بازيكن حريف به من مي‌گويد سيــاهي! بــو مي‌دي!

نوشتۀ: فونیکه سی
Write a comment

باور كنيد طي اين مدت بارها شنيده‌ام كه بازيكن حريف به من گفته است كه سياهي و بو مي‌دهي. آيا اينها نمي‌دانند كه من هم مثل آنها مسلمان و شيعه هستم؟ از اين رفتارهاي تبعيض‌آميز خسته شده‌ام و منتظرم تا ليگ به پايان برسد و از ايران بروم.

 

توضیح سایت امید: مصاحبه زیر از روزنامه ورزشی گل برگرفته شده است. تصویری است از راسیسم گسترده در ایران که در زمینهای فوتبال هم خود را آشکارا نشان می دهد. راسیسمی که بیش از آن در میدانهای محل تجمع کارگران فصلی و ساختمانی و در برخورد با مهاجرین افغان قابل مشاهده است.

*****************

مهاجم نفت حرف‌هايي با روزنامه «گل» زده است كه بسيار تلخ و رقت‌انگيز است. همين چند روز پيش بود كه در يادداشتي با عنوان «آپارتايد در فوتبال» از وجود نژادپرستي در فوتبال ايران گفتيم و آن را تقبيح كرديم اما آنچه فونيكه سي مي‌گويد پرده‌اي ديگر از اين رفتارهاي مشمئزكننده را به نمايش مي‌گذارد. رفتارها و حرف‌ها و زخم‌‌زبان‌هايي كه روح اين مهاجم سيه‌چرده را به درد آورد.
چند روز است كه در تمرينات نفت آبادان شركت نمي‌كني. مشكلي پيش آمده است؟
نه. دچار سرماخوردگي شديدي شده‌ام و آنقدر حالم بد است كه نمي‌توانم تمرين كنم.
غيبتت هم درست با حضور سرمربي جديدتان همراه شد. اينطور نيست؟
از زمان حضور ايشان تنها يك روز در تمرينات شركت كردم.
در اين جلسه تمرين كاستا را در قياس با پيرواني چطور ديدي؟
ببينيد، من دنبال حاشيه و اين حرف‌ها نيستم. چون خيلي خوب فارسي بلد نيستم مي‌ترسم نتوانم منظورم را آنطور كه بايد و شايد به شما برسانم. چند روز پيش و از يكي از روزنامه‌‌ها با من تماس گرفتند و چون زبان فارسي را خيلي خوب بلد نيستم از قول من هر چيزي كه دلشان خواست نوشتند و برايم حاشيه درست كردند. بي‌انصافي را در حقم تمام كردند و قطعا اگر خوب فارسي حرف مي‌زدم اين اتفاق برايم رخ نمي‌دادو پيرواني هم مربي خوبي بود و كسي اخراجش نكرد، بلكه خودش خواست برود.
آيا حالا با رفتن اين مربي جو آبادان آرام شده است؟
باور كنيد من خيلي بيرون نمي‌روم و بيشتر سعي مي‌كنم در خانه باشم. آباداني‌ها با من رفتار خوبي دارند و از آنها بدي نديدم ولي بعضي از بازيكنان ايراني باعث شده‌اند اينطور منزوي شوم و كمتر از خانه بيرون بروم.
چرا؟ مگر اتفاقي رخ داده است؟
سه سال است كه در فوتبال ايران حضور دارم. طي اين سه سال تا توانسته‌ام از بازيكنان فحش شنيده‌ايم. شايد گاهي اوقات حرف‌هايشان را نشنوم ولي كاملا مي‌فهمم كه در حال فحاشي كردن هستند. از زماني كه در ليگ‌برتر بازي مي‌كنم اين توهين‌ها را بيشتر مي‌شنوم و حالا كه نسبت به گذشته فارسي را بهتر ياد گرفته‌ام، شنيدن اين الفاظ آزارم مي‌دهد. باور كنيد طي اين مدت بارها شنيده‌ام كه بازيكن حريف به من گفته است كه سياهي و بو مي‌دهي. آيا اينها نمي‌دانند كه من هم مثل آنها مسلمان و شيعه هستم؟ از اين رفتارهاي تبعيض‌آميز خسته شده‌ام و منتظرم تا ليگ به پايان برسد و از ايران بروم.
فكر نمي‌كني كه كمي تحملت پايين است؟
نه. ديگر در هيچ كجاي دنيا شاهد تبعيض نژادي نيستيم و سياه و سفيد هيچ فرقي با هم نمي‌كنند. اگر يك يا دو بار اين جمله را مي‌شنيدم چنين تصميمي نمي‌گرفتم ولي چون در اكثر بازي‌ها آن را مي‌شنوم نمي‌توانم ديگر تحمل كنم.
پس اين فصل آخرين سال حضورت در ليگ ايران را پشت سر مي‌گذاري؟
بله. اميدوارم آخرين سال حضورم در ليگ ايران را با خاطره‌اي خوش به پايان برسانم.
منظورت از خاطره خوش كسب عنوان آقاي گلي است؟
بله. خيلي دوست دارم آقاي گل شوم و هر زمان كه نماز مي‌خوانم از خدا مي‌خواهم تا در رسيدن به اين هدف كمكم كند.
اين هفته هم بايد به مصاف صدرنشين ليگ برويد. براي حضور در اين بازي كه مشكلي نداري؟
نه. تا آن زمان به بهبودي كامل مي‌رسم و مي‌توانم براي تيمم به ميدان بروم.
پيش‌بيني‌ات از بازي چيست؟
قطعا بازي برابر تيم پرمهره و صدرنشين ليگ راحت و آسان نخواهد بود اما همه مي‌دانند كه نفت آبادان در بيرون از خانه بسيار خوب بازي مي‌كند و به دنبال اين هستيم تا در آزادي روز سختي را براي استقلالي‌ها رقم بزنيم.
در اين ديدار شانس اول گلزني نفت به حساب مي‌آيي. به نظرت مي‌تواني دروازه سيدمهدي رحمتي را باز كني؟
مي‌دانم كه رحمتي دروازه‌بان اول تيم ملي ايران است اما من هم بازيكن تيم ملي مالي هستم و فكر نكنم كه نتوانم از عهده باز كردن دروازه رحمتي برآيم.

 

لینک مطلب:

http://www.goaldaily.ir/Template1/News.aspx?NID=35053

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر