یکشنبه, 26 دی 1395 02:58

موج اعتراضات و اعتصابات وسیع همراه با کشته و زخمی در مکزیک (مجموعه ای از گزارش و تصویر)

نوشتۀ: تحریریه سایت
Rate this item
(0 votes)
Write a comment

 وزیر کشور مکزیک خوزه آنتونیو مآده  با قطعیت در رادیو اعلام کرده است: "قدمی به عقب بر نخواهیم داشت". و رئیس جمهور پنا نیتو این ادعای پوچ را مطرح کرده است که "حفظ کردن قیمت های پایین تصنعی به معنای این است که منابع فقرا را از آن ها بگیریم و به کسانی بدهیم که از همه بیشتر دارند". بنابر این توجه کنید ابله ها، اگر زیادتر بپردازید، زیادتر دریافت خواهید کرد.

با افزایش قیمت مواد سوختی همراه با آغاز سال جدید در مکزیک، موجی از اعتراضات و اعتصابات سرتاسر مکزیک را فرا گرفته است. هم دامنه این اعتراضات و هم حدت و شدت درگیریها که تاکنون به 6 کشته انجامیده اند، از وضعیتی خطرناک برای بورژوازی مکزیک حکایت می کنند.

موضوع اعتراض، کاهش یارانه سوخت به میزان 20 درصد و افزایش بهای مواد سوختی، نوع استدلالات و نحوۀ عملکرد بورژوازی شباهتهای غریبی را با تحولات مشابه در ایران نیز به نمایش می گذارد. از جمله این استدلال رئیس جمهور مکزیک که " حفظ کردن قیمت های پایین تصنعی به معنای این است که منابع فقرا را از آن ها بگیریم و به کسانی بدهیم که از همه بیشتر دارند" دقیقا همان استدلال رفسنجانی در زمان ریاست جمهوری وی بود که با آن قصد افزایش قیمت سوخت را داشت.

علاوه بر اینها توجه به این نکته نیز جالب است که افزایش قیمت مواد سوختی درست پس از اعلام افزایش 7 درصدی حداقل دستمزد ها صورت گرفت که از نظر کارفرمایان تحولی تاریخی برای کارگران به شمار می رفت. با افزایش قیمت مواد سوختی نه تنها از افزایش حداقل دستمزد هیچ نتیجه ای عاید کارگران نمی شود، بلکه حتی سطح زندگی آنان کاهش نیز می یابد. از این نقطه نظر تحول جاری در مکزیک تأئیدی است مجدد بر حقانیت طرح مطالبه "حداکثر درآمد نباید بیش از 5 برابر حداقل دستمزد باشد".

گزارش اول از سایت ورلد سوسیالیست است که از ترجمۀ آلمانی آن در در بلاگ آینارتیسکن به فارسی برگردانده شده است. گزارش دوم از خود آینار شلرت است. آینار کمونیستی سالخورده است که بلاگ آینارتیسکن را اداره می کند. کمونیستی که علیرغم برخی بی دقتی ها و اشتباهات تحلیلی، با پرداختن به گره گاههای تحولات جهانی نقش قابل توجهی در مباحثات در حوزۀ آلمانی زبان ایفا می کند. گزارش سوم از پرتال "آمریکا 21" است که پرتالی به زبان آلمانی است و به مسائل آمریکای لاتین و مرکزی اختصاص دارد. اصل گزارش باید از تلویزیون یا سایت "تله سور" باشد. در پایان مطلب لینکهائی حاوی مجموعه های وسیع تری از تصاویر قرار گرفته است.

تحریریه سایت

 ************************

مکزیکی ها تحمل نمی کنند- اعتصابات گسترش می یابند- هزاران پلیس در حال آماده باش

نیل هارت

 

بورژوازی زرد کرده است

پلیس در کل مکزیک 600 نفر را در ارتباط با اعتراض علیه پرزیدنت انریکو پنا نیتو و کاهش یارانه ی بنزین دستگیر کرده است. یک پلیس در منطقه فقیرنشین مکزیکوسیتی در درگیری با معترضین کشته شده است. شهردار 9000 پلیس را به کار گرفته تا از مرکز تجاری شهر محافظت کند.

دیروز شواهدی پدیدار گردید که اعتراضات محلی کارگران ممکن است به یک جنبش اعتراضی گسترده تر تبدیل گردد. چهارده هزار اتوبوس، کامیون و تاکسی در شهر تولید کننده ی نفت وراکروز اعتصاب نامحدودی را اعلام کردند. بسیاری کامیون ها، تاکسی ها و اتوبوس هایشان را در خیابان ها متوقف نموده اند.

کارگران در وراکروز در ساحل آتلانتیک به کارگران ترانسپورت گوادلاخارا پیوسته اند اما گزارش های اولیه حاکی از این است که فقط بخشی از آنان وارد اعتصاب شده اند.  در ادامه رانندگان کامیون و تظاهرات کنندگان بسیاری از اتوبان ها و پست های ورود و خروج کالا را - که شهرهای کشور را به یکدیگر متصل می کنند- مسدود کرده اند.

اعتراضات در حالی ادامه می یابد که پرزیدنت آتی آمریکا ترامپ تردیدهای بیشتری را برای آن دسته از صنایعی در مکزیک بوجود آورده است که برای بازار آمریکا تولید می کنند. او در توییتی تویوتا را به دلیل برنامه اش برای ساخت یک کارخانه تولید اتومبیل در بایا کالیفرنیا[ی مکزیک] تهدید به مجازات کرده است.

مسدود کردن جاده های اصلی

در مورلیا 2000 کارگر بخش حمل ونقل راهپیمایی کردند و خواهان استعفای پرزیدنت نیتو و لغو کاهش سوبسیدها شدند. ال فینانسیرو هشدار داد که "علائم یک اعتصاب کامل در بخش حمل ونقل" در میشواکان وجود دارد. در آکاپولکو و گوررو رانندگان تاکسی تانکرهای نفت شرکت نفتی پترولیوس مکزیکانوس(Pemex) را محاصره کرده اند و باک ماشین ها را پر می کنند. هنگامی که گروهی از سربازان تلاش نمودند تا آن جلوی آن ها را بگیرند، رانندگان گفتند که آن ها تانکرها را آتش خواهند زد. و بدین ترتیب سربازان عقب نشستند.

اتحادیه ها می خواهند جلوی تبدیل اعتراضات به یک اعتصاب سراسری در کشور را بگیرند. اتحادیه های بوروکراتی که اعتصاب را فراخوانده اند، به روشنی اعلام نموده اند که کارگران آن ها را مجبور به این کار کرده اند که بنا به گفته ی یکی از اعضای اتحادیه حالا به "خشونت" متوسل می شوند.

کاستلان کروولی رییس اتحادیه کارگران حمل و نقل (ASTRAVER) اعتصاب کنندگان را متهم کرد که آن ها رانندگان تاکسی را تهدید کرده اند. او از دولت درخواست کمک نمود: "این از کنترل خارج شده. ما امیدواریم که دولت با ما مثل همیشه به طریق مسالمت آمیز وارد گفتگو شود".

آلفردو دام هام رهبر اتحاد کارگران حمل ونقل مکزیک(AMOTAC) به دولت اعلام نمود که اعتصاب مسالمت آمیز خواهد ماند و از رانندگان خواست که جاده ها را مسدود نکنند.

کل دستگاه حاکم –شامل اتحادیه های تجاری، کلان رسانه ها، بنگاه های اقتصادی و احزاب کاپیتالیستی- از این وحشت دارند که اعتراضات سوخت معروف به گازولینازو gasolinazo این ظرفیت را داشته باشند که جنبشی از میلیون ها کارگر مکزیکی را به راه بیاندازند. در شب گذشته زد و خوردهایی وجود داشت و پلیس 600 نفر و در آن میان جوانان 13 ساله را دستگیر نمود.

زنی در حال به آتش کشیدن پرچم آمریکا در جریایان اعتراضات

بزرگترین اتحادیه های ایستگاه های بنزین، صاحبان فروشگاه ها و پاساژها از دولت خواسته اند که نیروهای مسلح را برای در هم شکستن اعتراضات روانه کند. رییسشان کاردونا زاپاتا دیروز در برنامه تلویزیونی "دیسپییرتا" گفت: "ما به دخالت دولت و در صورت لزوم دخالت ارتش نیاز داریم. زیرا شرایط از کنترل خارج شده است."

براساس گفته ی او شورشی ها - پس از این که اعتراضات به شهرهای مکزیکو، میشواکان، هیدالگو، مکزیکوسیتی، وراکروز، تاباسکو، کوورتارو و کوینتانارو گسترش یافت- 250 فروشگاه را غارت کرده اند.

شهردار مکزیکوسیتی میگوئل آنگل مانسرا، عضو "حزب انقلاب دموکراتیک" (PRD) گفت که عملیات پلیس "تضمین کننده  آزادی اندیشه و بیان" خواهد بود. با این وجود دیروز ویدئوهایی انتشار یافتند که نشان می داد که چگونه پلیس مغازه ها را غارت می کرد.

اگرچه بدون تردید غارت هایی صورت گرفته است اما در مقایسه با غارت مدیریت نیتو از صنعت نفت -که در سال 1938 بعد از یک اعتصاب بزرگ علیه شرکت های نفتی بریتانیا ملی شد- ناچیز هستند. کاهش یارانه های نفتی بخشی از تلاش طبقه حاکم برای خصوصی کردن شرکت نفت مکزیک (Pemex) و انتقال منابع نفتی کشور به بخش خصوصی است.

تظاهرات کنندگان تحت رهبری کارگران حمل و نقل به انسداد مراکز تولید نفت ادامه می دهند. امری که به گفته شرکت نفت مکزیک "شرایطی بحرانی" را برای تولید نفت بوجود آورده است. پلیس های تا دندان مسلح ضد شورش حداقل در یک منطقه علیه تظاهرات کنندگان پیشروی کرده اند و با عقب نشینی مسالمت آمیز کارگران از باریکادها توانستند کمپانی Pemex را "آزاد" کنند.

کارگران حمل و نقل و تظاهرات کنندگان موفق شدند که در اقدامی تازه شرکتی در نزدیکی شهر مرزی مکزیکالی را به  محاصره درآورند. پلیس به همراه ارتش شرکت های کلیدی دیگر را تحت نظر دارند. شرکت نفت مکزیک (Pemex) اعلام کرده است که محاصره ها منجر به کمبود جدی گاز در بایا کالیفورنیا و چیهواهوا شده است.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور کاندیدای ریاست جمهوری پیشین و رهبر جنبش بازسازی ملی(Morena) در یک پیام ویدئویی درباره "شرایط بحرانی" ای هشدار داد که توسط تظاهرات کنندگانی ایجاد شده که از "استراتژی های فاشیستی"  پیروی می کنند. بر اساس گفته ی او "ما می خواهیم نظم را برقرار کنیم". او از بینندگان تقاضا کرد که باورشان به مصوبه ی قوه مقننه را به کار گیرند تا افزایش قیمت گاز روند معکوس پیدا کند. زیرا "کنگره مردم را نمایندگی می کند."

مورنا و آملو برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در صدر هستند و بسیاری از مفسران پیروزی مورنا را پیش بینی می کنند. مورنا یکی از اصطلاحا "چپ" هاست. حزبی بورژوا پوپولیستی که نقشی مؤثر در سیاست مکزیک بازی می کند. به گونه ای که اعتراضات اجتماعی را به پناهگاه امن دولت و کشور مکزیک و دور از مبارزه طبقاتی هدایت می کند. مورنا به خفه کردن معترضین به اصلاحات آموزشی پنا نیتو کمک کرد و راهی را هموار نمود که رژیم بتواند بر نقشش در قتل 43 معلم-دانشجو در گوررو در سال 2014 سرپوش بگذارد.

اعتراضات در مکزیک علی رغم اقامت میلیون ها شهروند مکزیکی در آمریکا، کاملا توسط مدیای اصلی ایالات متحده نادیده گرفته شده است. اولین صفحات نیویورک تایمز، واشینگتن پست، CNN، ABC، فوکس و CBS تا بعد از ظهر پنج شنبه حتی یک کلمه را درباره اعتراضات حرام نکردند. اشتباهی صورت نگرفته. طبقه حاکمه ی آمریکا از این ترس دارد که گسترش جنبش طبقه کارگر مکزیک مبارزه ای موازی را در میان کارگران همه ملیت های ایالات متحده شعله ور گرداند.

ششم ژانویه 2017

نیل هارت

https://einarschlereth.blogspot.ca/2017/01/mexikaner-haben-genug-streik-breitet.html

http://www.wsws.org/en/articles/2017/01/06/mexi-j06.html

*****************************************

مکزیک: شش کشته، هزار دستگیری، دولت کله شقی می کند

اعتراضات گسترده در مکزیک

این به روز رسانی کوتاهی است از مقاله ی پریروز. بررسی ای کوتاه در دنیای آلمانی زبان نشان می دهد که تنها در نویه زوریشر تسایتونگ چیزی درباره آن اعتصاب درج شده است. اما در آلمان و در کلان رسانه ها تنها در اشتوتگارتر زایتونگ و هندلز بلات فقط درباره اعتصاب معلمان صحبت به میان آمده است.(اما هندلز بلات را فقیر فقرا نمی توانند بخوانند، حتی اگر ad-Blocker آن را غیر فعال کنیم). ولی مثل همیشه مزورانه و یک طرفه. زیرا آن ها تظاهرات کنندگان را خشن و خشونت طلب نشان می دهند. اما تاکنون این پلیس مکزیک بوده است که به صورت بی مانندی وحشی و بی ملاحظه شناخته شده است. به خصوص وقتی که آن ها در سال 1968 در مکزیکوسیتی در میدان تلاتلولکو 300 دانشجو را به قتل رساندند و هزاران نفر را مجروح نمودند.

غیر از آن فقط تعدادی از سایت های آلترناتیو درباره مکزیک گزارش داده اند. موضوع از یک طرف مربوط به طرح اصلاحات آموزشی رییس جمهور و از طرف دیگر  درباره ی کاهش یارانه ی سوخت به مقدار 20 درصد است که منجر به گرانی شدید آن به 4 دلار (یعنی گرانتر از USA) برای هر گالن 3.78 لیتری و پیش از همه گرانی خورد و خوراک خواهد شد. این درحالی است که مکزیک مقدار زیادی نفت استخراج می کند.

اما وزیر کشور مکزیک خوزه آنتونیو مآده  با قطعیت در رادیو اعلام کرده است: "قدمی به عقب بر نخواهیم داشت". و رئیس جمهور پنا نیتو این ادعای پوچ را مطرح کرده است که "حفظ کردن قیمت های پایین تصنعی به معنای این است که منابع فقرا را از آن ها بگیریم و به کسانی بدهیم که از همه بیشتر دارند". بنابر این توجه کنید ابله ها، اگر زیادتر بپردازید، زیادتر دریافت خواهید کرد.

اعتصابات در شمال در طول مرز آمریکا گسترش یافته اند. گفته می شود که در مونتری 20000 نفر اعتصاب کرده اند. و 3000 راننده کامیون به آن ها پیوسته اند. و در مکزیکوسیتی برای دوشنبه بعد از ظهر یک تظاهرات برنامه ریزی شده است. در تمام کشور و به خصوص در مکزیکوسیتی و ایالت مکزیک که غارت های بیشتری صورت گرفته، پلیس های بیشتری بسیج شده اند.

در آمریکا همچنان از ترس این که مبادا اعتصابات گسترش یابد به ندرت در آن باره خبررسانی می شود. اما پنهان نگه داشتن آن به سختی ممکن است. زیرا اولا سنت دهان به دهان گشتن خبرها در میان مکزیکی ها هنوز خوب عمل می کند، ثانیا به این دلیل که صنایع آمریکای شمالی و مکزیک به عنوان تامین کننده قطعات به شدت به یکدیگر مربوطند.

اما در مکزیک نیز همان بدبختی هست که در همه جا. درحالی که احزاب بورژوایی بر ناسیونالیسم دامن می زنند، سوسیالیست ها (سوسیال دموکرات ها)، کمونیست ها، استالینیست ها و تروتسکیست ها گناه را به گردن یکدیگر می اندازند. قوی ترین چهره در طیف چپ رهبر حزب مورنا آندرس مانوئل لوپز ابرادور است. او اصلا همچون سیپراس خائن در یونان تلاش نمی کند که با اصطلاحات رادیکال سخن بگوید. بلکه به توده ها نسبت به هرج و مرج هشدار می دهد و از آن ها می خواهد که تا تابستان آینده صبر کنند و به او رای دهند تا او همه چیز را درست کند.

از همه ساده تر کار تروتسکیست هاست. آن ها برنامه ای دارند که تروتسکی در طی انقلاب روسیه برساخته است: قبل از آن که به انقلاب در یک کشور فکر کنیم ابتدا باید جهان سوسیالیستی شود. و آن ها به این نظر سخت چسبیده اند. البته آن را در مکزیک اندکی تغییر داده اند. قبل از آن که به انقلاب فکر کنیم ابتدا باید کل آمریکا سوسیالیستی شود. یک تضمین عالی که در هزار سال آینده هم هیچ چیز تغییر نخواهد کرد.

آینار شلرد

هشتم ژانویه 2017

منبع: https://einarschlereth.blogspot.de/2017/01/mexiko-6-tote-1000-de-verhaftet.html#more

***********************

اوجگیری اعتراضات به افزایش قیمت بنزین پس از کشته شدن تعدادی از معترضین

لئون کاشل

9 ژانویه 2017

تصویر: هنگام برچیدن این راه بندان خیابانی در ویلادل مخویتال دو تظاهر کننده به ضرب گلوله پلیس کشته شدند. 

بعد از افزایش بهای بنزین و گازوئیل در اول ژانویهريال اوضاع در مکزیکو باز هم متشنج تر می شود. در آخر هفتۀ گذشته نیز در بسیاری از ایالات اعتراضات و مسدود کردن خیابانها و جاده های مهم و مراکز پرداخت عوارض راه صورت گرفت. بیش از همه راننده های تاکسی و حمل و نقل باری بر علیه این باصطلاح "گازولینازو" به خیابان ریختند. در تظاهرات در سرتاسر کشور پمپ بنزینها، سوپر مارکتها و مغازه های وسایل الکترونیکی غارت شدند. دو تظاهر کننده در ایالت هیدالگو توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیدند. بر اساس اظهارات رسمی کشته شدگان در ایالت وراکروزدر شمار غارت کنندگان بودند. در مکزیکو سیتی یک پلیس هنگامی که برای جلوگیری از غارت یک پمپ بنزین تلاش میکرد، توسط یک اتومبیل زیر گرفته شد. دستگیری بیش از 1500 نفر تاکنون اعلام شده است. روز شنبه دهها هزار نفر در نخستین تظاهرات مرکزی بر علیه افزایش قیمتها در پایتخت گرد هم آمدند و خواستار استعفای رئیس جمهور انریکو پنا نیتو شدند. برگزاری میتینگ برنامه ریزی شده در مقابل مقر ریاست جمهوری در لس پیناس با بسیج سنگین نیروهای پلیس امکان پذیر نشد.

روز 4 ژانویه پنا نیتو در یک سخنرانی تلویزیونی اعتراضات را به شدت محکوم نموده و به تظاهر کنندگان هشدار داد که باز هم از اوضاع برای "اعمال خشونت و غارت" استفاده کنند. همزمان او هر نوع انتقاد به مصوبۀ افزایش قیمتها را رد کرد و گفت که لازم بود "تصمیمی دشوار" برای تضمین ثبات اقتصادی کشور اتخاذ شود. رئیس جمهور بیش از هر کس رئیس جمهور پیشین، فلیپه کالدرون، را مسئول افزایش شدید قیمتها دانست و گفت که او برای تقویت تقاضا قیمت بنزین را با 50 میلیون دلار سوبسید می کرد: "آنها این پول را به جای سرمایه گذاری در وسایل نقلیه عمومی، مدارس و دانشگاهها و بیمارستانها، به معنای واقعی کلمه به آتش کشیدند".

آنچنان که اشپیگل آنلاین گزارش می دهد، دولت اکنون "اخبار غیر واقعی Fake-News" را نیز از عوامل اعتراضات به حساب می آورد. بر این اساس اکانتهای توئیتری که تازه چند روز پیش ایجاد شده اند به غارتگری فراخوانده اند و تصاویر جعلی از مجروحین و کشته شدگان را پخش کرده اند تا موجب ایجاد ترس و هرج و مرج شوند. [دولت] تقاضای پاک کردن اکانتهای زیادی را کرده است و امیدوار است که از امکان دسترسی به اطلاعات خود این کاربران نیز برخوردار شود.

در این میان فشار بر دولت افزایش می یابد. کنفرانس اسقفهای کلیسای مکزیک در اطلاعیه ای نوشت "مرئی کردن یک قانون بدون در نظر گرفتن واقعیات و احساسات مردم درست نیست". کلیسای کاتولیک در اعتراضش از حمایت فرمانداران، شهرداران، اتحادیه ها و اپوزیسیون نیز برخوردار است..

راه بندان همراه با آتش سوزی

افزایش قیمت بنزین و گازوئیل به میزان 16 و 20 درصد بیش از همه به این دلیل به برآشفتگی در سرتاسر کشور منجر شد که مدت کوتاهی قبل از پایان سال اعلام شده بود و به گونه ای غیر معمولی نیز شدید بود. قبل از پایان سال بسیاری از مکزیکی ها با قیمت قدیمی باکهای بنزینشان را پر کردند و در بخشهای وسیعی از کشور خرید های وسیع برای ذخیره کردن بنزین انجام گرفت.

بسیاری از مکزیکی ها از رئیس جمهور پنا نیتو سرخورده اند زیرا که یکی از وعده های او در انتخابات سال 2013 کاهش قیمت بنزین بود. اصلاحات مورد نظر او در بازار انرژی که قرار است در همین سال جاری بازار را به روی سرمایه گذاران خارجی باز کند، برای خیلی ها به معنای زدن آشکار زیر قولی است که داده بود و به عنوان عاملی برای افزایش سنگین بهای مواد سوختی تلقی می شود. با این اصلاحات حوزه های گاز و نفت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی باز می شود که این البته به بهای از بین رفتن موقعیت انحصاری شرکت دولتی پترولیو مکزیکانوس (پمکس Pemex) خواهد بود.

افزایش قیمت بنزین همچنین به دلیل افزایش حداقل دستمزد به میزان 7 درصد نیز مورد مناقشه است. این افزایش دستمزد از سوی اتحادیۀ کارفرمایان پیشاپیش به عنوان امری "تاریخی" توصیف شد. اما رئیس ائتلاف کشوری کاسبان خرده پا (آنپک Anpec) کواتمو ریویرا این اقدام را فاقد معنی می داند: "گازولینازو [منظور افزایش بهای مواد سوختی است] برای افزایش دستمزدها نابود کننده است". به عنوان رئیس آنپک، ریویرا یکی از سر سخت ترین منتقدان گازولینازو است. بر اساس گزارش روزنامۀ "لا خورنادو" کمبود بنزین بر معاملات خرده فروشی در روزهای اول سال تأثیرات بزرگی داشت. در قسمتهای مرکزی کشور اقلام پایه ای کمیاب شدند و در بسیاری از قسمتهای کشور مواد غذائی در دسترس نبود. ریورا در این رابطه از افزایش فی البداهه قیمتها توسط تأمین کنندگان شرکتهای بزرگ مثل کوکا کولا و کنسرن مواد غذائی بیمبو صحبت می کند: "تأمین نکردن سوخت مورد نیاز راه را برای دلالی های پر سود Spekulationen باز می کند و به آن مشروعیت می بخشد". او از دولت خواست که بنزین مورد نیاز را تأمین کند تا راه را برای "معاملات دلالی های پر سود ببندد".

جنبش اجتماعی ال کامپو دتودوس (زمین به همگان تعلق دارد) اعلام کرد که به علت قیمت بالای بنزین روز دوشنبه مراکز پرداخت عوارض راه در تمام حومۀ پایتخت را در اختیار خود خواهد گرفت و آنها را باز خواهد کرد و همچنین یک راهپیمائی بزرگ اعتراضی برای روز 30 ژانویه سازمان خواهد داد. روز شنبه نیز در تمام کشور آکسیونهای اعتراضی صورت گرفتند.

منبع:

https://amerika21.de/2017/01/167421/tote-protesten-mexiko

https://videos.jornada.com.mx/video/78603513/desde-tijuana-hasta-tuxtla-en-toda-la-nacion-prote/

https://videos.jornada.com.mx/video/78603513/desde-tijuana-hasta-tuxtla-en-toda-la-nacion-prote/

 

مجموعه ای از تصاویر و ویدئو ها

  

 

https://itsgoingdown.org/mexico-gasolinazo-uprisings-spreads-blockades-looting-clashes/

https://videos.jornada.com.mx/video/78603513/desde-tijuana-hasta-tuxtla-en-toda-la-nacion-prote/

Last modified on یکشنبه, 26 دی 1395 06:29
Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر