اطلاعیه درباره نشست مشترک با سازمان مارکسیستی بوروتبا (مبارزه)

نوشتۀ: تدارک کمونیستی
Write a comment

 رفقای بوروتبا همچنین پس از توضیح دشواریهای کار مخفی در شرایط ارتجاع سیاسی و سرکوب فاشیستی در شهرهای غرب اوکراین بر ادامه فعالیت مخفی اعضا و فعالین بوروتبا در این مناطق و بویژه خارکف تأکید داشتند. نوع کار در این مناطق به گونه ای است که نمی توان انتظار نتایج بلاواسطه سیاسی از این فعالیتها را داشت.

 

هفتۀ گذشته نخستین نشست مشترک بین "تدارک کمونیستی- جنبش سازمانیابی پرولتاریا" و "سازمان مارکسیستی بوروتبا (مبارزه)" از اوکراین برگزار شد. در این دیدار که با حضور رفقا ویکتور شاپینوف، ماریا موراتووا و سرگئی کیریچوک  از بوروتبا و رفقا وحید صمدی، علی شمس و بهمن شفیق از تدارک کمونیستی و حضور جمعی از رفقای دیگر برگزار گردید، مسائل مشترک مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

رفقای بوروتبا در آغاز دیدار پس از اعلام مراتب سپاسگزاری خویش از انعکاس تحولات دنباس توسط تدارک کمونیستی، گزارش فشرده ای از تحولات سیاسی در دنباس و مسائل و مشکلات سازماندهی کمونیستی ارائه دادند. پس از طرح برخی از سؤالات از سوی ما در زمینه امکانات سازمانیابی کمونیستی در عرصه های مختلف حیات اجتماعی، رفقا با ارائه تصویر دقیق تری از اوضاع بر این تأکید داشتند که با توجه به شرایط جنگی در دنباس و لزوم حفظ وحدت در مبارزه ضد فاشیستی، به چالش کشیدن مجاری رسمی دولتهای خلقی دونتسک و لوگانسک می تواند نتایجی منفی برای کل جنبش مقاومت و به نفع دولت لیبرال-فاشیستی اوکراین به همراه داشته باشد. رفقا در گزارش خود به تغییراتی که طی مدت اخیر در ساختارهای دولتی در دونتسک و لوگانسک واقع شده و به حضور نسبتا وسیع کمونیستهایی با گرایشات متفاوت در سطوح مختلف دستگاه اداری و همچنین در لایه های مختلف بریگادهای نظامی اشاره کرده و ضمن اشاره به وجود خطر انحلال سازمانیابی کمونیستی در مجاری اداری و قرار گرفتن در چهارچوب جدال بین روسیه و غرب، ضرورت انجام کار صبورانه و همراهی با حزب کمونیست دنباس و سایر جریانات و گرایشات کمونیستی را مورد تأکید قرار دادند. حزب کمونیست دنباس توسط آن عده از اعضای حزب کمونیست اوکراین تشکیل شده است که پس از مخالفت قاطع با سیاستهای سازشکارانه حزب کمونیست اوکراین از این حزب اخراج شده و خود سازمان حزبی مستقل خویش را در دنباس ایجاد نموده اند.

در زمینه امکان فعالیت بوروتبا در مناطق مختلف دنباس و اعلام حکم ممنوع الورود بودن فعالین بوروتبا به جمهوری خلق دونتسک پس از ماجرای دستگیری رفقا در آغاز سال جاری میلادی، رفقا اظهار داشتند که در حال حاضر مانعی بر سر راه فعالیت آنان در جمهوریهای خلق دنباس وجود ندارد و حکم مزبور عملا منتفی شده است. نه تنها تعدادی از رفقای بوروتبا در بریگاد شبح به عنوان کمیسر سیاسی مشغول فعالیتند، بلکه همچنین اعضای رهبری بوروتبا در این فاصله در جمهوریهای خلق دنباس حضور داشته و در کنفرانسهای ضد فاشیستی که بخشا از جانب مقامات جمهوی خلق دونتسک نیز برگزار شده اند شرکت داشته اند.

رفقای بوروتبا همچنین پس از توضیح دشواریهای کار مخفی در شرایط ارتجاع سیاسی و سرکوب فاشیستی در شهرهای غرب اوکراین بر ادامه فعالیت مخفی اعضا و فعالین بوروتبا در این مناطق و بویژه خارکف تأکید داشتند. نوع کار در این مناطق به گونه ای است که نمی توان انتظار نتایج بلاواسطه سیاسی از این فعالیتها را داشت.

پس از طرح مقدماتی خطوطی از تحولات در دنباس توسط رفقای بوروتبا، پاره ای از از ملاحظات انتقادی توسط رفقای تدارک کمونیستی و در رابطه با تحولات منطقه خاورمیانه و مواضع بوروتبا در این زمینه طرح شد. رفقای بوروتبا علاقمندی شدید خویش را برای آشنائی بیشتر با تحولات منطقۀ خاورمیانه به طور کلی و در قسمتهای مختلف کردستان ترکیه و سوریه به طور ویژه مورد تأکید قرار دادند. قرار بر این شد که این موضوع در نخستین دیدارهای آینده با تفصیل بیشتری مورد گفتگو قرار بگیرد.

آخرین موضوع نشست به چگونگی امکان جمع آوری کمک مالی به رفقای بوروتبا اختصاص داشت. از آنجا که رهبری سازمان بوروتبا در فرار و تبعید به سر میبرد و در نتیجۀ خطری که از ناحیه دولتهای غربی برای این فعالین وجود دارد، امکان کمک رسانی علنی از طریق حسابهای بانکی در شرایط کنونی عملا موجود نیست و این کمکها باید مستقیما به دست خود این رفقا رسانده شود. پیشنهاد ما به این رفقا ایجاد چنین امکانی از طریق مجامع و سازمانهای دوست در کشورهای غربی بود. تا زمانی که چنین امکانی برای کمک رسانی فراهم نشده است، از همۀ رفقا، کمونیستها و کسانی که بر اهمیت حمایت از مبارزۀ حق طلبانۀ تودۀ کارگران و زحمتکشان دنباس واقفند درخواست میکنیم کمکهای مالی خود را از طریق دوستان و آشنایان به دست ما برسانند تا در اختیار رفقای بوروتبا قرار دهیم.

در پایان نشست تداوم دیدارها در فواصل معین و تبادل نظر در زمینه های مختلف مبارزه طبقاتی و مسائل مارکسیسم و کمونیسم معاصر مورد تأکید طرفین قرار گرفت.

 

تدارک کمونیستی – جنبش سازمانیابی حزب پرولتاریا

14 شهریور 1394

5 سپتامبر 2015

 

 

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر