واقعه نگاری جدال در خاورمیانه و التهاب جنگی بزرگ (این مطلب به روز می شود)

نوشتۀ: تحریریه سایت
Write a comment

سیر پرشتاب رویاروئی بزرگترین قدرتهای نظامی جهان معاصر در خاورمیانه جهان و کل بشریت را در آستانه لحظه ای با ابعاد تاریخی قرار داده است. مطلب حاضر برای پیگیری این رویداد منتشر و به تناسب به روز می شود.

پنج شنبه 19 آوریل

آپدیت 14- ممنوعیت ورود زیردریائی آمریکائی شرکت کننده در حمله به سوریه به یندر ناپل در ایتالیا

لوئیجی دو ماگیستریس شهردار شهر ناپل ایتالیا هفتۀ گذشته طی نامه ای به دریادار آرتورو فارائونه، رئیس بندر ناپل، نارضایتی خویش از توافق فارائونه با عزیمت زیردریائی یو اس اس جان وارنرز در تاریخ 20 مارس، پس از مانور دو هفته ای ناتو، از آبهای خلیج ناپل را به اصلاع وی رساند.

شهردار ناپل در نامه اش نوشت که او در مصوبه ای از سال2015 شهر ناپل را به عنوان "منطقه ای عاری از تکنولوژی اتمی" معرفی کرده است که "پهلو گرفتن و پارک کردن هر گونه کشتی مجهز به سوخت اتمی و یا دارای سلاحهای اتمی در آن ممنوع است". او گفته که ناپل یک "شهر صلح" است.

ماگیستریس همچنین در نامه اش نارضایتی خویش از سیاستهای جنگ افروزانه را بیان کرده. او به خبرگزاری ایتالیائی آنزا گفت:

"دستگاه اداری ما با هیچ کس مخالفتی ندارد بلکه مدافع سیاستهای صلح آمیز، خلع سلاح و همکاری بین المللی است. این واقعیت که این همان زیردریائی (شرکت کننده در حمله به سوریه) است تأکیدی است بر درستی تصمیم ما که گفتیم کشتی های دارای سوخت اتمی یا حامل سلاحهای اتمی مجاز به ورود به بندر ناپل نیستند و به همین دلیل نیز مجاز به عبور از آبهای ناپل و توقف در آن نیستند". او همچنین به این وسیله مخالفت خویش با عملیاتهای تهاجمی آمریکا را نشان داد.

او عنوان کرد که "وقتی که میگوئیم ما یک بندر غیر اتمی هستیم، عزم ما در این باره جزم است. این بر عهده دیگران است که تصمیم ما را به مرحلۀ عمل در بیاورند. ما امیدواریم که دولت ایتالیا و سایر کشورها در آینده از صدور اجازه ورود به چنین کشتیهائی در بنادر خویش خودداری کنند".

سه شنبه 17 آوریل

آپدیت 13- گزارش فوریه 2018 سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیائی: برزه

پیشرفت در از بین بردن برنامه تسلیحات شیمیائی سوریه

بند 11 : بر اساس ماده 11 مصوبۀ شورا EG-83 / DEC.5 دومین دور بازرسی از تأسیسات جمهوری سوریه در برزه و جمرایه در 22 نوامبر 2017 انجام گردید. نتایج این بازرسی ها (EC-87/DG.15/Add.1) 28 فوریه 2018 به ضمیمه گزارش تحت عنوان "وضعیت پیشبرد تصمیمات شورای اجرائی مصوبه EC-83/DEC.5  به تاریخ 11 نوامبر 2016" ارائه شدند. تحلیل نمونه برداری های صورت گرفته در جریان بازرسی ها نشانه ای از وجود مواد شیمیائی مد نظر را در نمونه ها به دست نداد و تیم بازرسی طی مدت دور دوم بازرسی هیچ گونه فعالیت نا خوانا با تعهدات کنوانسیون را در تأسیسات برزه و جمرایه مشاهده نکرد".

https://www.opcw.org/fileadmin/OPCW/EC/88/en/ec88dg01_e_.pdf

دوشنبه 16 آوریل

آپدیت 12- تسلیحات جدید برای ارتش سوریه

تصاویری که از کشتی روسی با بار تسلیحات تازه برای ارتش سوریه در حال عبور از تنگه بسپوروس استانبول منتشر شده اند. پیش از این روسیه عنوان کرده بود که بعد از حملۀ هوائی دول سه گانه عصارۀ دمکراسی به سوریه دیگر خود را به منع فروش موشکهای اس 300 به سوریه متعهد نمی داند.

 

آپدیت 11- راجر واترز، پینک فلوید

راجر واترز در مقابل اصرار کسی که در جریان کنسرت وی قصد داشت به عنوان سخنگوی کلاه سفیدهای سوریه حرف بزند:"من معتقدم سازمانی که او از آن حمایت می کند و مدعی است که از جانب آن حرف می زند، کلاه سفیدها، یک سازمان جعلی است که در حال تولید پروپاگتند برای جهادی ها و تروریستها است. این چیزی است که من به آن باور دارم".

سخنان واترز در محکومیت جنگ افروزی دولت انگلستان با تشویق تماشاچیان روبرو شد.

 

یکشنبه 15 آوریل

آپدیت 10- ابو ایوانکا

"ابو ایوانکا، خدا تو را به راه راست هدایت کند. ضربۀ تو مثل گوز یک خروس بود".

از یک گرافیت دیواری در ادلیب همراه با پرچم ارتش آزاد سوریه

شنبه 14 آوریل-

آپدیت 9- مردمی که نمی ترسند

ما می دانیم اینجا چه چیز در حال وقوع است. آنها از روسیه می ترسند، از چین می ترسند و از مردم قوی ما می ترسند. ما ترسی نداریم. کسی که این چند روز اخیر اینجا زندگی کرده است و سختی هفت سال گذشته را تجربه کرده است از آمریکا نمی ترسد.

 

آپدیت 8 - و باز هم مردمی که میرقصند

می توان واکنش کارشناسان علوم سیاسی و استراتژیستهای واشنگتن و لندن و پاریس از دیدن این تصاویر را تصور کرد؟ یک چیز را به یقین می توان گفت: آنها هیچگاه این مردم در حال رقص را نخواهند فهمید. هیچگاه.

 

 

https://twitter.com/twitter/statuses/985151001601724416

آپدیت 7-  مردمی که میرقصند

انعکاس کلیه یا حتی بخش قابل توجهی از وقایع تحولات جنگی سوریه و بازتابهای سیاسی آن حتی برای یک تیم حرفه ای ژورنالیستی نیز به شدت دشوار است. از میان وقایع اما می توان و باید لحظاتی را دریافت که ممکن است در سیر عمومی تحولات نقش بلاواسطه ای ایفا کنند اما شاید بهتر از هر واقعه "دیپلماتیک" دیگری بازتابی از وضعیت جهان امروز را به نمایش می گذارند.

رقص و پایکوبی مردم حلب پس از انجام عملیات قهرمانانه تثلیث مقدس سرمایه یکی از این لحظات تاریخی است. تصویری سوررئالیستی که تمام ناهنجاری جهان معاصر را منعکس می کند. مردمی از کشوری ضعیف و در معرض بزرگترین مخاطرات و در حال رقص و پایکوبی برای ارجگذاری از حس مقاومت خویش. این تنها یک رقص نیست. تصویری متفاوت از سعادت در دل فلاکت و روایتی متفاوت از زندگی نیز هست. روایتی که برای خوانندگان "ترقیخواه" نیویورک تایمز و گاردین روایتی بیگانه است. آنها هرگز نخواهند توانست حسی را که در رقص مردم حلب جاری است بفهمند.

 

پنج شنبه 12 آوریل

آپدیت 6- فاکس نیوز بر علیه جنگ

تاکر کارلسون مجری با نفوذ فاکس نیوز در روزهای گذشته با صراحت تمام بر علیه لشگرکشی به سوریه موضعگیری کرد. کارلسون برای نخستین بار روز سه شنبه در برنامه کارلسون تونایت و در زمان پخش پر طرفدار پرایم تایم به طور مفصلی به افشای دروغپردازی های رسانه ها پرداخت. وی از جمله به این پرداخت که متیس، وزیر دفاع آمریکا، دو ماه قبل اعلام کرد که سندی از مسئول بودن دولت سوریه در حملۀ شیمیائی خان شیخون در سال گذشته در دست نیست و با این همه در سال گذشته دقیقا به همین دلیل سوریه هدف حملات موشکی آمریکا قرار گرفت. وی پس از افشای دروغپردازی ها به طرح این سؤال پرداخت که حتی اگر رژیم اسد مسئول حمله شیمیائی بوده باشد آیا این عمل حمله به این کشور را توجیه می کند؟ اگر چنین است پس چرا به عربستان حمله نمی شود که مسئول قتل عام غیرنظامیان در یمن است.

کارلسون توسط ژورنالیستهای دیگر به عنوان مهره تبلیغاتی پوتین مورد حمله قرار گرفت. اما این حملات در ادامه کار وی تأثیری نگذاشته و برعکس این منتقدین وی بودند که ناچار به تعدیل در انتقادات خود شدند.

فاکس نیوز از پر نفوذ ترین شبکه های تلویزیونی آمریکا و متعلق به روپرت مرداخ است. مرداخ در شمار افراد پر قدرت طرفدار ترامپ است. پیش از این نیز در جریان مسمومیت اسکریپال، جاسوس دوجانیه روسی، شبکۀ اسکای نیوز بود که مصاحبه با رئیس مرکز شیمیائی پورتون داون را پخش نمود که وی در آن اعلام کرد نمی توانند تأئید کنند که سم مورد استفاده منشأ روسی داشته است. شبکۀ اسکای نیوز نیز متعلق به روپرت مرداخ است.

آپدیت 5 - ژنرال ایواشوف

اظهارات ژنرال ایواشوف، رئیس آکادمی مسائل ژئوپلیتیک روسیه تغییر نگرش استراتژیک روسیه از رویکرد دسترسی به همکاری همه جانبه با "شرکا"ی غربی به مقابله با دشمنان غربی را به خوبی به نمایش می گذارد. این رویکردی تازه نیست و در سطح رسانه ای از مدتی قبل در روسیه قابل مشاهده بود. آن چیزی که تازگی دارد بیان رسمی آن از زبان مقامات رسمی و درج آن در رسانه های رسمی بین المللی روسیه است.

ایواشوف با اظهار تأسف اعلام کرد "از دو سایل قبل ما به طور مرتب در حال توجیه کردن خودمان هستیم.جامعۀ جهانی هم سکوت کرده است و نیمه غربی آن هم پشت سر سیاست خصمانه آمریکا صف کشیده است. حالا آمریکائی ها در حال پیشروی هستند اما ما بعد از نابود کردن مهمترین گروههای تروریستی در سوریه به موضع دفاعی رفته ایم. اما اگر دشمنی در موقعیت دفاعی قرار می گیرد یا دست به عقب نشینی می زند، بر اساس قوانین هنر جنگ باید حمله را تقویت کرد و این چیزی است که ما امروز نزد آمریکائی ها مشاهده می کنیم".

وی ادامه داد که روسیه به غیر از تلاش برای دستیابی به سازش کار دیگری نمی کند: "آمریکائی ها متوجه شده اند که روسیه در حال واگذاری تصرفات است و کسی را که دست به این کار می زند باید تعقیب نمود و فشار بر او را افزایش داد. به همین دلیل تا زمانی که ما در مقابل آنها کوتاه می آئیم آنها تلاشهای خود را تقویت خواهند کرد. کوتاه آمدن ما قط می تواند حملات بیشتری را متوجه ما کند".

ایواشوف بر این نظر است که تنها با یک بیانیه تند روسیه می توان مانع این شد: "آمریکائی ها باید مطمئن شوند که به دنبال حرف عمل نیز خواهد آمد. روسیه باید بر آن تأکید کند که سوریه کشوری مستقل است و تنها شوری امنیت سازمان ملل می تواند مجوز دخالت نظامی در کشورهای دیگر را صادر کند. در غیر این صورت روسیه باید واکنش نشان دهد به این دلیل که به حق در خاک روسیه حضور دارد و تعهد دفاع از مردم آنجا را بر عهده گرفته است. واکنش روسیه هم باید واکنشی نیرومند باشد".

او ادامه داد که "ما باید از راههای آشکار و غیر آشکار شرکایمان را مخاطب قرار دهیم و برای کشورهائی که موضعی مشابه موضع ما دارند، قبل از همه چین، این را روشن کنیم که موضوع دارد جدی می شود. باید از قهر هم استفاده کرد. لازم است که بر علیه کشتی هائی که با موشکهای توماهوک دمشق و سایر شهرهای سوریه را هدف قرار می دهند ضربه متقابل وارد کرد. آنها را باید غرق نمود".

ایواشوف بر این نظر است که از این اقدام نباید هراسی داشت: "این است که مانع یک جنگ بزرگ می شود. نیروهای موشکی ما باید سر وقت آماده عملیات باشند و زیردریائی های ما باید با موشکهای بالیستیک در حوزه های از اقیانوسها مستقر شوند که موقعیتی شبیه موقعیت سال 1962 ایجاد شود". وی با اشاره به حران موشکی کوبا ادامه داد "اگر ما آن زمان موشکهایمان را زیر دماغ آمریکائی ها نمی گذاشتیم آنها امکان یک ضربۀ متقابل را حس نمی کردند. کشور ما همان زمان مورد حمله قرار می گرفت. آمریکا آن زمان دست اندر کار استقرار موشکهای خود در ترکیه بود. امروز هم اوضاع به همین سمت می رود".

او در پایان تأکید کرد که روسیه به همراهی ایران و سوریه بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل حق دست بردن به دفاع مشترک را دارد.

ایواشوف به همان زبانی حرف می زند که آمریکائی ها می فهمند. این زبانی است که این روزها شاخص ادبیات روسها است. 

آپدیت 4- رهنمود های تلویزیون روسیه در زمینه جمع آوری آذوقه برای پناهگاهها

شبکه تلویزیونی روسیه 24 روز چهارشنبه طی برنامه ای به ارائه رهنمود برای جمع آوری آذوقه برای اقامت در پناهگاههای زیر زمینی در صورت وقوع حمله اتمی پرداخت. در این برنامه مدت زمان نگهداری انواع مختلف مواد غذائی و کنسروها معرفی شد و همچنین این که از چه چیزهائی از قبیل شکلات و شیرینی باید صرفنظر نمود. اهمیت ذخیره آب به اندازه کافی نیز مورد تأکید قرار گرفت.

روسیه خواهان جنگ نیست اما برای جنگ آماده است.

 

چهارشنبه 11 آوریل

آپدیت 3- کشتی های جنگی چین وارد مدیترانه شده اند

بنا بر گزارش پرتال خبری مینا MINA کشتی های جنگی چین برای حمایت از روسیه در مقابل کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه وارد دریای مدیترانه شده اند.

روسیه بمب افکنهای استراتژیک خود به پرواز درآورده است که بدون توقف در حال پرواز و سوختگیری هوائی هستند. علاوه بر این روسیه هواپیمای پیشرفته IL38خود را نیز به سوریه ارسال کرده است که تنها وظیفۀ آن شکار زیردریائی های ناتو است. ناوگان دریای سیاه روسیه نیز در بالاترین حد آماده باش قرار گرفته است.

ایران نیز به سرعت با استقرار بمب افکنهای استراتژیک روسیه در پایگاههای نظامی خویش موافقت کرده است. ترکیه به عنوان یک عضو ناتو نیز درگیر تحولات است اما نه با آمریکا و فرانسه و انگلیس بلکه از طریق هیأت بلند پایه ای با روسیه و ایران.

هواپیمای شناسائی بوئینگ P-8A (168439)  نیروی دریائی آمریکا از پایگاه سیگونلا به پرواز درآمده و در حال انجام پروازهای شناسائی است.

این گزارشات در پرتالهای خبری دیگر منعکس نشده اند.

آپدیت 2- 11 کشتی جنگی روسیه برای مانور پایگاه طرطوس را ترک کردند

به گزارش پرتال زرو هج به نقل از اینترفکس 11 کستی جنگی روسیه پایگاه بندری طرطوس در سوریه را به قصد مانور در دریای مدیترانه ترک کردند. مانور این کشتی ها در آبهای بین المللی دریای مدیترانه و در حاشیه مرزهای آبی سوریه انجام خواهد شد. مانور در روزهای 11-12 و 17-19 و 25-26 آوریل بین ساعتهای 10 تا 6 بعد ازظهر به وقت مسکو انجام خواهد شد.

اینترفکس نوشته است که در حال حاضر 15 کشتی جنگی روسی . ناوگان دریای سیاه شامل دو کشتی آدمیرال گریگوروویچ و آدمیرال اسن حامل موشکهای کالیبر و زیردریائی هائی است که تاکنون در حمله به اهداف تروریستی داخل سوریه شرکت داشته اند.

به گزارش زروهج بازارهای سرمایه پس از انتشار خبر ترک کشتی ها بهبود یافته و ارزش سهام در این بازارها افزایش پیدا کرده است. از قرار بازارهای سرمایه این حرکت را به معنای کاهش احتمال برخورد دو قدرت ارزیابی نموده اند. در حالی که این پرتال معتقد است که ترک کشتی ها به منظور قرار گرفتن آنها در موقعیت مناسبی برای نبرد است و کشتی های پهلو گرفته در بندر قابلیت مانور کافی برای انجام عملیات جنگی را ندارند.

پرتال مزبور نوشته است که یک نماینده مجلس روسیه تأئید کرده است که مسکو در تماس با پرسنل نظامی آمریکائی در سوریه قرار دارد. این خبر نیز به افزایش قیمت سهام نسدک منجر شده است. علاوه بر این روبل نیز کاهش ارزش طول روز را جبران کرده و به قیمتی بالاتر به فروش میرسد.

پرتال مزبور تصاویر ماهواره ای از ترک کشتی ها را نیز درج نموده است.

توئیتهای سه گانه رئیس جمهور سرگردان آمریکا

دونالد ترامپ پس از توئیت اولیه معروف خود که در آن به روسیه اعلام جنگ داد، دو توئیت دیگر نیز منتشر نمود. در توئیت دوم ترامپ نوشت "روابط روسیه و آمریکا هیچگاه چنین بد نبوده است. حتی در دوران جنگ سرد. هیچ دلیلی برای این وجود ندارد. روسیه برای اقتصاد خود به کمک ما نیاز دارد. چیزی که به سادگی می توان انجام داد و ما به تمام ملتها برای همکاری با یکدیگر نیاز داریم. پایان مسابقه تسلیحاتی؟"

لحن ترامپ در توئیت دوم کاملا متفاوت از توئیت جنگجویانه اول بود. با این حال در توئیت سوم ترامپ از این نیز فراتر رفت و نوشت: "

بخش زیادی از خصومت با روسیه توسط تحقیقات جعلی و فاسد ضد روسیه به وجود آمد که توسط دمکراتهای متعصب یا آدمهائی به راه انداخته شد که برای اوباما کار می کردند. مولر از همۀ آنهای دیگر (به استثناء روزن اشتاین که FISA و نامه کومی را امضا کرد) مغشوش تر است. هیچ بند و بستی در کار نبود حالا آنها به سیم آخر زده اند!"

رئیس جمهور بزرگترین قدرت نظامی تاریخ در آستانه دامن زدن به خطر بزرگترین جنگ تاریخ بشر آشکار به تناقض گوئی افتاده است. لیبرالها این تناقض گوئی را به پای جنون و یا جبن وی خواهند نوشت. این اما تناقضات خود طبقۀ حاکمۀ آمریکا است که در تعیین استراتژی پایداری برای قرن بیست ویکم از اتخاذ یک استراتژی پایدار ناتوان است.

 

 

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر