ما و کرونا، یک بحث مقدماتی (صوتی)

نوشتۀ: بهمن شفیق
2 Comments

بحث حاضر بخش کوتاهی از گفتگوهائی است که در رابطه با بروز بحران کرونا و سیاست کمونیستی در قبال آن در تدارک کمونیستی در جریان بوده است. 

همچنان که در عنوان نوشته نیز آمده است، این تنها بحثی است مقدماتی. بسیاری از موضوعات طرح شده در آن یا نیازمند دقت بیشتری اند و یا تنها به شکل ایده هائی اولیه در میان گذاشته شده اند. از بررسی ساختارهای اجتماعی کشورهای درگیر و نظام بهداشتی و بیمه در این کشورها تا خصلت طبقاتی مقابله با یک اپیدمی فراگیر. همچنین نحوه ارائه بحث در یک گفتگوی درونی متفاوت از تنظیم یک گفتار برای انتشار عمومی است. سرعت تحولات و تهاجم ایدئولوژیک بورژوازی و ضرورت مقابله با این تهاجم و تلاش برای ارائه تصویری روشن تر از وضعیت کنونی دلایلی بودند که به انتشار علنی بحث منجر شدند. بحثی که البته در روزهای آینده باید با تفصیل بیشتری ارائه شود.

در رابطه با خود موضوعات مورد گفتگو تذکر چند نکته لازم است.

نخست این که در گفتگوهای درونی ما نقطه نظرات متعدد برخورد به بحران کرونا مورد بحث و ارزیابی انتقادی قرار گرفتند. از جمله این نظرات تئوریهای مربوط به اشاعه ویروس به عنوان ابزار جنگ بیولوژیک از جانب نیروهای متخاصم بین المللی بود. بسته به منشأ چنین نظریه هائی، این نیروها می توانستند در این یا آن قطب متخاصم مورد جستجو قرار بگیرند. در چین یا آمریکا یا اسرائیل و یا جای دیگری. علاوه بر این، نظریه منشأ ویروس به عنوان ابزاری برای کنترل جمعیت جهان به طور کلی از طریق از میان بردن جمعیت مازاد نیز مورد توجه قرار گرفت. آغاز گفتار حاضر که ممکن است برای شنونده نامأنوس به نظر برسد، به جایگاه چنین نظریه هائی تعلق دارد. 

نکته دوم این که گفتگوی حاضر یک روز قبل از فرمان تشکیل قرارگاه بهداشتی و درمانی از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعلام درخواست وام 5 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول توسط دولت روحانی انجام گرفته است. هر دو اقدام، هم درخواست وام از صندوق بین المللی پول و هم فرمان خامنه ای، دقیقا در امتداد جدالی صورت میگیرند که در سالیان اخیر در تمام سطوح نظام در جریان بوده اند و در گفتار حاضر نیز بدان اشاره شده است. 

در گفتار همچنین به آماری اشاره شده است که به مرگ و میر ناشی از کرونا و مقایسه آن به سایر بیماریهای همه گیر مربوط می شود. نمودار مربوطه (که البته پیش از صعود میزان مرگ و میر در ایران و ایتالیا و تا درجه ای در سایر کشورهای اروپائی در روزهای اخیر تهیه شده است) در ذیل درج شده است. 

بهمن شفیق

23 اسفند 98

13 مارس 2020

  • Add to Phrasebook
     
    • No word lists for Persian -> German...
       
    • Create a new word list...
  • Copy
  • Add to Phrasebook
     
    • No word lists for Persian -> German...
       
    • Create a new word list...
  • Copy
  • Add to Phrasebook
     
    • No word lists for Persian -> German...
       
    • Create a new word list...
  • Copy
Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    بهمن شفیق · 4 years ago
    دوست گرامی، ضمن تشکر، قبل از هر چیز یک درخواست. لطف کنید و نام دیگری برای خود انتخاب کنید. نامی که بتوان شما را با آن خطاب نمود. "خرمگس" را مورد خطاب قرار نمی دهند، دفع می کنند. پس لطف کنید از این به بعد از نام دیگری استفاده کنید.
    اما فعلا در رابطه با پرسش شما. من در خود بحث هم گفتم که ویروس شناس نیستم و در خیلی از موضوعات مربوط به اشاعه ویروس هم نمی توانم اظهار نظری قطعی داشته باشم. در مورد علت پائین بودن تاکنونی مرگ و میر در آلمان هم همینطور است. همینقدر میدانم که درصد مرگ و میر یک ویروس در نقاط مختلف دنیا می تواند متفاوت باشد به این علت که ژنوم مردمان نواحی مختلف هم متفاوت است. برخی در مقابل آن ویروس آسیب پذیرترند و برخی کمتر. در کنار فاکتورهای دیگر این را هم باید در نظر گرفت.
    اما در مورد نظام بهداشتی آلمان. ویروس کرونا مدت زیادی نیست که وارد این کشو شده است و امیدواریم با گرم شدن هوا آنجا هم قربانی زیادی نگیرد. اما به هر رو با ادامه بحران می توان قضاوت روشنتری نسبت به کارآئی این نظام بهداشتی و سازمان دولتی در قبال این بحران ویژه داشت. تا جائی که به کیفیت این نظام بهداشتی باز میگردد یادآوی این نکته را لازم میدانم که پس از اصلاحات خصوصی سازی آغاز شده در دوران شرودر، وضعیت فاجعه باری بر بیمارستانهای آلمان حکمفرماست. از وارد شدن به جزئیات خودداری می کنم. همین قدر کافی است بدانیم که سالانه بیش از 100 هزار نفر در اثر بیماریهای عفونی اخذ شده در درون بیمارستانها جان خودشان را از دست می دهند. 100 هزار نفر و نه 100 نفر.
  • This commment is unpublished.
    خرمگس · 4 years ago
    آقای بهمن شفیق دلیل درصد خیلی خیلی پایین مرگ و میر در آلمان به نسبت تعداد مبتلایان چیست؟ ایا آلمان پنهانکاری می کند؟

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر