در مسیر جدالهای تازه

نوشتۀ: جرمن فارین پالیسی
Write a comment

دولت اوباما در چهار چوب تمرکز سیاست خارجی ایالات متحده در مقابله با قدرت نظامی چین (“pivot to Asia”) همکاریهای نظامی با سنگاپور را که یک "همکار کلیدی" در این منظقه به شمار می آید، تشدید نموده است. مانورهای نظامی مشترک گسترش می یابد، از جمله تمرینات جنگی نیروی هوایی دو کشور و آموزش جنگ شهری در "تأسیسات تمرینات شهری مورای".... آلمان هم در بالا بردن تسلیحات نظامی سنگاپور سهم بسزایی دارد.

 

 

جرمن فارین پالیسی، 6 فوریه 2015

ترجمه تحریریۀ امید

سنگاپور/برلین

با استقبال از نخست وزیر سنگاپور در این سه شنبه [آغاز ماه فوریه] دولت آلمان فعالیت خودش را برای ایجاد مواضع تهاجمی غرب در کشورهای مجاور جمهوری خلق چین افزایش می دهد. سنگاپور با وجود اینکه کشور کوچکی است مهمترین مرکز تجاری و مالی در جنوب شرقی آسیا می باشد و برای شرکت های آلمانی محل سرمایه گذاری و بازار فروش شماره یک در کل منطقه است. و پس از انعقاد قراداد تجارت آزاد از طرف اتحادیه اروپا موقعیت مهمی برای توسعه شرکت های آلمان به وجود خواهد آمد.

اما قبل از هر چیز دولت-شهر کوچک سنگاپور از نظر استراتژی جغرافیای سیاسی مجاور تنگه مالاکا قرار دارد که یکی از مسیر های دریائی تجارت جهانی است و از اهمیت اساسی برای تجارت جهانی برخوردار است و به خصوص برای چین اهمیتی حیاتی دارد. پکن سال هاست که مشکلی به نام تنگه مالاکا را تشخیص داده است. زیرا که غرب و قبل از همه ایالات متحده رابطه همکاری فوق العاده نزدیک نظامی با سنگاپور دارد و هر آن امکان آن وجود دارد که مانعی اساسی در راه تجارت و حمل و نقل کشور چین به وجود بیاورد.

آلمان در مقیاس وسیعی به تجهیز تسلیحاتی سنگاپور کمک می کند و در حال حاضر هم همکاری ارتش آلمان با نیروهای مسلح آن کشور شدت یافته است. پیش درآمدی بر جدالهای آینده با چین در شرایطی که ایالات متحده آمریکا تسلیح نظامی اوکراین در دستور کار خود قرار می دهد و جنگ قدرت با روسیه به طور قطعی در شرف تشدید قرار گرفته است.

دروازه ای به طرف آسیا

سنگاپور که نخست وزیرش امروز با تشریفات نظامی در کاخ صدر اعظم آلمان مورد استقبال قرار گرفت، علی رغم کوچک بودنش دارای یک موقعیت ممتاز در جنوب شرقی آسیاست. سنگاپور صاحب یک اقتصاد قدرتمند است. طبق آمار صندوق بین المللی پول این کشور جزء ده کشوری در جهان می باشد که دارای بالاترین درآمد سرانه ناخالص داخلی است. از این گذشته سنگاپور مهمترین مرکز مالی آسیای جنوب شرقی است و علاوه بر آن به لحاظ جغرافیایی در مرکز اتحادیه در حال ظهور آ سه آن قرار دارد و به خاطر داشتن یکی از بزرگترین بیست فرودگاه جهان و در اختیار داشتن دومین بندر بزرگ جهان بهترین محل برای تجارت و صنعت قابل بهره برداری است. شرکت مشاوره رودل و همکاران در نورنبرگ که سنگاپور را دروازه ای به سوی آسیا می نامد توضیح می دهد که شرکت های آلمانی به شکل سنتی یا از این کشور به عنوان محل حمل و نقل صادرات به جنوب شرقی آسیا استفاده می کنند و یا همچنین به عنوان محلی برای فرآوری مواد نیمه تمام دیگر کشورهای آ سه آن و عرضه محصولات تمام شده صنعتی در بازار کشورهای  آ سه آن استفاده می کنند.

تعداد شرکت های آلمانی در سنگاپور در ده سال گذشته تقریبا 300 درصد یعنی به بیش از 1400 افزایش یافته است. سهام داران آلمانی در سال 2013 بالغ بر 6.3  میلیارد یورو کالا به این کشور صادر کرده اند. این کشور بزرگترین شریک تجاری شرکت های آلمانی در میان کشورهای آ سه آن است. آن ها در این کشور تا پایان سال 2012 حدود 13.2 میلیارد یورو سرمایه گذاری کرده اند.

سرمایه گذاری های بزرگ

تجارت سودآوری شرکتهای آلمانی در سنگاپور اکنون در نتیجۀ انعقاد قرار داد تجارت آزاد اتحادیه اروپا با سنگاپور که در اکتبر سال 2014 به پایان رسید در شرایط مساعدتری نیز قرار می گیرند.

کمیسر سابق تجارت اتحادیه اروپا،کارل د گوخت Karel de Gucht، می گوید: "این قرار داد درهای اروپا رابه سوی بازار آ سه آن  با 600 میلیون مصرف کننده باز می کند و می تواند به رشد اقتصادی اروپا کمک کند .[2]

پیش بینی می شود دولت آلمان از این قرار داد بیشترین سود را ببرد .این دولت امروز بزرگترین شریک اقتصادی سنگاپور در اروپاست. اهمیتی را که دولت-شهر سنگاپور برای شرکتهای آلمانی دارد از میزان سرمایه گذاریهای عظیم سالهای گذشته شرکتهای آلمانی می توان تشخیص داد. مثلا شرکت اوونیک  Evonik، اخیرا به منظور ایجاد پایگاهی برای تولید متیونین [Methionin نوعی مادۀ شیمیائی] بیشتر از نیم میلیارد یورو در آنجا سرمایه گذاری کرده است. بر اساس اظهارات منابع اقتصادی "بیشترین میزان سرمایه گذاری تاکنونی این شرکت در یک پروژۀ شیمی" [3]

کنسرن شیمی لانکسس Lanxess در سال 2013 در سنگاپور برای ساختن یک کارخانه تولیدی لاستیک بوتیلButylkautschuk 400 میلیون یورو هزینه کرده است و 200میلیون یوروی دیگر را  برای ساخت و ساز بزرگترین کارخانه تولید لاستیک نئودیم بوتادین سرمایه گذاری کرده است .سنگاپور نقشمهمی را در وضعیت آینده ساختار اقتصادی آلمان در کشورهای آ سه آن ایفا می کند.

مشکل چین: مالاکا!

 مورد سنگاپور: اهمیت اقتصادی این کشور، برای دولت آلمان با اهمیت ژئواستراتژیک آن (موقعیت سوق الجیشی) همراه میشود. سنگاپور در جوار – تنگه مالاکا واقع است، که کوتاهترین و مهمترین راه تجارت دریایی از اقیانوس هند به طرف آسیای شرقی است. مقدار کالاهایی که از آنجا عبور داده میشود حدود 30 درصد کل تجارت دریایی جهان تخمین زده میشود و بیش از یک چهارم از کل حمل و نقل کشتی های نفتی از تنگه مالاکا عبور می کنند.

بستن این تنگه – که بدون هیچ اشکالی امکان پذیر خواهد بود، چون که حد فاصل ما بین کشورهای اندونزی از یک طرف و سنگاپور ومالزی از طرف دیگر بسیار باریک است - هزینه های بازرگانی را بطور واضح بالا می برد و بویژه می تواند به چین ضربات حساسی وارد کند که باید بیشترین قسمت واردات مواد خامش را از طریق خاورمیانه و افریقا [از طریق همین تنگه] تامین کند.

و به همین دلیل نخست وزیرسابق چین هوجین تاو حتی در سال 2003 از "مشکل مالاکا" سخن به میان آورد[4] این مشکل به ویژه به این دلیل بحرانی تر می شود که غرب نه تنها به لحاظ  اقتصادی بلکه مهمتر از آن به لحاظ نظامی هم شدیدا حضور دارد و بنا بر این در شرایط وقوع منازعات می تواند تنگه مالا کا را براحتی کنترل کند.

همکاری استراتژیک!

این مسأله بیشتر شامل ایالات متحده میشود :ایالات متحده آمریکا در سال 2005 قرار داد نظامی  مشترکی با سنگاپور منعقد نمود (Strategic Framework Agreement) که به آنها اجازه می دهد که یک پایگاه دریائی و یک فرودگاه در این کشور را (سنگاپور) مورد استفاده قرار دهند . علاوه بر این ، یک مرکز فرماندهی تدارکات نظامی آمریکا در آنجا مستقر شده است.

دولت اوباما در چهار چوب تمرکز سیاست خارجی ایالات متحده در مقابله با قدرت نظامی چین (“pivot to Asia”) همکاریهای نظامی با سنگاپور را که یک "همکار کلیدی" در این منظقه به شمار می آید، تشدید نموده است[5]. مانورهای نظامی مشترک گسترش می یابد، از جمله تمرینات جنگی نیروی هوایی دو کشور و آموزش جنگ شهری در "تأسیسات تمرینات شهری مورای" (Murai Urban Training Facility).

تجهیزات بسیار قوی نظامی!

نیروهای مسلح سنگاپور توسط ناظرین آشکارا بیش از اندازه بزرگ ارزیابی می شوند. به طور مثال در سال 2009طبق تجزیه وتحلیل مرکز تحقیقاتی بین الملی بن " نیروی هوایی سنگاپور با محاسباتی که از این کشور کوچک به عمل اورده اند بیش از نیازهای قابل تصور آن تا مین شده است" ،سنگاپور صاحب هواپیماهای جنگی بیشتری از مالزی، اندونزی و یا فیلیپین است "وبهترین مرکزهای هوایی وظرفیت سوخت گیری هواپیمایی را درمنطقه در  اختیار دارد"[6].

تسلیح سنگاپور با عزیمت از این "ابعاد فوق بزرگ" باز هم گسترش می یابد. در سالهای 2008 تا 2012 حدود چهار درصد از مجموعه واردات اسلحه در جهان به سنگاپور وارد شده است .این کشور بیش از یک چهارم از بودجه خود را صرف تسلیحات می کند. سال 2013 در حدود 12 میلیارد دلار بودجه نظامی این کشور بوده است ،در حالیکه بعنوان مثال کشور همسایه اش مالزی که به مراتب بزرگتر است فقط پنج ملیارد دلار در تسلیحات جنگی سر مایه گذاری کرده است .[7]

ارسال تسلیحات نظامی آلمان !

آلمان هم در بالا بردن تسلیحات نظامی سنگاپور سهم بسزایی دارد. مطابق نظر یک کار شناس سنگاپوری "بطور سنتی این کشور مهمترین مقصد تکنولوژی نظامی آلمان در منطقه بوده است" .[8] در سالهای اخیر سنگاپور بطور منظم جزء ده کشور بزرگ وارد کننده تجهیزات جنگی از آلمان بوده است .در اولین چهار ماه سال 2014 کشور شماره یک تحویل گیرنده ابزار جنگی آلمانی بوده است در این زمینه آلمان حتی از آمریکا پیشی گرفته است .[9]

نیروهای مسلح سنگاپور از سال 2007 تانکهای مدل (لئوپارد 2) را که جزء تجهیزات ارتش آلمان (بوندس وهر) است، در اختیار دارند. رقم دقیق این تانکها مخفی نگه داشته می شود - کارشناسان این تعداد را حدود 200 عدد تخمین می زنند. تسلیح ارتش سنگاپور با تانکهای جنگی آلمانی به حدس و گمانهائی دامن زده است که سنگاپور برای مقابله با شورشهای احتمالی در منطقه اقدام به این کار کرده است. اخیرا سنگاپور به شرکت دریائی تیسن کروپ 2 عدد زیر دریایی سفارش داده است که هزینه  ان بالغ بر7/1ملیارد یورو تخمین زده میشود.

ناظران حدس می زنند مجهز شدن به چنین امکاناتی بطور واضح آماده باش علیه چین است ،که از این طریق بعضی از جزیره هایی که بر سر ان اختلاف دارند را به قلمرو خود در بیاورند (مجمع الجزایر مشترک چین و سنگاپور)[10] بر اساس گزارشات سربازان سنگاپوری برای بکارگیری زیردریائی ها توسط سربازان آلمانی آموزش  خواهند دید.

پیوندهای نظامی

این برنامه مشابه همان برنامه آموزشی است که پس از خرید تانکهای جنگی مدل (لئوپارد 2) به سربازان سنگاپوری ارائه می شود. این سربازان از سال 2009 به طور مرتب در منطقه تمرینهای نظامی واقع برگن در حال دیدن آموزش  نظامی هستند .همان طوریکه در گزارش امده است، دو بار در سال و هر بار 500سرباز سنگاپوری در پایگاه آموزشی نظامی اوبر لاوزیسس، نیروهای زرهی تعلیم داده میشوند .[11]اساس و زمینه های سیاسی ان را میشود از قرار داد منعقده در سپتامبر 2005 که کارمشترک نظامی حکومتهای سنگاپور و آلمان شروع شده بیان کرد .غیر از اقدامات آموزشی مشترک نظامی، گفتگوهایی بطور مرتب در رابطه با سیستمهای دفاعی امنیتی در روابط متقابل، اعزام نماینده گان نیروهای مسلح هردو کشور انجام شده است .در آوریل 2013 وزیران دفاع آلمان و سنگاپور با صراحت بر تقویت علایق و روابط مشترک تاکید کردند [12].

جبهه اتحاد غرب

آلمان همکاریهای نظامی خود را به جبهه اتحاد غرب در شرق و جنوب شرقی اسیا که مشخصا علیه جمهوری خلق چین است معطوف می کند.

مباحثات در این زمینه در سایه جنگهای خاورمیانه – و در حالی که ایالات متحده اعلام نموده است که ارسال اسلحه به اوکراین را عملی خواهد کرد و به این ترتیب جنگ قدرت با روسیه می رود تا از کنترل خارج شود - به طور فشرده ای در جریان است.

 

[1] Singapur – “Tor nach Asien”. www.roedl.de .

[2] Freihandelsabkommen EU-Singapur: Verhandlungen zu Investitionen abgeschlossen. ec.europa.eu 17.10.2014.

[3] Factsheet Singapur. www.oav.de.

[4] S. dazu Der Deal der Militärs mit dem Westen.

[5] Emma Chanlett-Avery: Singapore: Background and U.S. Relations. Congressional Research Service, 26.07.2013.

[6] Bonn International Center for Conversion: Länderportrait Singapur. Oktober 2009.

[7] Ali Mustafa: Singapore: Small state, big weapons buyer. www.aljazeera.com  28.03.2014.

[8] Bonn International Center for Conversion: Länderportrait Singapur. Oktober 2009.

[9] Antwort der Bundesregierung auf die schriftliche Frage Nr. 31 im Mai 2004.

[10] The Submarine Race in Asia. www.nytimes.com 07.01.2014.

[11] Soldaten aus Singapur im Anmarsch. www.lr-online.de 16.01.2015.

[12] Minister empfängt Amtskollegen aus Singapur. www.bmvg.de 23.04.2013.

 

منبع:

http://www.german-foreign-policy.com/de/fulltext/59046

http://politik-im-spiegel.de/auf-dem-weg-zu-neuen-konflikten

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر