رسانه ها با تاکید بر دروغ های امنیتی پروپاگاندِ جنگ علیه ایران را تقویت می کنند

نوشتۀ: مون آف آلاباما
Write a comment

 طبق معمول، پنتاگون دروغ می گوید و این وظیفه ی رسانه هاست که روی این دروغ انگشت بگذارند. اگر پنتاگون ناو جنگی آرلینگتون را در "پاسخ به تهدیدی محتمل" فرستاده، پس چرا دستور داده است که ناو جنگیِ نفربَر فورت مک هنری از منطقه بازگردد؟

کمپین ترامپ، کمپینی تبلیغاتی را برای آماده سازیِ [اذهان] عمومی برای جنگ در ایران به راه انداخت. این شبیه همان کمپینی ست که دولت بوش در سال 2002 و 2003 برای تدارکِ جنگ در عراق به راه انداخته بود.

مقاماتِی ناشناس ادعاهایی در مورد برخی "اطلاعات بدست آمده" کرده اند که گفته می شود نشان دهنده ی "تهدیدهای ایرانی ها" علیه "منافع ایالات متحده" هستند. ادعا شده است که ایران انگیزه هایی بدخواهانه دارد که تهدید آمیز هستند.  چرخه های دوره ای نظامی متداول به سمت خاورمیانه به عنوان "پاسخی" در برابر "تهدیدات"ِ ادعا شده، اعلام شده اند. رسانه ها مثل ویولنی که یا دولت می نوازدش و یا خود به عنوان شرکاء راغب به نواختن، هر تکه از اطلاعاتی که به سویشان پرتاپ می شود را بدون هیچ فکر دوباره ای تکرار می کنند. لابیست های ضد-ایرانی به عنوان "متخصص" نمایش داده می شوند تا این پیام رسانی را تقویت کنند. ازین روش، اینجا چند مثال می آوریم.

سرخط اخبار  NBC News [1]:

“به گقته ی مقامات، مشاوران ارشدِ نظامی و امنیتی ترامپ، جلسه ای غیرمعمول در مورد ایران را در سیا  برگزار کردند.

مقاماتِ فعلی و پیشین گفته اند که شرکتِ مقامات ارشدِ کاخ سفید یا اعضای کابینه در یک جلسه در دفتر مرکزی سیا  امری به شدت نادر است.

در یک اقدام غیرمعمول، هفته ی پیش مشاور امنیت ملی جان بولتون جلسه ای را در دفتر مرکزی سیا  با همراهی مشاوران ارشد نظامی، دیپلماتیک و امنیتی دولت ترامپ برای بحث در مورد ایران برگزار کرد.

این جلسه روز دوشنبه 29 آوریل ساعت 7 صبح برگزار شد و طبق گفته ی پنج نفر از مقامات، شرکت کنندگان این جلسه رئیس سازمان سیا  جینا هَسپِل، معاون وزیر دفاع پاتریک شاناهان، رئیس ستاد مشترک ارتش ژنرال جو دانفورد، وزیر امور خارجه مایک پومپئو، و اداره کننده ی اطلاعات ملی دَن کوتس بودند.

جلسات [مربوط به] امنیت ملی عموما در اتاق وضعیت کاخ سفید برگزار می شوند. شش نفر از مقامات فعلی، و تعداد بیشتری از مقامات پیشین، گفته اند که شرکتِ مقامات ارشد کاخ سفید و اعضای کابینه در جلسه ای در دفتر مرکزی سیا  امری به شدت نادر است.

...

به گفته ی دو نفر از مقامات پیشین، ایالات متحده، "توانایی جمع آوری اطلاعات"ِ خاصی در مورد ایران دارد که تنها در دفتر مرکزی سیا  قابلِ بازخوانی ست.

بسیار  محتمل است که " توانایی جمع آوری اطلاعاتِ خاص در مورد ایران" که تنها در سیا قابل بازخوانی ست، شبیه همان " توانایی جمع آوری اطلاعات بسیار خاص در مورد عراق" باشد که مقامات از آن برای جنگ در آن کشور استفاده کردند. معاون رئیس جمهورِ وقت، یعنی دیک چِنی، چندین بار به ملاقات در سیا رفت تا تحلیلگران را مجبور به فراهم کردن اطلاعاتی بکند که "ثابت شود" عراق در حال انجام اقداماتی نابکارانه است و مقاصد پلید دارد.

وبلاگ حاضر، Moon of Alabama، با منابع خودش درباره ی " توانایی های اطلاعاتی خاص" مشورت کرده است. به ما گفته شده است که فقط یک کتابِ بسیار  نادر، که یک کُپی از آن در گاوصندوق اداره کنندگان سیا نگهداری میشود، حاوی چنین توانایی [های اطلاعاتی] ست. شش نفر از مقامات، وجود کتاب را تایید کرده اند. چندین نفر از مقامات پیشین و مقامات نظامی گفته اند که این کتابِ بسیار نادر حاویِ هزار و یک "روایت" از اطلاعات خامی است که تحلیلگران سیا بر اساس آنها نتیجه گیری می کنند. این توانایی خاص تنها برای [قصه گویی برای] خواب شبانه می تواند استفاده شود. و هرشب نمیتوان بیش از یک روایت از آن را استخراج کرد. این اطلاعات خام فورا پردازش می شوند چرا که ِ روشنایی روز نقض حقیقتشان را برملا می کند. این موضوع شاید بتواند جلسه ی صبح زودی را که در گزارش NBC به آن اشاره شده، توضیح دهد.

یک تحلیلگر سابق سیا که در ایجادِ اطلاعات در مورد عراق در سال 2002 دخیل بوده است، فاش کرده بود که یکی از روایات این کتاب اشاره به لوله های فلزی مخصوصی دارد و همزمان روایتی دیگر از یک فرآیند بیولوژیکی که در پشت یک واگن اتفاق افتاده حرف می زند. تحلیلگر سابقِ سیا گفته که بسیاری از نتیجه گیری هایی که از این کتاب شده درست از آب درآمده، اما متاسفانه نتایجی که از آن دو روایت گرفته اند، بعدها ثابت شد که نادرست هستند.

 مسئول اقدامات مربوط به ایران در سیا مایک دی آندرِآ است، کسی که بخاطر نقشی که در قتل هدفمند غیر نظامیان [2] و برنامه ی شکنجه ی سیا ایفا کرده، به مسئول امور کفن و دفن سیا [3] نیز معروف است. او در ممکن کردنِ حادثه ی یازده سپتامبر نیز نقش داشته:

"اویکی از مقامات سازمان است که نتوانست نَواف الحمزی، یکی از ربایندگان هواپیما در یازده سپتامبر، را پس از ورود به آمریکا رد یابی کند. همانطور که جِین مایِر، یکی از نویسندگان  روزنامه ی نیویورک تایمز، در کتابش به نام The Dark Side (نیمه ی تاریک) نوشته، سیا می دانست که الحمزی در ایالات متحده بوده است. یک افسر اف بی آی به نام داگ میلِر که به واحدِ رد یابیِ اسامه بن لادنِ در سازمان متصل بوده، نامه ای غیر رسمی در مورد الحمزی نوشته بود و امید داشت که با به اشتراک گذاری این نکته با اف بی آی بتوانند این تروریست مشکوک را مکان یابی کنند. به نقل از کتاب مایِر، "اما رئیسِ میلِر، که افسر پشت میز نشینِ سیا در واحد مخصوص بن لادن در مرکز مبارزه با تروریسم است و در کمیسیون ِ یازده سپتامبر او را به نام "مایک" می شناسند، به میلِرگفته که برای ارسال نامه ی غیررسمی دست نگه دارد. و میلِر پس از دومین تلاش، ازین موضوع دست برداشته است. سه ساعت بعد "مایک" دستوری صادر می کند و به طرز غیر قابل توضیحی به بالادستی ها در سیا می گوید که آن نامه ی غیر رسمی به اف بی آی تقدیم شده است. سیا این طور فهمیده بود که نامه ارسال شده، اما نشده بود."

یکی از نویسندگانِ داستانِ NBC کِن دیلانیان است ، آدم سیا برای کارهای کثیف[4]، و معروف به اینکه گزارش هایش پیش از منتشر شدن، اول توسط سیا ویرایش می شوند [5].

عموم مردم در ایالات متحده باید به این آدمها و همه ی چرندیاتی که می گویند، اعتماد کنند.

و درست مانند سال 2002، این روزنامه ی نیویورک تایمز است که نقشی اساسی در کمپینِ فعلی پروپاگاند بازی می کند [6]:

"پنتاگون یک باتری پاتریوتِ ضد موشکی برای تقویتِ دفاعی در برابر تهدیدات ایران مستقر خواهد کرد. به گفته ی مقامات پنتاگون در روز جمعه، این اقدام بخشی از مجموعه ای از موضع گیری هایِ به دقت تنظیم شده برای جلوگیری از حملات نیروهای ایران یا نیروهای نیابتی شان است.

...

به گفته مقامات آمریکایی و مقامات اطلاعاتیِ متحدشان، این قدم های جدید قرار است محدود، مشخص و اندازه گیری شده باشند، تا حدودی به این علت که آمریکایی ها و سرویس های جاسوسیِ متحدشان با تحلیلِ اطلاعات جدید به این نتیجه رسیده اند که دولت ایران، که در حال حاضر محبوبیتش [در داخل] بخاطر مصائب اقتصادی رو به کاهش است، تلاش دارد تا ایالات متحده را به واکنش نظامی وا دارد تا خودش بتواند قدرتش را محکم کند. "

این موضوع، بوضوح، فاقدِ منطق است. اگر ایران واقعا می خواست که ایالات متحده را تا حد واکنش نظامی تحریک کند، فرستادن قدرتِ بیشتر نظامی به منطقه ی خلیج فارس تنها نشان می دهد که آمریکا دارد گولِ ایران را می خورد.

روزنامه ی نیویورک تایمزهمچنین نوشته ای زُمُخت از آرین طباطبائی [7]، "دانشمند علوم سیاسی" در یکی از اندیشکده های متعفن پنتاگون منتشر کرده است:

"آقای روحانی دارد به اروپا سیگنال می فرستد:اگر ایران به خاطر مشارکت اش در توافق [هسته ای] نفعی نبرد، اروپا نیز نفعی نخواهد برد. از همین جهت است که او اعلام کرده است که در مورد [فروشِ] مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین – دو موردی که به صورت بالقوه می توانند برای ساخت سلاح هسته ای استفاده شوند – دست نگه داشته. همانطور که در توافق از ایران خواسته شده، ایران باید این دو را به کشورهای دیگر بفروشد. او همچنین به اروپایی ها 60 روز وقت داده تا برای کمک به ایران قدمی بردارند، اقدامی که توسط تحریم های آمریکا فلج شده است. او می گوید که اگر چیزهایی که میخواهد را بدست نیاورد، کشورش اقداماتی جانبی انجام خواهد داد که ناقضِ توافق است و در نهایت از توافق بیرون خواهد آمد."

ایران اعلام کرده که فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین را متوقف کرده چون ایالات متحده صادرات این محصولات را در حال حاضر تحریم کرده است، نه چون که روحانی می خواهد "سیگنال بفرستد" [8]. به نقل از توییتر نیکولاس وادهامس به تاریخ 3 ماه مه [9]:

"ایالات متحده دو سِری از معافیت هایی که به ایران اجازه می داد تا مازاد آب سنگین اش را با کشتی به عمان بفرستد و اورانیوم غنی شده اش را با کیک زرد مبادله کند، لغو کرده است."

نه در هیچ کجای نوشته ی این "متخصص" و نه در گزارش های اصلی روزنامه ی نیویورک تایمز [10] در مورد اقدامات اخیر ایران، به این تحریم های ویژه هیچ اشاره ای نشده است. نیویورک تایمز و رسانه های دیگر به طرزی سیستماتیک از اشاره کردن به این تحریم ها که اقدامات ایران را سبب شده اند پرهیز می کنند. اما در ادامه تفسیر و تعبیر ارائه می دهند و "انگیزه هایی" را به ایران نسبت می دهند که برایش نه شاهدی دارند و نه پایه و اساسی واقعی و منطقی.

به هر روی، این غیر ممکن است که از آب سنگین "برای ساخت سلاح هسته ای" استفاده شود. آب سنگین در بعضی از انواع رِاکتورهای هسته ای، نقش میانجی [moderator] را دارد. اما مخزن مرکزیِ چنین رِاکتوری که ایران ساخته بود هرگز به مرحله ی عملیاتی نرسید، بلکه تخریب شد [11]. ساختن رِاکتوری دیگر از این نوع سالها طول می کشد. ایران همچنان مشغول تولید آب سنگین است چون هم محصول با ارزشی ست [12] و هم ایران تسهیلات ساخت آن را دارد. البته، چنین سواد ابتدایی ای فراتر از توانایی های "دانشمند علوم سیاسی" است!

ایالات متحده، همانطور که حداقل از سال 2001 تا الان به طور مداوم به این کار مشغول بوده، در حال چرخه های دوره ای نیروهای نظامی اش در خاور میانه است. رسیدنِ یک ناو هواپیمابر جدید در منطقه در ماه آوریل اعلام شد. در ماه سپتامبر چهار باتری پاتریوت از خاورمیانه خارج شدند و حالا یکی دارد برمیگردد. در مجموع بیش از 50 باتری پاتریوت در خاور میانه است. عربستان سعوی، بحرین، اردُن، کویت، قطار و امارات متحده عربی همگی دارای سامانه های پاتریوت هستند. یک پاتریوت بیشتر یا کمتر در منطقه چیزی را عوض نمی کند. این چرخه ها حرکت هایی عادی اند که به طور منظم اتفاق می افتند. دولت ترامپ حالا مشغول بازی با این موضوع است تا "خطرِ ایران" را پروپاگاند کند و رسانه ها نیز دارند فریب ِ دولت را می خورند. این گزارش بی بی سی یک مثال دیگر است [13]:

"در میانه ی افزایش تنش ها با ایران، ایالات متحده مشغول فرستادن یک سامانه ی دفاع موشکیِ پاتریوت به خاور میانه است. ناو جنگی آرلینگتون - ناو هواپیمابَری با حامل های خاکی و آبی – به گروه ضربتِ ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در خلیج خواهد پیوست.

...

پنتاگون گفته است که نیروهای آمریکایی در حال جواب دادن به تهدیدی متحمل هستند، البته جزئیات مربوط به این تهدیدات را ارائه نشده است. "

طبق معمول، پنتاگون دروغ می گوید و این وظیفه ی رسانه هاست که روی این دروغ انگشت بگذارند. اگر پنتاگون ناو جنگی آرلینگتون را در "پاسخ به تهدیدی محتمل" فرستاده، پس چرا دستور داده است که ناو جنگیِ نفربَر فورت مک هنری از منطقه بازگردد؟ این دو کشتی عملکردِ فنی و وظایف تاکتیکیِ مشابهی دارند و هردو در مناطق مختلف و طی برنامه های زمانیِ بلند و معین در میان مقرها در حال چرخش اند[14].

"آرلینگتون برای معاوضه ی یک-به-یک با کشتی مشابهی، یعنی ناو جنگی فورت مک هنری، حرکت داده شده است. به گفته ی یک مقام دفاعی که خواسته نام او فاش نشود ناو فورت مک هنری در حال ترکِ منطقه است."

هیچ پایه و اساسی برای نسبت دادن این حرکات اخیر نظامی به آنچه ایران گفته یا انجام داده وجود ندارد. "اطلاعاتی" که "مقامات" به گزارشگران ارائه کرده اند از داستان های کودکانه نقل شده اند. "متخصصین" یا نمیدانند دارند از چه حرف می زنند یا آگاهانه در حال دستکاری اذهان عمومی اند.

این وظیفه ی رسانه هاست که این موضوع را روشن کنند. هرچند به جای این کار، رسانه ها مشغول تقویت کردن پروپاگاند جنگی ای هستند که دولت براه انداخته. 

مون آف آلاباما

ترجمه تحریریه سایت

منبع:

https://www.moonofalabama.org/2019/05/media-amplify-iran-war-propaganda-play-up-intelligence-lies.html

 

 

 1 https://www.nbcnews.com/politics/national-security/top-trump-admin-intel-military-advisers-held-meeting-cia-iran-n1003736

2- Signature Strike

اشاره به موضوع هدف گیری های هوایی توسط ارتش آمریکا دارد که اهداف را نه بر اساس هویت، بلکه بر اساس رفتاری که شبیه اقدامات تروریستی باشد، نشانه میگیرد

3 https://www.newsweek.com/cia-michael-dandrea-new-york-times-mark-mazzetti-drones-pakistan-al-qaeda-war-475180

4- https://theintercept.com/2014/09/04/former-l-times-reporter-cleared-stories-cia-publication/

5- https://www.latimes.com/nation/nationnow/la-na-nn-tribune-dilanian-20140904-story.html

6- https://www.nytimes.com/2019/05/10/us/politics/us-iran-patriot-missile-battery.html

7- https://www.nytimes.com/2019/05/10/opinion/iran-nuclear-deal.html

8- https://www.moonofalabama.org/2019/05/how-the-us-is-pressing-iran-to-breach-the-nuclear-deal.html

9- https://twitter.com/nwadhams/status/1124368348798754816

10- https://www.nytimes.com/2019/05/08/us/politics/iran-nuclear-deal.html

11- https://news.yahoo.com/iran-arak-reactors-core-vessel-removed-kerry-165902411.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cubW9vbm9mYWxhYmFtYS5vcmcvMjAxOS8wNS9tZWRpYS1hbXBsaWZ5LWlyYW4td2FyLXByb3BhZ2FuZGEtcGxheS11cC1pbnRlbGxpZ2VuY2UtbGllcy5odG1s&guce_referrer_sig=AQAAAF4TMsG8SmtyjwdA1XIpP58muhOXLvDfUTNBxDan1TNBgBFeyB1Z7F3rPeqTp8za6tQeNtwJKD3BGevlRbEmoQvO8AUgiiCVFxcZ1Ov0sZdxWUtPCRyCMK5ls1Vgf_nxojYplB-nuk1R_PETcoFX-X8BpBcaXEwX9HUsenRHu1d3v

12- https://www.quora.com/What-is-the-current-value-cost-of-heavy-water-in-dollars-per-kilogram

13- https://www.bbc.com/news/world-us-canada-48235940

14- https://www.politico.com/story/2019/05/10/pentagon-patriot-middle-east-1317562 

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر