بیش از 50 درصد از بازنشستگان آلمان دیگر "مقابل فقر آب دیده" نیستند!

نوشتۀ: تحریریه سایت
1 Comment

 51.4 درصد از بازنشستگان آلمانی بایستی با حقوق بازنشستگی ماهانۀ زیر 900 یورو زندگی خود را بسر ببرند. 900 یورو "پائین ترین" سطح ممکن فقر (ده در صد زیر خط فقر عمومی) در آلمان است.

بر اساس گزارش تلویزیون اول آلمان:[1] زابینه سیمرمان از نمایندگان حزب چپ در پارلمان این کشور وضعیت بازنشستگان این کشور را با توصیف "عدم آبدیدگی در مقابل فقر" عنوان نمود. گزارش دولت آلمان در پاسخ به درخواست خانم سیمرمان نشان می دهد که 51.4 درصد از بازنشستگان آلمانی بایستی با حقوق بازنشستگی ماهانۀ زیر 900 یورو زندگی خود را بسر ببرند. 900 یورو "پائین ترین" سطح ممکن فقر (ده در صد زیر خط فقر عمومی) در آلمان است. بازنشستگان از این مبلغ ناچیز ماهانه، میبایستی مالیات بر درآمد پرداخت کرده، کرایه خانه، و برق و سوخت، تلفن، برخی اضافه پرداختیهای داروئی و سایر هزینه های شهرداری مبنی بر نظافت، بازیابی آب باران، بیمۀ زمین مالکین و... را نیز پرداخت کنند. 7.2 در صد دیگر از بازنشستگان نیز با حقوق بازنشستگی زیر 1000 یورو در زیر سطح فقر زندگی میکنند.

 بنا بر گزارش انستیتوی تحقیقاتی برتلسمان، سطح فقردر آلمان در سال 2018 معادل 1035 یورو بود. [2]

البته دولت آلمان در این پاسخ کتبی برای تسکین خاطر افکار عمومی اضافه کرده است، که البته برخی از این بازنشستگان همسر داشته و یا منبع درآمد دیگر دارند، و بدین خاطر سطح درآمد هایشان هم به آن اندازه ای که بنظر میرسد بد نیست.!

نمودار زیراز موسسۀ برتلسمان نشان میدهد، که بخاطر سیاست انجماد حقوقی و یا رشد ناچیز حقوقهای کارگران و کارمندان کم درآمد جامعه، در طی سالهای 2005 الی 2018 خط فقر در جامعه و همزمان با گرانی دائمی هزینۀ زندگی و عدم رشد هماهنگ حقوقها با آن از رقم 651 در سال 2005 به رقم 1035 یورو در سال 2018 افزایش یافته است. در این میان سطح درآمد بازنشستگان در شرق آلمان (خط قرمز) در مقابل بازنشستگان غرب آلمان (آبی) نیز بمراتب پائین تر از سطح فقر متوسط قرار دارد. امری که به رشد طرفداران احزاب راست در شرق آلمان نیز کمک میکند.

 

تحول خط فقر در آلمان از سال 2005 – خانواده های با دو فرزند (بالا)، خانواده های منفرد (پائین)

ببشتر این بازنشستگان برای تامین حداقل هزینۀ زندگی خود مجبورند، کارهای موقتی انجام داده و یا مراکز تقسیم مواد غذائی اضافی از فروشگاه ها، که از جانب مراکز خیریه جمع آوری و در میان فقرا توزیع میگردد، در صف غذا بایستند. بازنشستگان آشغالگرد نیز در بسیاری از شهرها بطور روزافزونی به تصویری عادی از شهر تبدیل میشوند.  

 

2 سپتامبر 2019

تهیه و تنظیم: تحریریه سایت

 

 

[1]https://www.tagesschau.de/inland/rente-283.html?fbclid=IwAR2bsQ34FU55jO6-kDkcOcMcIjhOphHFvo5M6VxIUFHP8Pym5FyjeEQb9MY

 

[2] https://www.boeckler.de/wsi_50647.htm#

 

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    عبدی · 4 years ago
    سلام

    پاسخِ دولتِ آلمان برای تسکینِ خاطرِ افکارِ عمومی نیست، بلکه دقیقا نکته‌ای‌ست که تیترِ این نوشته را از معنا تهی می‌کند. در بررسی‌های اقتصادی و آن بررسی‌ای که برای دیدنِ اعداد و ارقامِ مربوط به فقر به آن مراجعه شده، واحدِ بررسی «خانوار» است نه فرد.
    گزاره‌‌ای که می‌تواند وخامت یا عدمِ وخامتِ وضعیت را نشان دهد شاملِ درآمدِ خانوارهای بازنشستگان است، نه درآمدِ افرادِ بازنشسته.

    همچنین فقر در اتحادیه‌ی اروپا، و تبعا در آلمان، در رابطه با میانه‌ی (median) درآمدی در کشور تعریف می‌شود. به نظرم نمودار ارائه شده در متن را باید با این پیش‌زمینه تفسیر کرد.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر