قتل در کنسولگری

نوشتۀ: جرمن فارین پالیسی
Write a comment

شرکتهای آلمانی از مدتهای طولانی و در ابعادی عظیم ابزارهای تعقیب و سرکوب مخالفین را در اختیار سازمانهای (امنیتی) عربستان قرار میدهند. تنها در سال 2007 دولت آلمان مجوز صدور تکنولوژی جاسوسی از مخابرات عمومی، به ارزش بیش از 18 ملیون یورو به عربستان سعودی را صادر نمود

توضیح سایت:

گزارش حاضر از سایت جرمن فارین پالیسی با این که حاوی اطلاعات بسیار با ارزشی در زمینه همکاری تنگاتنگ دولت آلمان یا دستگاههای امنیتی و پلیسی عربستان است، در توضیح دلایل قتل خاشقچی دچار اشتباهاتی فاحش است. هیچ چیز نادرست تر از اطلاق "خبرنگار اپوزیسیون" به خاشقچی نیست که سالهای سال خود یکی از سازمان دهندگان دستگاه پروپاگاندیستی عربستان و سوگلی امثال ترکی الفیصل بوده است و حتی در همین دوران یک ساله اخیر اقامت در آمریکا نیز علیرغم انتقادات ملایم در نوشته های انگلیسی زبان همواره از  "اصلاحات" بن سلمان و جنگ وی "بر علیه فساد" دفاع نیز کرده است. بر همین اساس نیز اطلاعات بعدی نوشته در مورد "آکسیونها"ی برنامه ریزی شده در فضای مجازی کاملا نادرست و بخشی از کمپینی هستند که آمریکای لیبرال برای تضعیف ترامپ و بی آبرو کردن سیاست نزدیکی وی و خاندان ملک سلمان در پیش گرفته اند. شاید در آینده دلایل واقعی قتل خاشقچی آن هم به این شیوه روشن شوند. اما هر چه هست این دلایل را باید در معادلات پیچیده دیگری – به مراتب فراتر از یک کمپین در فضای مجازی - جست که در پایان مقاله نیز به آن اشاره شده است اما بیشتر از آن مورد توجه قرار نگرفته است. هم تعلق خاطر خاشقچی به اخوان المسلمین و هم محل قتل وی در ترکیه اخوانی و عکس العمل ترکیه در قبال آن نشانه هایی از جدالی به مراتب وسیع تر را به نمایش می گذارند.

*****************

قتل در کنسولگری

علیرغم قتل قریب به یقین خبرنگار اپوزیسیون عربستان سعودی شرکتهای آلمانی قصد دارند کماکان در اجلاس آتی در ریاض در هفتۀ آینده شرکت کرده و برای کسب قراردادهای پرمنفعت تمام تلاش خود را بکار ببرند. در حالی که کنسرنهای معروف آمریکائی پا پس میکشند، فقط زیمنس نیست که در این اجلاس شرکت خواهد کرد. رئیس زیمنس جو کِزِر جزو اعضای هیئت مشاورین این اجلاس است، رئیس قبلی زیمنس کلاوس کلاینفلد مشاور مستقیم ولیعهد محمد بن سلمان ال سعود- حمکران واقعی در ریاض- است. شرکتهای آلمانی طی سالهای طولانی تمامی دستگاههای سرکوب در عربستان را با مدرنترین تجهیزات جاسوسی تجهیز کرده اند، از جمله سیستم کنترل همه جانبۀ و سراسری الکترونیکی در زمینۀ سیستمهای موبایل و نرم افزارهای مربوط به آن برای کشف و تعقیب اپوزیسیون. مطابق آخرین گزارشها و از قرار معلوم یکی از مخالفین عربستان سعودی که در کانادا زندگی میکند و در ارتباط تنگاتنگ با خاشقجی قرار دارد، هم مورد جاسوسی قرار گرفته است. ایندو نفر در حال راه اندازی اکسیونهائی در فضای مجازی برعلیه کمپین تبلیغاتی عربستان سعودی برای اجلاس آتی بودند که ناگهان خاشقجی ناپدید گردید.       

زیمنس: "متحد استراتژیک"

شرکتهای آلمانی میخواهند علیرغم قتل قریب به یقین جمال خاشقجی از اپوزیسیون عربستان سعودی در اجلاس سرمایه گذاری برای آینده که در روزهای 23 تا 25 اکتبر در ریاض برگزار خواهد شد، شرکت نمایند (1). این کنفرانس بخشی از تلاشهای ولیعهد عربستان سعودی محمد بن سلمان برای نوسازی بنیادین اقتصاد عربستان و ازاد سازی آن از وابستگی فوق العاده به استخراج نفت میباشد. محمد بن سلمان از ماه ژوئیه امسال تنگاتنگ و مستقیما از جانب کلاوس کلاینفلد (2) مورد مشاوره قرار میگیرد. ریاض برای اجلاس ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده یک هیئت عالیرتبۀ مشورتی (3) تشکیل داده است که منجمله رئیس فعلی زیمنس  جو کِزِر(4) هم عضو آن میباشد. زیمنس بعنوان یک متحد استراتژیک برگزاری این کنفرانس ، یکی از چهار شرکت غیر سعودی عضو این هیئت میباشد؛ شرکت مشاورۀ سرمایه گذاری رولاند برگر نیز در زمرۀ این "همکاران اجلاس" (Summit Partners) (5) قرار دارد. این اجلاسی بزرگ خواهد بود. در کنفرانس قبلی این اجلاس در سال قبل بیش از 3.800 نفر ار بیش از 90 کشور شرکت کرده بودند. (رجوع شود به دن سلمان کورلئونه یا فن محمد بیسمارک؟  گفتاری پیرامون زلزله در عربستان (

" ریاض را تنها نگذاریم"

به خاطر قتل قریب به یقین خاشقجی از جانب عربستان، شرکت در این اجلاس در میان مدیران بین المللی موضوع اختلاف است. تا اینجا در کنار نمایندگان نیویورک تایمز، لس انجلس تایمز و اکونومیست لندن، رئیس بانک جهانی پول جیم یونگ کیم (6) و روسای نه کمپانی مالی بزرگ مثل جی پی مورگان چیس، بلک استون، بلک راک، فورد و ماستر کارد هم انصراف خود از شرکت در این اجلاس را اعلام کرده اند. ماستر کارد هم همانند زیمنس جزو " متحدان استراتژیک" در این اجلاس ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده قرار داشت. (7)

در عوض بنا بر گزارشات شرکتهای آلمانی، منجمله تعداد قابل توجه ای از شرکتهای ثبت شده در بورس داکس آلمان ثبت و شرکتهای نیمه بزرگ تا کنون تصمیم خود برای شرکت در این اجلاس را  به هیچ وجه مورد بازبینی مجدد قرار نداده اند. اقتصاد آلمان مطابق گفتۀ فولکر تریر نایب رئیس اجرائی اتاق بازرگانی و صنایع آلمان DIHK طرفدار "برقراری مناسبات و تعامل با عربستان سعودی است تا بتواند نقشی در گشایش فضای جامعۀ عربستان ایفا کند."  همین امروز این شرکتها از جانب دولت آلمان "بیشتر مورد تشویق" قرار گرفته اند، تا "بیشتر سراغ شرکای سعودی خود بروند." (8) اقتصاد آلمان واقعا برای خود به ایفای نقشی بسیار موثری در ساخت صنعت مدرن در عربستان امید بسته است. بطور مثال زیمنس میتواند "در تغییر بافت ساختاری عرصۀ تامین انرژی و سوخت رسانی" عربستان نقش بازی کرده و با "ساخت شبکۀ سراسری دیجیتالی" در آمد هنگفتی بدست آورد، آنطوری که خودشان مدعی اند (9) برپائی صنایع نظامی عربستان هم که بوسیلۀ مدیر سابق شرکت اسلحه سازی راین متال آلمان همزمان به پیش برده میشود[گزارش در مقالۀ مربوط (10)]

جاسوسی از مخالفین رژیم

همزمان با شروع تحقیقات و آزمایشات پلیس جنائی در کنسولگری عربستان سعودی از جانب مراکز ترک در استانبول، مکانی که خاشقجی از تاریخ 2 اکتبرو بعد از ورود ش آنجا را ترک نکرده است، تحقیقات شروع شده در کانادا نیز کمکهای شرکتها و دولتهای غربی به عربستان سعودی برای سرکوب مخالفین خود را نیز در مرکز توجۀ خود قرار داده اند- کمکهائی که تا به امروز نیز بدون وقفه در جریان هستند. همین چند روز پیش یعنی در تاریخ اول اکتبرعنوان شده بود که تلفن همراه عمر عبدالعزیز، اپوزیسون ساکن در کانادا بطور سیستماتیک با نرم افزار پگاسوس که از جانب گروه صنعتی اسرائیلی "ان اس او" عرضه میشود، مورد شنود و جاسوسی قرار گرفته است (11).  متخصصین دانشگاه تورنتوی کانادا حدس میزنند، که مقامات عربستان سعودی در این ماجرا دست دارند. (12)

عبدالعزیز در تماس نزدیک و تنگاتنگ با خاشقجی قرار داست؛ آنها قصد داشتند کمپینی علیه اجلاس آتی و در مقابله  با پروپاگاند حاکم از جانب دولت عربستان در فضای مجازی؛ در این عرصه براه بیاندازند. خاشقجی به او اطمینان خاطر داده بود که وی  امکان تامین مخارج لازم برای این کمپین را دارد. و از این بابت وی از این نقطه حرکت میکند که ریاض با شنود و جاسوسی از این مکالمات، علاقۀ مفرطی برای سربزیر آب کردن خاشقجی داشته است. (13) علاوه بر آن عبدالعزیز اظهار نمود که بستگان و دوستانی که او با آنها در عربستان سعودی دائما در تماس تلفنی بوده است، در این مابین همگی دستگیر شده اند. وی اعتقاد دارد، ریاض ازخیر سر نرم افزارهای اسپای ور شرکتهای غربی ازتمام فعالیتهای وی مطلع است.

کنترل و نظارت همه جانبه

 کارشناسان دانشگاه تورنتو بر این اعتقادند که، حداقل یکی از سازمانهای عربستان سعودی از نرم افزار جاسوسی آلمانی استفاده میکند- برنامۀ فین فشر (14) که از جانب گروه اقتصادی گاما که دفاتر مرکزی اش در مونیخ آلمان و سالزبوری انگلیس قرار دارند، عرضه میگردد. این برنامه سالها قبل برای شناسائی همه جانبۀ اپوزیسویون در بحرین مورد استفاده قرار گرفته بود.(15) در این میان یک چیزمسلم است، شرکتهای آلمانی از مدتهای طولانی و در ابعادی عظیم ابزارهای تعقیب و سرکوب مخالفین را در اختیار سازمانهای (امنیتی) عربستان قرار میدهند. تنها در سال 2007 دولت آلمان مجوز صدور تکنولوژی جاسوسی از مخابرات عمومی، به ارزش بیش از 18 ملیون یورو به عربستان سعودی را صادر نمود. آنزمان "مرکز بازرگانی با خارج" در ایالت باواریای آلمان- که مشترکا از جانب اتاق صنعت و بازرگانی و نیز اتاق اصناف اداره میشود-  اعلام نمود، این مرکز از رشد شرکتهای "امنیتی" در عربستان سعودی کاملا حمایت میکند.

در آن سال آژانس تجارت خارجی سرمایه گذاری و تجارت آلمان (16) اظهار کرد: بخاطر عدم وجود مقررات دست و پا گیر "منطقۀ خلیج" را میتوان " بهشت خلوت چشم چرانی وقیحانۀ همه جانبۀ دولتی" تلقی کرد؛ دولتهای حاکم بر شبه جزیرۀ عربستان بیش از هر چیز میخواهند که " اتباع خود را بدلایل سیاسی کاملا تحت نظر داشته باشند." (17) از جمله شرکتهائی که از این معاملات سود بردند میتوان از شرکت مونیخی "روهده  اوند شوارتس" نام برد. از جمله صادرات این شرکت میتوان به دریافت کننده های (گیرنده) سیگنال با پوشش سراسری IMSI-Catcher (در تمام عرصه ها و شرایط جغرافیائی) برای مراقبت در شبکه مخابراتی موبایل را نام برد. از آن گذشته " سیستمهای کامل سخت و نرم افزاری برای دریافت، خواندن و ارزیابی اطلاعاتی تمام ارتباطات ای میلها، مکالمات تلفنی اینترنتی و پلاتفرم های ارتباطاتی مثل تویتر، واتس آپ و فیس بوک نیز جزو صادرات آلمان بودند. (18)      

آلمان کمک میکند

دستگاه های سرکوب عربستان نه تنها از جانب شرکتهای آلمانی با مدرنترین تکنیکهای جاسوسی تجهیز میشوند، بلکه از جانب پلیس آلمان نیز تعلیم می یابند. این نه تنها آموزش گارد مرزی عربستان از جانب پلیس فدرال را در بر میگیرد که تا امروز صورت گرفته و در آینده نیز کماکان ادامه خواهد داشت،  بلکه مطابق اخبار ماموران و افسران سازمان اطلاعات عربستان نیز تحت آموزش قرار گرفته و در امور مربوط به "مسائل و وقایع بزرگ، مثل تظاهرات های توده ای " نیز آموزش دیده اند. (19)  بخصوص سازمان پلیس جنائی سالهای طولانی در امر آموزش  در عربستان سعودی فعال است. تنها در سال 2009 ماموران وزارت اطلاعات عربستان و سازمان مخفی عربستان معروف به گید (20) از جانب پلیس جنائی آلمان در زمینۀ "بزهکاری در اینترنت و مشخصا زمینۀ تروریسم" آموزش دیدند. دوره های آموزشی برای ماموران گید در سالهای 2013 و 2015 نیز به برگزار گردیدند. آز آن گذشته بارها جلسات تبادل نظر و مشورتی در ویسبادن و ریاض برگزار گردیدند. بطور مثال یک جلسۀ آموزشی یک هفته ای که در سال 2015 برگزار شده در ریاض "مبارزه با تروریسم" نام دشت. (21) مقولۀ "تروریسم" از جانب ریاض در سطح وسیعی بکار گرفته میشود و ازجمله در مبارزه با گروه اخوان المسلمین، که جمال خاشقجی نیز به آن نزدیک بود، بکار گرفته میشود.

جرمن فارین پالیسی

16.10.2018

ترجمه: سعید عطاپور

 [2] Ex-Siemens-Chef Klaus Kleinfeld

[3]. Future Investment Initiative  - Beratungsgremium ("Advisory Board")

[4]  Siemens-Chef Joe Kaeser

[5] "Summit Partners"

[6] Weltbankpräsident Jim Yong Kim

[7]. "Strategic Partner" der Future Investment Initiative

[8] [9]. Deutsche Wirtschaft hält Saudi-Arabien die Treue. Frankfurter Allgemeine Zeitung 16.10.2018.

- 10 S. dazu Man schießt deutsch (II)حالا وقت شلیک کردن به آلمانی است بخش دوم 

 - 11 Spyware Pegasus, die von der NSO Group aus Israel vertrieben wird

 - 12 Bill Marczak, John Scott-Railton, Adam Senft, Bahr Abdul Razzak, Ron Deibert: The Kingdom Came to Canada. How Saudi-Linked Digital Espionage Reached Canadian Soil. citizenlab.ca 01.10.2018.

 - 13 Matthew Braga, Wendy Mesley, Benjamin Jamieson: Quebec dissident believes Saudis used spyware to eavesdrop on his chats with Jamal Khashoggi. cbc.ca 14.10.2018.

- 14 Programm FinFisher, das von der in München und Salisbury ansässigen Gamma Group vertrieben wird Bill Marczak, John Scott-Railton, Adam Senft, Irene Poetranto, Sarah McKune: Pay No Attention to the Server behind the Proxy. Mapping FinFisher's Continuing Proliferation. citizenlab.ca 15.10.2015.

 - 15 S. dazu Wie man Diktaturen stabilisiert

 - 16 Außenwirtschaftsagentur Germany Trade & Invest (gtai)

 - 17 S. dazu Blutiges Bündnis (I)

 - 18 Deutsche Firmen lieferten Abhörtechnik an Saudi-Arabien. vorab.bams.de 08.02.2015

 - 19Sandro Poggendorf, Marcus Weller: Saudische Religionspolizei in deutsches Grenzsicherungsprojekt eingebunden. Fakt 26.06.2012.

 - 20GID (General Intelligence Directorate)

21 -Antwort der Bundesregierung auf die Kleine Anfrage der Abgeordneten Sevim Dağdelen, Wolfgang Gehrcke, Annette Groth, weiterer Abgeordneter und der Fraktion Die Linke. Deutscher Bundestag, Drucksache 18/11067, 07.03.2017.

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر