شهر زیمنس عربستان سعودی

نوشتۀ: جرمن فارین پالیسی
Write a comment

روش شرکتهای تولید کننده آلمانی، که معاملاتی خوب را حتی با کشورهای متخاصم دنبال می کنند، با تلاش های سیاسی برلین برای ایجاد توازنی متزلزل میان ریاض و تهران سازگار است تا خود بتواند نقش میانجی میان این دو را ایفا کند. عربستان سعودی و ایران "شرکای به شدت غیرقابل چشم پوشی" هستند.

کنسرن زیمنس تلاش می کند تا قراردادی بزرگ و استراتژیک را در عربستان سعودی تحقق بخشد. این قراردادی است برای تجهیز و ساخت شهر طراحی شده عظیم نئوم با انواع و اقسام زیرساخت ها. این معامله میلیاردی نه تنها می تواند سودهای بالا به همراه آورد بلکه برای این شرکت مونیخی نقشی برتر در ساخت مونوپل صنعتی سوپرمدرن سعودی با تکنولوژی های معطوف به آینده ایجاد می کند.

جو کیزر مدیر عامل زیمنس از این امر استقبال می کند که دوست و همکارش رییس پیشین زیمنس کلاوس کلاین فلد رهبری این پروژه ی پیشرفته ی بلندپروازانه را به عهده دارد. تا همین حالا زیمنس یک سری از قراردادهای های بزرگ خاندان سلطنتی عربستان را به اجرا درآورده است. در عین حال زیمنس تلاش می کند تا جایی که ممکن است همزمان روابط نزدیک اقتصادی با رقیب استراتژیک عربستان یعنی ایران برقرار کند. معامله ی هم زمان با کشورهای رقیب با کوشش برلین برای ایفای یک نقش واسطه در منازعات موجود در خاورمیانه تطابق دارد.

نئوم

گروه صنعتی زیمنس قصد دارد در نو سازی و تنوع اقتصادی کشور عربستان سعودی به رهبری قدرتمند محمد بن سلمان نقش بزرگی ایفا کند. این گفتگو در باره پروژه نئوم (Neom) میباشد. جو کیزر رییس زیمنس در اوایل نوامبر توضیح داد که زیمنس در حال گفتگو با رژیم سعودی درباره مشارکت در پروژه پیشرفته نئوم است. پروژه ی غول پیکر حدودا ۵۰۰ میلیارد دلاری، ساخت منطقه ی اقتصادی مدرنی را در شمال شرقی عربستان در ساحل دریای سرخ در مقابل صحرای سینا پیش بینی می کند.

در این منطقه با مساحت 26500 کیلومتر مربع، که به طور استراتژیک در مرز مصر و اردن قرار می گیرد، باید تا سال 2030 شهری بزرگ با منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شود. در این شهر قوانینی که لزوما با قانون شریعت تطابق ندارند اجرا خواهد شد. یک پل طراحی شده روی دریای سرخ باید این منطقه را به یک محور رفت و آمد مهم بین آفریقا و آسیا تبدیل کند.

رسانه های عرب تاکید میکنند که بخش هایی از این منطقه ویژه اقتصادی در اردن و مصر قرار خواهند داشت. این اولین منطقه آزاد مشترک در سه کشور است.[1] به گفته این منابع قرار است که اولین مرحله ساخت پروژه نئوم تا سال 2025 تمام شود. این پروژه "معطوف به آینده" قرار است مشاغل جدیدی ایجاد نماید و به افزایش تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی بیانجامد.[2] سرمایه لازم برای این پروژه از سوی دولت عربستان سعودی از صندوق ملی PIF و همچنین از طریق بخش خصوصی تامین شود.

خادم برلینی دربار

کیزر اخیرا به مناسبت دیداراز امارات متحده عربی تآیید کرد که زیمنس هم همانند "هزاران" شرکت دیگر علاقمند است "بخش بزرگی از راه حل" را برای نئوم ارائه دهد.[3] او توضیح داد که کنسرن او در موقعیتی است که می تواند پروژه ی توسعه یافته ی سعودی را با "انرژی مطمئن و باصرفه" و همچنین با سیستم کنترل و ایمنی ایجاد نماید و آن را با شبکه حمل و نقل مناسب و تامین آب و فاضلاب و ساختمان های پایدار و مقاوم در برابر اتلاف انرژی تجهیز کند. او ادامه داد که هیچ شرکت دیگری نمی تواند این پنج عنصر را یک جا به "طریقی درست" ارائه دهد. هدف زیمنس این است که قراردادی جامع و بزرگ برای ساخت "شهر زیمنس*"Siemensstadt ببندد که کنسرن های آلمانی همه جنبه های اصلی آن را کنترل کنند.

کیزر میگوید شگفت زده نشوید، اگر به زودی خبری در باره همکاری بزرگ زیمنس و پادشاهی عربستان درباره ی تحقق پروژه توسعه یافته "چشم انداز 2030"  دریافت دارید. یکی از این عناصر مرکزی نئوم است. مرد قدرتمند عربستان، محمد بن سلمان به خوبی می داند که "برای باز کردن درهای آن پادشاهی، نه فقط برای توریست ها، بلکه همچنین برای توسعه اقتصادی چه باید کرد". قبل از هر چیز بیکاری گسترده که از 20 درصد فراتر می رود، عامل بی ثبات کننده بزرگی برای این پادشاهی است. [4]

روباه صحرا

به قول کیزر، طرح بلند پروازانه عربستان سعودی، نئوم، که به وسیله شاهزاده اقتدارگرای سعودی هدایت میشود، توسط دوستی خوب و شریک و همکار و رئیس سابق زیمنس کلاوس کلاین فلد مدیریت می شود.

کلاین فلد -که رسانه های آلمانی او را روباه صحرا نامیده اند- باید این پروژه را از نیویورک هماهنگ کند. این رسانه ها این لقب را از "اروین رومل" ژنرال ارتش آلمان در زمان جنگ جهانی دوم  به عاریت گرفته اند.[5] شاهزاده سعودی و کلاین فلد یکدیگر را از سال 2015 می شناسند. زمانی که کلاین فلد برای کنسرن آمریکایی آلوکا یک پروژه صنعتی را در عربستان سعودی انجام می داد.

زمانی که رئیس کنسرن زیمنس، کلاین فلد را به خاطر یک رسوایی و فساد در سال 2009 اخراج نموده بود، او با پیوستن به آلوکا؛ کنسرن فلزات آرکونین Arconic  را که از آلوکا بوجود آمده بود مدیریت میکرد. او مجبور شد پس از اختلاف  با سرمایه گذاران این شرکت را ترک کند. این سرمایه گذاران او را به خاطر تصمیم گیری های غلط ملامت می کردند. بنابر تفاسیر مطبوعات اقتصادی آلمان زندگی حرفه ای او درخشان نبوده است. اما این امر ظاهرا برای سعودی ها مایه نگرانی نیست.

معاملات میلیاردی

زیمنس می تواند هم اکنون  بر تاریخی طولانی و موفقیت آمیز از قرار دادهایش با پادشاهی وهابی نظاره کند. این کنسرن به تنهایی در دهه گذشته تعداد زیادی قرادادهای میلیاردی را در این کشور به اجرا گذاشته است.

اولین قرارداد بزرگ سعودی در قرن 21، مشارکت در ساخت یک نیروگاه بخار با تاسیسات نمک زدایی بود. آب شعیبه و شرکت برق در ریاض که در سال 2006 به پایان رسید.[6] در سال 2012 سنگ بنای نیروگاه های فشار و توربین های گازی شهر بندری دمام سعودی گذاشته شد. زیمنس در سال 2013 قراردادی را برای ایجاد تمام تاسیسات دو خط متروی بدون راننده در شهر ریاض به دست آورد. این قرار داد به تنهایی حجمی معادل یک و نیم میلیارد یورو را شامل می شد.[7]  به این ها قرارداد جاری بزرگی برای انتقال پنج توربین گازی به پادشاهی اضافه می شود. این قرارداد ارزشی معادل 400 میلیون دلار دارد.[8]

در اوریل امسا ل به مناسبت دیدار آنگلا مرکل از عربستان سعودی، شرکت های زیمنس و اس آ پ SAP قراردادهایی را امضا کردند. این قراردادها شامل تفاهم نامه ای برای دیجیتالی کردن این کشور بود.[9] در کنار ساخت زیرساخت های شهرهای سعودی با ارزش میلیاردی، اکنون کنسرن های آلمانی باید آموزش نیروی کار در این کشور را به شدت دنبال کنند.

شرکت در تمام عروسیها

زیمنس تلاش میکند هم زمان علاوه بر عربستان، موقعیت خود را در ایران تقویت کند. پس از پایان تحریم ها ی ایران در سال 2016 و پس از معامله جنجالی با کنسرن زیرساختی ایرانی مپنا، که تولید توربین های گازی و سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل به ارزشی حدود 1.5 میلیارد یورو را در بر می گیرد، این شرکت آلمانی در آگوست امسال معاملات میلیاردی دیگری را [در این کشور] منعقد کرد:

به ایران اعتباری در حدود سه میلیارد یورو اختصاص داده خواهد شد تا تحقق قراردادهای بزرگ در زمینه زیرساخت های حمل و نقل و بخش انرژی را ممکن کند. زیمنس از یک طرف باید واگن هایی برای مسیرهای طراحی شده ی سریع السیر حمل کند و از طرف دیگر باید تجهیزات نیروگاه های ایران را مدرن سازی کند. رسانه های ایرانی با ستایش از زیمنس گفتند که زیمنس "از اولین شرکت هایی بود که بعد از پایان تحریم ها قراردادی بزرگ را منعقد نمود."[10] توافقات طولانی مدت با مپنا در بخش انرژی تولید توربین های گازی و ژنراتورها در ایران را توسط زیمنس پیش بینی می کنند.

نقش میانجی

روش شرکتهای تولید کننده آلمانی، که معاملاتی خوب را حتی با کشورهای متخاصم دنبال می کنند، با تلاش های سیاسی برلین برای ایجاد توازنی متزلزل میان ریاض و تهران سازگار است تا خود بتواند نقش میانجی میان این دو را ایفا کند.[11] عربستان سعودی و ایران "شرکای به شدت غیرقابل چشم پوشی" هستند. بر این اساس رسانه های اصلی آلمان در سال 2016 و همزمان با تنش های فزاینده میان این دو قدرت منطقه ای عنوان کردند که "به ریاض و تهران بیش از همیشه" نیاز هست.[12] برلین در خاورمیانه از مزیتی برخوردار است که بسیاری از کشورها در غرب به آن غبطه می خوردند: این امتیازات شامل حفظ تماس با طرفین درگیری است. برلین از دیرهنگام با پادشاهی سعودی در تماس است؛ و تماس هایش با تهران را از زمان توافقات اتمی به این سو به شدیدترین و بهترین نحوی بهبود بخشده است.

جرمن فارین پالیسی

23.11.2017

ترجمه: تحریریه سایت

منبع:

Die saudische Siemensstadt

*- کنسرن زیمنس دارای مناطقی در شهرهای مختلف آلمان است که مجموعه هایی وسیع از کارخانجات و مراکز و تاسیسات این کنسرن در آن متمرکز می باشند. به این مراکز زیمنس اشتات یا شهر زیمنس می گویند.

[1] Massoud A. Derhally, Sarmad Khan: Exclusive: Siemens eyes role in development of Saudi Arabia's $500bn Neom mega city. thenational.ae 06.11.2017.

[2] Saudi-Arabien plant Megastadt, größer als Steiermark plus Kärnten. derstandard.at 24.10.2017.

[3] Massoud A. Derhally, Sarmad Khan: Exclusive: Siemens eyes role in development of Saudi Arabia's $500bn Neom mega city. thenational.ae 06.11.2017.

[4] Stefan Kaltenbrunner: Die saudi-arabische One-Man-Show. kurier.at 17.11.2017.

[5] Peter Brors, Thomas Jahn, Mathias Brüggmann: Desert Fox. global.handelsblatt.com 25.10.2017.

[6] Unsere Geschichte in Saudi-Arabien. siemens.com.

[7] Siemens constructing driverless subway in Riyadh. siemens.com 10.10.2013.

[8] Siemens liefert fünf große Gasturbinen nach Saudi Arabien. siemens.com 23.02.2017.

[9] Siemens und SAP sollen Digitalisierung und Transformation Saudi Arabiens unterstützen. it-times.de 02.05.2017.

[10] Iran: €3 billion credit line by Siemens on the way. presstv.com 08.08.2017.

[11] S. dazu Der Zauberlehrling.

[12] Severin Weiland: Schrecklich unverzichtbare Partner. spiegel.de 04.01.2016.

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر