مطالب تازه

نظر خوانندگان

مقالات

از جنبش کارگری

کشتار 67: واکنش به مجاهدین یا پایان خونین یک دهه سرکوب انقلاب؟ - گفتگو با وحید صمدی (بخش پایانی)

نوشتۀ: وحید صمدی

گفتگو با وحید صمدی پیرامون ابعاد، نحوه و دلایل کشتار وسیح زندانیان سیاسی در سال 67. بخش پایانی گفتگو: نادرستی دلایل مطروحه از سوی اپوزیسیون بورژوائی، کدام اهداف از اعدامها تعقیب می شد؟

گفتگو در روز 17 شهریور 1400 انجام شده است

دیدگاه‌ها   

# نادر 1400-06-22 20:56
هیئت مرگ از زندانیان سئوال می کرد،مسلمانی یا مارکسیست؟نماز می خوانی یا نه؟جمهوری اسلامی را قبول داری یا نه پرسش من از آقای وحید صمدی اینست؛که شما زمانی که به ملاقات هیئت مرگ رفتید؛چه پاسخی به پرسش های فوق دادید که اعدام نشدید؟ و آقای اکبر شالگونی که با شما همسلول بودند،چه پاسخی به سئوالات مذکور داد؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
# وحید صمدی 1400-06-22 21:54
اگر با دقت همین گفتگوها را گوش کنید متوجه می شوید که توضیح داده ام که به هیات احضار نشدم. برای توضیحات بیشتر در مورد نحوه احضار زندانیان و چگونگی زنده ماندن تعدادی از آن ها هم می توانید به چهار جلسه مصاحبه ای که لینک آن در زیر گفتگوی اول امسال درج شده، مراجعه کنید.

اکبر شالگونی یکی از زندانیان مقاوم دهه 60 بود. او در اولین برخورد با هیات، اظهار کرده بود که هیچگاه در معرض آشنایی با اسلام قرار نداشته و خانواده او کاملا نسبت به اسلام بیگانه بوده اند. و به این پرسش که مگر در خانواده شما کسی نماز نمی خوانده یا روزه نمیگرفته یا مسجد نمی رفته، جواب منفی داده بود.
طبق احکام شرع کسی که هیچگاه تحت تاثیر اسلام قرار نگرفته باشد مرتد فطری محسوب نمی شود، بنابر این حکم او اعدام نیست.
البته چنین فردی در تابستان سال 67 دور اول اعدامِ چپ ها را پشت سر می گذاشت، اما این به معنای پایان کار نبود. به همین دلیل اکبر شالگونی و گروهی دیگری از زندانیان را برای برخورد مجدد در روز 13 شهریور احضار کرده بودند که، با تعلیق جریان اعدام ها و خروج هیات از زندان گوهر دشت در همان روز، این گروه و احتمالا گروه وسیع تری از زندانیان از مرگ رهیدند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

کنفرانس دوم

ادامه مطالب...

کتاب

یادداشتها

سیاست

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر

بیاب