در سراشیبی جنگ با روسیه

نوشتۀ: مجلۀ نیشن
Write a comment

در جریان کمپین انتخاباتی 2016 [آمریکا] رسانه های متعلق به الیت مسلط روایتی را تحمیل کرده اند که در آن هر کسی می تواند روسیه را به هر چیز تخیلی متهم کند. متهم کردن روسیه به عملیات هک و دخالت در انتخابات عمدتا فاقد محتوایند اما اطرافیان بلند پایه کلینتون از قبیل رئیس سابق سیا مایک مورل و دیوید پترائوس به طور خستگی ناپذیری آن چیزی را اشاعه می دهند که تئودور پوستول پروفسور بازنشسته میت از آن به عنوان "تشدید جدی و ناموجه دیگری از لفاظی های خالی اما به شدت خطرناک از سوی آمریکا بر علیه روسیه" نام می برد. آنهائی که با این روایت خوانائی ندارند اغلب به طور غیر منصفانه ای به عنوان حامیان ترامپ برچسب زده می شوند. امری که به خفه کردن مباحثه منجر می شود.

توضیح سایت:

ترجمه مقاله حاضر نه به دلیل تازگی مواضع مندرج در آن صورت می گیرد و نه به دلیل توافق با راهکارهای ارائه شده در آن. مقاله حاضر با امضاء مجلۀ هفتگی نیشن the nation در این نشریه به چاپ رسیده است و منعکس کننده موضع هیأت تحریریۀ آن است. نیشن قدیمی ترین و پرخواننده ترین مجله هفتگی متعلق به طیف معروف به ترقیخواه یا progressiveدر آمریکاست. طیفی که سنتا با حزب دمکرات تداعی شده و از نامزدهای این حزب حمایت می کرده و می کند. با این حال نیشن در مقالۀ حاضر با صراحت تمام مسئولیت وخامت اوضاع بین المللی و افزایش خطر وقوع جنگی فاجعه آمیز بین آمریکا و روسیه را در جنگ طلبی الیت حاکم آمریکا جستجو می کند و نه در "امپریالیسم تجاوز گر روسیه". اهمیت مقاله حاضر نیز در همین است. این صدائی است که نه می توان آن را به جیره خواری از پوتین نسبت داد و نه به تعلق خاطر به ترامپ.

نیشن در مقالۀ حاضر بر حقایقی انگشت می گذارد که باید بر هر ناظر منصفی از تحولات بین المللی روشن باشند. مجلۀ نیشن تنها جریانی نیست که در درون طبقۀ حاکمۀ آمریکا نسبت به سیر خطرناک ماجراجوئی جنگ طلبانۀ جریان مسلط بر ماشین حکومتی-رسانه ای آمریکا و به تبع آن غرب هشدار می دهد. اما این که مقاله به صراحت نامزد ریاست جمهوری حزب دمکرات، هیلاری کلینتون، را جنگ طلب ترین شخصیت سیاسی آمریکا معرفی می کند، از وجود حداقلی از وجدان ژورنالیستی گواهی می کند که نزد تقریبا تمام چپ در در آمریکا نشانی از آن نمی توان یافت. چپی که در آمریکا تجاوزگری روسیه را مسئول وخامت اوضاع خاورمیانه و افزایش خطر وقوع جنگهای بزرگ در عرصۀ جهان معرفی می کند، خائن به حقیقت است و همدست نئو کنسرواتیسم مسلط بر بلوک ترانس آتلانتیک. چپی که در ایران با این جریانات همراهی می کند، بیش از آلت دست حقیری در خدمت جنگ طلبی امپریالیستی و عاملی در تشدید فلاکت توده های محروم خاورمیانه خونین نیست. آلت دستی که آمادۀ تن دادن به هر گونه خفتی در خدمتگزاری به بلوک مسلط بر سرمایه داری جهانی است.

تحریریۀ امید

******************************************

در سراشیبی جنگ با روسیه

مجلۀ نیشن

در هفته های اخیر روابط بین آمریکا و روسیه در نتیجۀ تنشهای در حال رشد در جبهه های متفاوت و در عین حال در هم تنیده ای به نقطۀ عطف سرنوشت ساز و به طور فزاینده ای مخاطره آمیزی رسیده اند. خبر از این داده می شود که سازمان سیا در حال تدارک "عملیات مخفیانه سایبری" در انتقام هک ادعا شدۀ کنگرۀ ملی دمکراتها از سوی روسیه است و جو بایدن معاون رئیس جمهور از این صحبت می کند که دولت آمریکا "پیامی به رئیس جمهور روسیه در زمان مناسب انتخابی ارسال خواهد کرد". کمپین کلینتون پوتین را متهم کرده است که "از طریق حملات سایبری برای تحت تأثیر قرار دادن انتخابات آمریکا در افزایش تنش دست دارد".

چنین تهدیدات متواتر آشکاری بر علیه روسیه تقریبا بی نظیر است. در الیت سیاسی روسیه بسیاری این تهدیدات را مقدمه ای برای جنگ به شمار می آورند. همچنانکه سفیر روسیه در سازمان ملل اشاره کرده است، روابط [آمریکا و روسیه] اکنون "احتمالا در وخیم ترین وضعیت بعد از سال 1973" قرار دارند. (در زمان اوج جدال اعراب و اسرائیل در آن سال نیروهای نظامی آمریکا در وضعیت آماده باش دفکون 3 DEFCON، یعنی دومین سطح بالای آماده باش قرار گرفته بودند). روسیه به تازگی مانوری در دفاع غیر نظامی را سازمان داد که در آن تا 200 هزار نفر از پرسنل مربوطه شرکت داشتند و موشکهای دارای قابلیت حمل کلاهکهای اتمی را در منطقۀ اروپائی اش کالینینگراد مستقر کرده است. پوتین همچنین خروج روسیه از یک پیمان اتمی-امنیتی دراز مدت با ایالات متحده را اعلام کرده و در دفاع از این سوء ظن دولت او بر "تغییر رادیکالی در شرایط و اوجگیری تهدیدات نسبت به ثبات استراتژیک [روسیه] در نتیجۀ اعمال خصومت آمیز ایالات متحدۀ آمریکا" تأکید کرده است.

این شمشیر تیز کردنها در بحبوحۀ خبرهائی مبنی بر این واقع می شوند که تازه ترین گفتگوها برای دستیابی به یک آتش بس در سوریه هیچ پیشرفتی نداشته اند و جنگ در آنجا حتی به فاز جدید و خطرناکتری وارد می شود (گرچه به نظر میرسد که گفتگوها ادامه می یابند). پس از در هم ریختن توافق آتش بس 9 سپتامبر کشتار در شرق حلب به سطوح دهشتناکی رسیده است که با تقاضای جان کری برای انجام تحقیقات در زمینه جنایات جنگی دولتهای روسیه و سوریه همراه شده است.

اکنون اردوی جنگ طلب دو حزب در واشنگتن امکانی را برای اعمال فشار بر پرزیدنت اوباما به سوی ورود به یک راه حل نظامی باز می بیند. وزارت امور خارجه، سیا و ستاد مشترک ارتش گزینه های نظامی را مورد بررسی قرار می دهند و شخصیتهای سرشناس – از جمله جنگ طلب ترینشان هیلاری کلینتون – حتی به سوی طرح خواست اعلام منطقۀ ممنوع پرواز در سوریه گام برداشته اند. فرض آنها بر این است که بالا بردن سطح درگیری انتخابی بدون عواقب خواهد بود اما هیچ چیز بیش از این دور از واقعیت نیست. ژنرال مارتین دمپسی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش، هشدار داده است که اعلام منطقۀ ممنوع پرواز مستلزم [حضور] صدها تن از پرسنل نظامی آمریکا خواهد بود و تا یک میلیارد دلار در ماه هزینه در بر خواهد داشت. روسیه نیز سیستمهای دفاعی بسیار مؤثر اس 300 و اس 400 را در سوریه مستقر کرده است و وزارت دفاعش نسبت به انجام حملات هوائی به نیروهای سوری به واشنگتن هشدار داده است. فاکت غیر قابل اجتناب این است که تثبیت یک منطقۀ ممنوع پرواز [در سوریه] نسخه ای برای جنگ مستقیم با روسیه است همراه با نتایج احتمالی فاجعه بار آن برای کل کرۀ خاکی.

در جریان کمپین انتخاباتی 2016 [آمریکا] رسانه های متعلق به الیت مسلط روایتی را تحمیل کرده اند که در آن هر کسی می تواند روسیه را به هر چیز تخیلی متهم کند. متهم کردن روسیه به عملیات هک و دخالت در انتخابات عمدتا فاقد محتوایند اما اطرافیان بلند پایه کلینتون از قبیل رئیس سابق سیا مایک مورل و دیوید پترائوس به طور خستگی ناپذیری آن چیزی را اشاعه می دهند که تئودور پوستول پروفسور بازنشسته میت از آن به عنوان "تشدید جدی و ناموجه دیگری از لفاظی های خالی اما به شدت خطرناک از سوی آمریکا بر علیه روسیه" نام می برد. آنهائی که با این روایت خوانائی ندارند اغلب به طور غیر منصفانه ای به عنوان حامیان ترامپ برچسب زده می شوند. امری که به خفه کردن مباحثه منجر می شود.

نیشن مدتهاست که اظهار میدارد "همدستی شرم آور الیت سیاسی-رسانه ای آمریکا" در گام برداشتن پرشتاب به یک جنگ سرد جدید "در دوران مدرن نمونه ندارد". همچنانکه والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان اخیرا مشاهده کرده است، "باور به این که این همان جنگ سرد قدیمی است، یک توهم است. دوران جدید دورانی متفاوتی است و بسیار خطرناکتر". به همین دلیل اشتاین مایر گفت که "آمرکیا و روسیه باید به گفتگو با یکدیگر ادامه دهند".

ما به پایان این بازی با آتش و بازگشت به کار دشوار اما ضروری دیپلماسی فرا می خوانیم پیش از آن که برایش دیر شده باشد. میخائیل گورباچف رهبر سابق شوروی که همراه با پرزیدنت ریگان برای پایان دادن به جنگ سرد فعالیت کرد، از دو طرف خواسته است که "به اولویتهای اصلی از قبیل خلع سلاح اتمی، مبارزه با تروریسم و پیشگیری از فجایع محیط زیستی" بازگشت کنند. او گفت: "ما باید دیالوگ را نوسازی کنیم". ما با این موافقیم و از پرزیدنت اوباما و پرزیدنت پوتین میخواهیم که همزمان این را عملی کنند.

منبع:

 

https://www.thenation.com/article/the-slide-toward-war-with-russia/

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر