دور بعدی در خاورمیانه

نوشتۀ: جرمن فارین پالیسی
Write a comment

برلین از کشتار در پاریس جهت کمپینی گسترده برای تسلیح در مبارزه ژئواستراتژیک حول حراست مناطق نفوذ در خاورمیانه و خاور نزدیک استفاده می کند. ...برلین بعد از اولین گام های نظامی در نیمه دوم سال 2014 ..، هم اکنون عملیات نظامی را در خاورمیانه گسترش می دهد. در ماه های گذشته 10 هزار پیشمرگه کرد با سلاح های آلمانی به ارزش 70 میلیون یورو از آن جمله مسلسل، سلاح های تهاجمی، بازوکا و خودروهای زرهی مجهز شدند  و چتربازان آلمانی پیشمرگه ها را در مرکز آموزشی زیره فانی دراربیل در شمال عراق آموزش دادند.

 

نوشته: جرمن فارین پالیسی

ترجمه: تحریریه امید

برلین از کشتار در پاریس جهت کمپینی گسترده برای تسلیح در مبارزه ژئواستراتژیک حول حراست مناطق نفوذ در خاورمیانه و خاور نزدیک استفاده می کند.آنگلا مرکل با نظر به تظاهرات پاریس در پایان هفته گذشته می گوید: "باید علیه دولت اسلامی (IS) متحد بود." او در برلین گفت که از آن جا که IS   یک تهدید است، باید با آن مبارزه کرد و به همین دلیل باید هم اکنون ارسال اسلحه بیشتر به پیشمرگه های کرد درعراق را در نظر گرفت. در ماه ژانویه هم پارلمان آلمان (Bundestag) درباره استقرار ارتش آلمان در عراق تصمیم خواهد گرفت. با اینکه برلین صریحا اعلام کرده که موضوع فقط بر سر عملیات آموزش نیروهای عراقی است، براساس گزارشات مدیای ایالات متحده، آماده ی تهاجمی بهاره و گسترده است تا نیروهای عراقی را در تصرف مجدد مناطق تحت کنترل IS کمک کند. عملیات جدید ارتش آلمان در عراق به دنبال شکست تلاش های تاکنونی برای روی کار آوردن رژیم های مورد اعتماد طرفدار غرب در افغانستان، عراق و سوریه صورت می گیرد. راه قدرت گیری IS را که قرار است با او بجنگند، خود غرب هموار کرد.

سه بار شکست

پس زمینه ی کمپین جدید برلین دور جدید تسلیح برای حراست نفوذ غرب در خاورمیانه و خاور نزدیک است. این دور از نقطه نظر آلمان ضروری است. زیرا کوشش های 15 سال گذشته به موفقیت های پایدار و مورد نظر نیانجامیده است. در افغانستان حتی یک رژیم نیمه پایدار طرفدار غرب برقرار نشد. بلکه کشور در دست گروه هایی است که هر لحظه ممکن است کنترلشان بر کشور را از دست بدهند. در عراق بعد از خروج نیروهای آمریکایی عدم کنترلی برقرار است که به فتح دولت اسلامی منجر شد که او نیز به نوبه خود از زیر نفوذ غرب گریخت. در سوریه نتوانستند حتی با کمک شبه نظامیان جهادیست(1) رژیمی طرفدار غرب را به قدرت برسانند، [استراتژی ای] که دستور کار آن در چارچوب پروژه ی بنیاد علم و سیاست (SWP) در سال 2012 آماده شده بود(روز بعد از تصمیم گیری، جرمن فارین پالیسی گزارش آن را ارائه داد(2)).

اکنون به جای آن که غرب با همکاری رژیم های طرفدار غرب در خاورمیانه و خاور نزدیک، به مبارزه جهانی قدرت  علیه چین و روسیه رو کند، خود را در مناسباتی ناروشن با منطقه ای مواجه می بیند که بیشترین منابع جهان را در خود ذخیره دارد. و با جنگ علیه دولت اسلامی دور جدیدی از نبرد برای نفوذ در خاورمیانه و نزدیک را شروع کرده است.

اسلحه و آموزش

برلین بعد از اولین گام های نظامی در نیمه دوم سال 2014 (گزارش جرمن فارین پلیسی)(3)، هم اکنون عملیات نظامی را در خاورمیانه گسترش می دهد. در ماه های گذشته 10 هزار پیشمرگه کرد با سلاح های آلمانی به ارزش 70 میلیون یورو از آن جمله مسلسل، سلاح های تهاجمی، بازوکا و خودروهای زرهی مجهز شدند.(4) و چتربازان آلمانی پیشمرگه ها را در مرکز آموزشی زیره فانی دراربیل در شمال عراق آموزش دادند. اکنون مداخله تشدید می شود. پارلمان آلمان در ماه ژانویه در مورد اعزام 100 سرباز دیگر ارتش آلمان به عراق تصمیم می گیرد. از آن ها باید برای آموزش نظامی پیشمرگه ها استفاده شود. برطبق  پیش نویس این مصوبه  این نیروها [همچنین] مجاز به بکار بردن خشونت برای حفاظت افراد و تجهیزات خود و ملت های  متحد غربی هستند. همچنین ارتش آلمان قرار است در شمال عراق برای خود یک مرکز آموزشی برقرار کند. در حال حاضر و رسما در عراق سه پایگاه نظامی دیگر هرکدام متشکل از 250 تا 300 مربی نظامی وجود دارد. بعدا قرار است از ایالات متحده، استرالیا و اسپانیا بیایند.(5) در اصل صحبت از 8 تا 12 مرکز آموزشی در عراق و کشور سوم سخن می رفت.(6)

در مرکز فرماندهی

بحث در مورد گام های بعدی را  وزیر دفاع آلمان "اورزولا فون در لاین" هفته گذشته در اربیل پیش برد. گزارش می شود که رئیس جمهوری منطقه کردستان مسعود بارزانی سلاح های بیشتر و مدرن تری را برای جنگجویانش درخواست کرده است. به طور مثال موشک های ضد تانک میلان مورد علاقه هستند. فون در لاین می گوید"ما به دقت به آن چه که پیشمرگان می خواهند گوش فرا می دهیم." ارسال سلاحِ بیشتر به پیشمرگه ها بسیار محتمل است.(7)  از این گذشته سربازان آلمانی وظایف دیگری هم خواهند داشت. در پیش نویس طرح  نیز از "در نظر گرفتن وظایف ارتباطی، مشاوره و پشتیبانی از دولت عراق و دولت محلی کردستان عراق و همچنین حمایت از نیروهای نظانی عراق و نیروهای امنیتی دولت عراق و دولت کردستان عراق" سخن می رود. علاوه بر این نیروهای نظامی آلمان باید در چارچوب اتحاد بین المللی علیه IS در مرکز فرماندهی شرکای چند ملیتی نماینده داشته باشند. این مسئله بیش از همه و به صورت دو فاکتو شامل مرکز فرماندهی ای است که ایالات متحده برای جنگ علیه  IS  در منطقه مستقر کرده است.

یک تهاجم بهاره ی نیرومند

در گزارش های مدیای ایالات متحده نشانه های سناریوی یک جنگ احتمالی که در آن سربازان آلمانی در مرکز فرماندهی ایالات متحده شرکت داشته باشند ارائه شده است. بر این اساس ایالات متحده انتقال مقادیر زیادی از تجهیزات نظامی موجود در افغانستان را (نه به امریکا بلکه) به کویت برای استفاده در عراق شروع کرده است. به طور مثال صحبت از 3100 خودروی زرهی، و همچنین تجهیزات الکترونیکی می باشد که در صورت نیاز برای عملیات های ویژه باید در دسترس باشند. این دایره بسته کمی مضحک است: ابتدا خودروها برای استفاده در عراق و جنگ در بغداد یا موصل آماده می شوند، سپس برای مناطق کوهستانی در هندوکش بازسازی می شوند تا دوباره برای عراق تجهیز گردند.(8) مقامات نظامی ایالات متحده از در پیش بودن یک تهاجم بهاره قوی سخن می گویند. تهاجمی که به سربازان عراقی و پیشمرگان کرد کمک می کند، تروریست های IS  را از سر راه بردارند. و این احتمالا استان  انبار و شهر موصل را شامل خواهد شد. ژنرال آمریکایی جیمز ل. تری صریحا از شهرهای رمادی و بیجی نام برد که پالایشگاه های نفت کشور یعنی اهداف عملیات در آن ها قرار دارند.

برای عکس گرفتن- با وقت قبلی

با توجه به وخامت قابل پیش بینی اوضاع، برلین از قتل های پاریس جهت یک کمپین نمایشی گسترده برای جنگ استفاده می کند. "هرچه قدر IS به مدت طولانی تری قدرت و جذابیتش را حفط کند، تهدید علیه ما در کشورمان بیشتر افزایش خواهد یافت" این سخنان وزیر دفاع آلمان "فون در لاین" در هنگام دیدارش از اربیل برای افتتاح ماموریت ارتش آلمان در عراق بود(9). در روز یک شنبه در پاریس تعداد زیادی از سیاستمداران اتحادیه اروپا و از جمله مرکل صدر اعظم آلمان در یک عکس جمعی ژست گرفتند. عکسی که ظاهرا باید گرفته می شد، تا سمبل عزم مردم اتحادیه اروپا در جنگ علیه IS باشد. در برلین اظهار شد که با توجه به این تهدیدات باید همگی "ایستادگی" کنیم. در واقع این عکس به دور از تظاهرات و ایمن از هر حمله احتمالی گرفته شد. بر اساس گزارش ها سران سیاسی بلافاصله بعد از عکس گرفتن دوباره به کشورهایشان بازگشتند. در یک کامنت توییتر چنین نوشته بود: "به نظر می رسد که رهبران برای رهبری تظاهرات شارلی ابدو نرفته بودند، بلکه قراری برای عکس گرفتن در یک خیابان خلوت و محافظت شده داشتند"(10).

"یک پاسخ مثبت میهن پرستانه"

باید این بار انجمن های اسلامی نیز در این کمپین نمایشی شرکت داده می شدند. تفاوت استراتژی فعلی برلین با آن چه پس از 11 سپتامبر 2011 در پیش گرفته شد در این است که: آن زمان کشورهای غربی یک تحریک گسترده ضد اسلامی به راه انداختند که نتیجه آن ایجاد یک توده ی ضد اسلام بود؛ شبیه آن چه امروز در خیابان های آلمان (پگیدا) دیده می شود(11). اما غرب اینبار آشکارا قوی تر از سال 2001 ظاهر می شود. برلین تلاش می کند تا سربازان کشورهای مقصد  -پیشمرگان کرد شمال عراق- را در مداخله اش مشارکت دهد و مسلمانان داخل آلمان را نیز در این کار ادغام کند تا از اصطکاک بیشتر بکاهد. در سه شنبه گذشته رئیس جمهور آلمان یوآخیم گاوک در مراسم انجمن های اسلامی علیه ترور جهادیست ها در پاریس، شرکت نمود و اظهار داشت که باید همگی علیه  IS  مبارزه کنیم: "این یک پاسخ مثبت میهن پرستانه به کشوری است که همگی در آن زندگی می کنیم." گاوک اضافه نمود که: "ما همگی آلمان هستیم."(12)

دشمن را به قدرت رساندند

جنگ علیه  IS علیه دشمنی صورت می گیرد که قدرت گیری اش را غرب میسر نمود. غرب این کار را با تلاش برای سرنگونی بشار اسد حتی با توسل به شبه نظامیان جهادیست انجام داد(جرمن فارین پالیسی(13)). همین امر جنگ علیه IS  را با جنگ افغانستان شبیه می کند: جنگ در افغانستان علیه طالبان بود. طالبان نیز فقط از این رو به قدرت رسیده بود که غرب قبلا سرنگونی رژیم نامطلوب برای غرب را به کمک جهادیست ها به انجام رسانده بود(14).

 

14.01.2014

 

منبع: Die nächste Runde in Mittelost

 

 

اطلاعات دیگر درباره جنگ بر علیه  IS در مقالات زیر:

Vom Westen befreit, Von Kurdistan nach Alawitestan, Das Ende einer Epoche (I), Waffen für die Peschmerga, Das Ende einer Epoche (II), Der zwanzigjährige Krieg und Krieg ohne Grenzen.

[1] S. dazu Der Krieg kehrt heim (III).
[2] S. dazu The Day After, The Day After (II), The Day After (III) und The Day After (IV).
[3] S. dazu Der zwanzigjährige Krieg und Krieg ohne Grenzen.
[4] S. dazu Waffen für die Peschmerga.
[5] Von der Leyen prüft weitere Waffenlieferungen. www.handelsblatt.com 11.01.2015.
[6] S. dazu Der zwanzigjährige Krieg.
[7] Von der Leyen prüft weitere Waffenlieferungen. www.handelsblatt.com 11.01.2015.
[8] Paul D. Shinkman: U.S. Stockpiling Fighting Vehicles Near Iraq Ahead of Anti-ISIS Offensive. www.usnews.com 22.12.2014.
[9] "Je länger der IS stark bleibt, desto mehr steigt die Bedrohung für uns". Frankfurter Allgemeine Zeitung 12.01.2015.
[10] Fotos von Spitzenpolitikern in abgesperrter Straße aufgenommen. www.spiegel.de 12.01.2015.
[11] S. dazu Folgen des "Anti-Terror-Kriegs".
[12] Gauck dankt Muslimen. www.spiegel.de 13.01.2015.
[13] S. dazu Der Krieg kehrt heim (III).
[14] S. dazu Der Krieg kehrt heim (II).

 

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر