فقر در انگلستان

نوشتۀ: استیون موریس
Write a comment

فقر در انگلستان در مقایسه با 30 سال پیش دو برابر شده است. اقتصاد بریتانیا در مقایسه با اوایل سالهای 80 دو برابر رشد کرده است، با اینحال تعداد افرادی که کمتر از حداقل استانداردهای زندگی برخوردارند دوبرابر شده است.

 

نویسنده: استیون موریس

ترجمه: تحریریۀ امید

توضیح:

روزنامه گاردین به عنوان یکی از مهم ترین روزنامه های لیبرال چپ انگلستان – و غرب به طور کلی – اکنون در شمار جنگ طلب ترین رسانه های غربی است. این روزنامه نه تنها در رابطه با تحولات اوکراین به دفاع تمام قد از دولت الیگارشیک-فاشیستی کی یف می پردازد، بلکه همچنین در رابطه با سالگرد تهاجم به عراق نیز طی مطالب متعددی به دفاع از موضع تونی بلر در تهاجم به عراق پرداخت. با این حال گاردین نیز مانند بسیاری دیگر از رسانه های لیبرال چپ غرب، از سیاست تعدیل در توزیع ثروت و کاهش فقر در خود غرب دفاع می کند و در شمار رسانه هائی قرار می گیرد که در داخل به نوعی کینزیانیسم گرایش دارند و در سیاست خارجی خواهان گسترش بازارهای سرمایه خودی از طریق جنگ هستند. انتخاب مقاله حاضر از آن رو صورت گرفته است که دمکراسی خواهان ایرانی نسبت به همین چهرۀ فقر در پیشرفته ترین کشورهای غربی سکوت می کنند.

تحریریۀ امید

 

فقر در انگلستان در مقایسه با 30 سال پیش دو برابر شده است. اقتصاد بریتانیا در مقایسه با اوایل سالهای 80 دو برابر رشد کرده است، با اینحال تعداد افرادی که کمتر از حداقل استانداردهای زندگی برخوردارند دوبرابر شده است.


یک مطالعه درباره فقر و محرومیت در انگلستان بیان میکند که تعداد خانواده های بریتانیائی که در حال سقوط به زیر حداقل استانداردهای معیشتی هستند در 30 سال گذشته دوبرابر شده است، با وجود اینکه رشد اقتصاد افزایشی معادل دو برابر را نشان میدهد.

بر اساس این مطالعه، 33٪ از خانواده ها، استانداردهای زندگی زیر خط فقر را تحمل میکنند. این استاندارد فقر بدین گونه تعریف میشود: نداشتن سه یا بیشتر از «نیازهای اساسی معیشتی» مانند داشتن غذا و پوشاک کافی برای خود و فرزندان؛ و توانائی گرم کردن خانه هایشان. در اوایل دهه 80، این رقم معادل 14 درصد بود.

این تحقیق، که بر اساس دقیق ترین مطالعه شاخص های فقر در بریتانیا استوار است، ادعا می کند که تقریبا 18 میلیون انگلیسی در شرایط نامناسب مسکن و معیشت هستند و 12 میلیون انگلیسی تا حدی فقیر هستند که از شرکت در هرگونه فعالیت پایه ای اجتماعی محروم شده اند، مانند سرگرمی با دوستان و یا حضور در مجالس خانوادگی. این تحقیقات نشان می دهد که یک سوم از مردم نمی توانند خانه های خود را به خوبی گرم کنند و 4 میلیون از بزرگسالان و کودکان نمی توانند به غذای سالم دست پیدا کنند.

با توجه به پژوهش انجام شده توسط فقر و پروژه محرومیت اجتماعی (PSE) داشتن یک فرد شاغل در خانواده، این خانواده های بریتانیائی را از مواجهه با شرایط دشوار زندگی نجات نمیدهد. این پژوهش نشان میدهد که بسیاری از این خانواده ها که در سختی معیشت هستند، حداقل دارای یک فرد بزرگسال شاغل هستند.

کارشناسانی که این تحقیق را به انجام رسانده اند، که در کنفرانسی در لندن در روز پنجشنبه بحث خواهند کرد، از دولت خواهان اقداماتی برای مقابله با این مشکلات شده اند.

یافته های آنها مورد استفاده مخالفان ائتلاف دولت قرار خواهد گرفت که استدلال می کنند که اخبار خوب دربارۀ وضعیت اقتصادی به این معنا نیست که استانداردهای معیشتی برای اکثریت مردم در حال بهبود است. این پیام اصلی حزب کار در انتخابات سال آینده می باشد.

دیگر مطالب منتشر شده ثابت میکنند که 5.5 میلیون از بزرگسالان بدون داشتن پوشاک ضروری به سر میبرند، 2.5 میلیون کودک در خانه های مرطوب زندگی می کنند، 1.5 میلیون کودک در خانواده هایی زندگی میکنند که نمی توانند خانه هایشان را گرم کنند. اینکه یک چهارم بزرگسالان دارای درآمد کمتر از آنی هستند که از فقرشان جلوگیری کند، و بیش از یک پنجم بزرگسالان برای گذران نیازهای روزمره مجبور به قرض کردن پول هستند.


پروفسور دیوید گوردون، از مرکز تاونسند برای تحقیقات فقر بین المللی در دانشگاه بریستول گفت: «هدف دولت ائتلافی ریشه کن کردن فقر توسط مقابله با علل فقر است.  استراتژی آنها به وضوح شکست خورده است.  شواهد و پژوهش های علمی دقیق نشان می دهند که فقر و محرومیت افزایش یافته است. فقرا از عمیق تر شدن وضعیت فقر خود رنج میبرند و فاصله میان فقیر و غنی گسترش یافته است.»

به رهبری دانشگاه بریستول و بودجۀ شورای پژوهش های اقتصادی و اجتماعی، نتایج تحقیق پروژه PSEدر کنفرانس ارائه شده و به طور کامل در این هفته منتشر خواهد شد. پروفسور گوردون میگوید که او توسط برخی از این یافته شوکه شده است: «در اوایل دهۀ 80 ما فرض میکردیم که وضعیت زندگی قرار است بهتر شود. برای اشخاصی اینچنین شده است، اما برای بسیاری از مردم وضعیت اینطور نیست.»

با توجه به این پژوهش، که همچنین دانشگاه گلاسکو، نیویورک، آکسفورد و ایرلند شمالی را به خود مشغول داشته است، 21 درصد از خانواده ها قادر به پرداخت صورت حسابهای خانواده خود نیستند. در اواخر دهه 90 این رقم معادل 14 درصد بود. بیش از یک چهارم بزرگسالان (28 درصد) از خوردن غذای کافی پرهیز میکنند تا سایر افراد خانواده بتوانند غذائی برای خوردن داشته باشند.

پروژه PSEاستدلال می کند که این یافته ها، این نظر را رد میکند فقر به طور کلی و فقر کودکان به طور خاص، نتیجه عدم کار پرداخت شده است. این پروژه تحقیقی نشان میدهد که اکثر کودکانی که از محرومیت های متعدد رنج می برند و در خانواده های کوچک با یک یا دو خواهر و برادر زندگی می کنند، یا هر دو پدر و مادر، و یا حداقل یکی از والدین آنها شاغل بوده و قانونی هستند.

با این حال، این پژوهش اعلام میکند که وضعیت به این بدی هم نیست. استفاده از برخی از خدمات عمومی مانند اتوبوس، قطار، مغازه های کوچک و خدمات نگهداری از کودکان در سال های اخیر افزایش یافته است.

نتایج این پژوهش در کنفرانس یادبود پیتر تاونسند در لندن در روز پنج شنبه مورد بحث قرار داده خواهد شد.

 

منبع: روزنامه گاردین، پنج شنبه 19 ژوئن 2014

 

http://www.theguardian.com/society/2014/jun/19/poverty-hits-twice-as-many-british-households

 

 

 

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر