا با طرح سوال "قبلا ابولا و حالا کرونا، آیا پزشکان کوبائی قادر به مبارزه با اپیدمی هستند؟"  به بررسی اجمالی دست آوردهای پزشکی کوبای سوسیالیستی تحت تحریم پرداخته و با تصویری از ورود اولین تیم پزشکی کوبائی در فری تاون پایتخت سیرا لئونه [1] برای مبارزه علیه اپیدمی مرگبار ابولا در این کشور فقیر آفریقائی در سال 2014 به این سوال جواب مثبت داده و در ادامه مینویسد:

 "ردپای پاسخ به سوال اپیدمی جهانی کرونا به هاوانا وداروی کوبائی "اینترفرون آلفا-2بی" ختم میشود! این یکی از سی داروئی است که در چین برای مداوای بیماران کرونائی مورد استفده قرار میگیرد."

البته دویچه وله چندان هم از موفقیت کوبا خوشحال نیست و در همین گزارشی هم که ظاهرا از روی ناچاری آن را درج کرده است تا توانسته از طعنه و کنایه و نیش زدن خودداری نکرده است. اما در این مورد واقعیت قوی تر از آن است که بتوان آن را انکار نمود. بخصوص این که اگر قرار باشد کرونا در آلمان هم قربانی بیشتری بگیرد آنگاه نمی توان به همین سادگی از مصرف داروی کوبائی صرفنظر نمود. به همین دلیل نیز نویسنده گزارش علیرغم نق زدن، اعتراف میکند که باید کارآئی پزشکان زن و مرد کوبائی و فعالیت میدانی آنها را تحسین کرد. 

 cuba dw corona 02

پزشک زن کوبائی هنگام مداوای یک زخمی در جریان زلزلۀ مرگباردرپاکستان از سال 2005

"فعالیت پزشکان کوبائی در جریان اپیدمی ابولا در سال 2014 در غرب آفریقا، که در آنزمان کوبا با ارسال 460 پزشک و پرسنل پزشکی به کشورهای سیرا لئونه، لیبریا و گینه بطور موثری بر علیه این اپیدمی کار کردند.160 نفر از این تیم پزشکی با قرارداد مستقیم سازمان جهانی بهداشت کار میکردند. [2]" 

"امتحان موفقیت آمیز: سازمان جهانی بهداشت بطور بسیار مثبتی از فعالینت تیم پزشکی کوبا در جریان مبارزه با اپیدمی ابولا اظهار رضایت کرد. بعد از پایان این ماموریت  برت هوفمان کارشناس امور کوبا در مورد فعالیت پزشکان کوبائی این جمع بندی را ارائه داد: "بریگادیستهای کوبائی بسیار سریع وارد عمل شدند و بازدهی عملی بسیار بالائی داشتند." [3]" 

"مطابق پیشبینی هوفمان، اگر سارمان جهانی بهداشت قصد دخالت در بسیاری از کشورهای فقیر که دارای سیستم درمانی مناسبی نمیباشند در مبارزه علیه ویروس کرونا را داشته باشد، به وجود متخصصین کوبائی نیاز دارد."

cuba dw corona 03

پزشکان کوبائی در جریان مبارزه با بیماری تب دنگوئه در لِگوآی گالپا در هندوراس 2019

"فیدل کاسترواین پزشکان را که در فعالیتهای بشردوستانۀبین المللی فعالیت میکردند، "لشکر سفید پوشان" نام گذاری کرده بود. این پزشکان از سال 1963 تا کنون بیش از ششصد هزار ماموریت را در 164 کشور انجام داده اند. در حال حاضر نیز بیش از سی هزار متخصص پزشکی کوبائی در بیش از 67 کشور بخصوص در آفریقا و آمریکای لاتین مشغول فعالیتند."

مقاله با اشاره به نکات مثبت خیره کنندۀ سیستم درمانی کوبا، آنرا بعنوان  شانسی برای بهبود اقتصاد کشور ارزیابی میکند، که پس از فروریختن بلوک شرق در شرایط دشوار اقتصادی قرار گرفته بود

بعد از برشماری این خدمات مقاله آمارهائی را ارائه می دهد که نشان می دهند آن دستاوردها اتفاقی نیستند. حاصل نظامی از بهداشت و درمان همگانی اند که در همه زمینه در شمار بهترین نظامهای درمانی و بهداشتی جهان قرار دارد.

بگذاریم صدای آلمان سخن بگوید. صدای پیشتاز خصوصی سازی نظام پزشکی و درمان و تأمین اجتماعی در اروپا.

کوبا بعنوان سرمشق  (در آمار)

نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در مقابل هر هزار نوزاد

cuba dw corona 04

نرخ مرگ و میر زنان هنگام زایمان در مقابل 100 هزار تولد نوزاد

cuba dw corona 04

نسبت هر پزشک نسبت به تعداد سرانه اهالی  (یک پزشک برای هر 122 نفر)cuba dw corona 04

"علیرغم تحریمهای همه جانبۀ اقتصادی و کمبود ارز و دارو و علیرغم آنکه درآمد یک رانندۀ تاکسی بمراتب بالاتر از یک پزشک میباشد، تعداد پزشکان مسئول در کوبا بسیار بالا است."

نیویورک تایمز در مقام مقایسۀ سیستم پزشکی کوبا با آمریکا مینویسد: "سیستم پزشکی کوبا درست بر خلاف سیستم پزشکی آمریکا است. در کوبا استفاده از سیستم درمانی برای همه آزاد است و بخوبی هم عملکرد دارد، در مقابل سیستم درمانی آمریکا بسیار گران و پیچیده است." 

"در کوبا تعداد بیشتری از کودکان واکسینه میشوند تا در آمریکا."

نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در مقایسه با کشورهای دیگر

cuba kindersterblichkeit 2

"آمار نشان میدهند، سیستم درمانی گسترده و اقدامات پیشگیرانه پزشکی باعث گردیده اند تا مرگ و میرکودکان در کوبا بمراتب کمتر از آمریکا باشد.  در کوبا در مقایسه با آمریکا تعداد بیشتری از کودکان واکسینه میشوند و تقریبا تمام بزرگسالان از خدمات رایگان معاینات زودرس تشخیص سرطان استفاده میکنند."

"اگرچه کوبا بخاطر سیستم سوسیالیستی خود سرمشق الگوبرداری آمریکا نیست، اما این کشور 11% از درامد ناخالص سالانه را صرف خدمات پزشکی میکند. از این زاویه کوبا برای بسیاری از کسورهای آفریقائی و آمریکای لاتین سرمشقی نمونه است. کوبائیها با توجه به تحریمها، وضعیت اقتصادی کشوروموقعیت درمانی خود این ضرب المثل را بکار میبرند: "هر چند که ما در فقر زندگی میکنیم، ولی مثل ثروتمندان میمیریم"  

تهیه و تنظیم: تحریریه سایت

سعید عطاپور

منبع:

https://www.dw.com/de/ebola-und-corona-hilfe-aus-havanna/a-52758501

توضیحات مترجم:

[1] هر چند بعد از بروز اپیدمی ابولا تیمهای پزشکی مختلفی از کشورهای پیشرفته صنعتی برای مقابله با این اپیدمی اعلام آمادگی کردند، اما به بهانۀ ناآشنآئی با گنوم خطرناک این ویروس و عدم "دسترسی به تجهیزات" مناسب  از شرکت در مبارزه علیه اپیدمی پا پس نهادند.تنها بریگادیستهای انترناسیونالیستی کوبائی علیرغم عدم دسترسی به تجهیزات مشابه با تیمهای غربی بلافاصله وارد عمل شدند. 

[2 ] مدتی کوتاه قبل از ورود تیم کوبائی یک گروه کوچک آلمانی متشکل از چند پزشک و پرستار علیرغم تجیهزات ایزولاسیون بسیار پیشرفته بدون خارج شدن از چادرهای ایزولۀ خود راه برگشت به آلمان را درپیش گرفتند. 

[3] هر چند سازمان جهانی بهداشت حقوق160 عضو تیم پزشکی کوبائی را پرداخت کرد، سایر کشورهای غربی ثروتمند که قول پرداخت حقوق ووهزینه های سایر 300 پزشک و پرستار کوبائی را هنگام شروع ماموریت قبول کرده بودند، پس از پایان موفقیت آمیز این ماموریت، از پرداخت بخش عمده ای از این مبالغ سرباز زده وهر کدام پرداخت این مبالغ را بر عهدۀ کشورهای دیگر انداخت.کوبا علیرغم وضعیت وخیم اقتصادی خود هیچگاه در مقابل کشورهای فقیر آفریقائی تقاضای پرداخت این هزینه ها را مطرح نکرد.

 

 

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر