جنگ بر سر هوآوی

نوشتۀ: جفری د. زاکس
Write a comment

درگیری کابینه ترامپ با چین ارتباط ناچیزی به موازنه تجاری خارجی آمریکا، بسته بودن بازار های چین، یا حتی ادعای سرقت چین از مالکیت های فکری دارد؛ اما امری کاملا مربوط به مهار کردن چین با محدود کردن دسترسی اش به بازار های جهانی، تکنولوژی پیشرفته، خدمات بانکی جهانی، و شاید حتی دانشگاههای آمریکا است.

یادداشت سردبیر:

مقاله ای که در دست دارید در سایت "پروژه سندیکا" درج شده است. این سایت در واقع ارگان اتاق فکری است که توسط مادلن آلبرایت، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و از مسئولین قتل بیش از نیم میلیون کودک عراقی، بنیانگذاری شده است و رجل و رجاله های سرشناسی از قبیل یوشکا فیشر و گی فرهوفشتاد و آندرس راسموسن دبیر کل سابق ناتو در شمار نویسندگان آنند. یعنی جمیع جماعتی که تماما در جنایت علیه بشریت دست داشته اند و برای آن باید محاکمه شوند.

با این حال، جفری زاکس، نویسنده مقاله حاضر نوشته را با این عبارات به پایان می برد: " دولت ترامپ، نه هوآوی یا چین، امروز بزرگترین تهدید برای حاکمیت قوانین بین المللی و به همین دلیل صلح جهانی است". روشن است که این دغدغه و نگرانی از روی صلح طلبی نمی تواند باشد. مسأله بر سر جدال سنگینی است که در خود آمریکا و بر سر مشی استراتژیک آن برای مواجهه با چالشهای جهان معاصر در جریان است و در این جدال "پروژۀ سندیکا" در شمار پیروان سرسخت ترانس آتلانتیک و مخالفین با ثبات دونالد ترامپ قرار دارد. مشی متفاوت جریان ترانس آتلانتیک در برخورد به چین در مدت ریاست جمهوری ترامپ بیش از یک بار آشکار شده است. از جمله در داووس که شی جن پینگ به عنوان قهرمان تجارت جهانی مورد ستایش رسانه های این طیف بورژوازی بین المللی قرار می گرفت.

زاکس نیز به آن دسته از نظریه پردازان بورژوازی تعلق دارد که آینده آمریکا در قرن حاضر را نه در تخاصم با چین، بلکه در حفظ تقسیم کار جهانی ای می بینند که در آن چین نقش تولید کننده کالاهای مصرفی برای غرب پیشتاز و رهبر جهان را بازی می کند و دقیقا به همین دلیل نیز در برخورد به واقعه دستگیری منگ وانشون، مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی، با اختصار اما وضوح کامل مضمون واقعی این اقدام را برملا می کند.

*****************************

بازداشت مدیر ارشد مالی کمپانی هوآوی - منگ وانشو یک حرکت خطرناک از سوی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهورآمریکا در میانه تشدید جدال با چین است. اگر همان طور که مارک تواین بارها گفت، تاریخ مرتب تکرار می شود، دوران ما به طور فزاینده ای یاد آور وقایع قبل از 1914 است. ایالات متحده تحت رهبری دولتی که قصد اعمال سلطه برچین را دارد مانند  قدرت های بزرگ آن زمان اروپا جهان را به سوی فاجعه می کشد.

علت دستگیری موضوع بسیار مهمی است. ایالات متحده درخواست کرد که کانادا منگ را که برسر راه هنگ کنگ به مکزیکو درفرود گاه ونکوور توقف داشت دستگیر کند و سپس او را به آمریکا تحویل دهد. چنین کاری تقریبا اعلام جنگ آمریکا برعلیه تاجران چینی است. این امری که تقریبا بی سابقه است، باعث می شود که تجار آمریکایی در سفر های خارج کشور با ریسک به مراتب بیشتری بابت چنین اقداماتی توسط کشور های دیگر مواجه شوند.

آمریکا به ندرت مقامات ارشد تجاری، چه آمریکایی چه غیره، را به علت جرائمی که کمپانی های آنها مرتکب شده باشند را بازداشت می کند. مدیران شرکت ها معمولا به خاطر جرایم شخصی خود دستگیر شده اند (مانند اختلاس، رشوه خواری یا خشونت) نه در ازای خلاف کاری های شرکت های خود. بله، مدیران شرکت ها باید برای تخلفات شرکت خود، تا حد اتهامات جنایی مورد مؤاخذه واقع شوند. اما شروع این رویکرد با یک بازرگان کلیدی چینی، به جای ده ها تن از مدیران ارشد مالی و رؤسای هیأت مدیره مجرم آمریکا، تحریک چشمگیر دولت چین، جامعه تجار و مردم آن است.

منگ متهم به نقض تحریم های آمریکا علیه ایران است. با این حال دستگیری او را با در نظر داشتن این که تعداد زیادی از شرکت های آمریکایی و غیر آمریکایی که تحریم های آمریکا علیه ایران و کشور های دیگر را نقض کرده اند، باید درنظرگرفت. برای مثال درسال 2011 جی پی مورگان چیس مبلغ 88.3$ میلیون دلار جریمه  بعلت نقض تحریم های آمریکا برعلیه کوبا، ایران و سودان پرداخت کرد. اما جمی دیمون ( رئیس جی پی مورگان چیس) از هواپیما پائین کشیده و دستگیر نشد.

و جی پی مورگان چیس هم تنها نقض کننده تحریم های آمریکا نبود. از سال 2010، موسسات مالی عمده زیر به علت نقض تحریم های ایالات متحده جریمه پرداخته اند: بانک برزیل، بانک آمریکا، بانک گوام، بانک مسکو، بانک توکیو-میتسوبیشی، باکلی، بی آن پی پاریبا، بانک کلیراستریم، کامرتس بانک آلمان، کمپاس، کردی آگریکوله فرانسه، دویچه بانک آلمان، اچ-اس-بی-سی، آی-ان-جی، اینتسا سان پائولو، جی پی مورگان چیس، بانک ملی ابوظبی، بانک ملی پاکستان، پی پال، آر بی اس (آ بی ان آمرو)، سوسیته ژنرال فرانسه، تورونتو دومینیون بانک، بانک ملی ترانس پاسیفیک (اکنون با نام بانک تجاری بیکون)، استاندارد چارترد و ولز فارگو.

هیچ کدام از رؤسای هیأت مدیره یا مدیران ارشد مالی این بانک های نقض کننده تحریم ها دستگیرو بازداشت نشدند. در تمام این موارد خود شرکتها بجای شخص مدیران شان مجازات شدند. همچنین براساس یک بررسی تازه، آنها در برابر قانون شکنی هایی که منجر به بحران مالی یعد از سال 2008 شد و بانکها برای آن 243$ میلیارد دلار جریمه پرداخت کردند، مجازات نشدند. با توجه به این سابقه، بازداشت منگ یک بدعت تکان دهنده است. بله، از رؤسای هیأت مدیره و مدیران ارشد مالی شرکت ها حسابرسی کنید، اما برای جلوگیری ریاکاری و جلوه دادن منافع شخصی به عنوان اصولی والا و خطر برانگیختن یک درگیری جهانی جدید، از خانه خودتان شروع کنید.

 کاملا روشن است که اقدام ایالات متحده علیه منگ بخشی از تلاش گسترده تر دولت ترامپ برای تضعیف اقتصاد چین با اعمال تعرفه ها، بستن بازارغرب بروی صادرات تکنولوژی پیشرفته چین و سد کردن چین از خرید کمپانی های تکنولوژی آمریکا و اروپا، است. بدون اغراق می توان گفت که این بخشی از یک جنگ اقتصادی بی مسئولیت برعلیه چین است.

هوآوی یکی از مهم ترین شرکت های تکنولوژی چین است، و بنابراین هدف اصلی دولت ترامپ  برای کاهش یا جلوگیری از پیشرفت چین در چندین بخش فناوری پیشرفته است. انگیزه های آمریکا در این جنگ اقتصادی، بخشا تجاری - برای محافظت و حمایت از شرکت های بزرگ آمریکا - و بخشا ژئوپولیتیک است. آنها قطعا هیچ ارتباطی با رعایت حقوق بین الملل ندارند.

ایالات متحده به خصوص به دلیل موفقیت هوآوی در بازاریابی تکنولوژی های برتر 5G در سطح جهانی است که تلاش می کند این شرکت را هدف قرار دهد. ایالات متحده ادعا می کند که این شرکت از طریق قابلیت نظارت پنهان در سخت افزار و نرم افزار خود خطر امنیتی ویژه ای را ایجاد می کند. اما هنوز دولت آمریکا شواهدی براثبات چنین ادعایی را ارائه نداده است.

مقاله تخریبی ای که اخیرا بر علیه هوآوی در رونامه فاینانشیال تایمز درج شده است به خوبی این را نشان می دهد. پس از پذیرفتن این که "نمی توان دلیل قاطعی بر نفوذ و دخالت [هوآوی] در ICT ( اداره مخابرات دولتی) داشت، مگر این که شما بقدر کافی شانس این را داشته باشید که بتوانید سوزنی را دریک انبار کاه پیدا کنید"، نویسنده مطلب به سادگی ادعا میکند که "کسی ریسک قرار دادن امنیت خود دست یک دشمن بالقوه را نمی پذیرد." به زبانی دیگر، در حالی که ما واقعا نمیتوانیم به سوء رفتار هوآوی استناد کنیم، با این حال، باید این شرکت را در لسیت سیاه قراردهیم.

زمانی که قوانین تجارت جهانی مانع از تاکتیک های گانگستری ترامپ می شوند، بنا به گفته او این قوانین باید زیر پا گذاشته شوند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، هفته گذشته در بروکسل نیز به این اذعان کرد. او گفت " دولت ما درحال خروج قانونی و یا بازنگری مجدد معاهدات منسوخ یا مضر تجاری و سایرتوافقات بین المللی است که منافع حاکمیت ما، ویا منافع متحدان ما را نا دیده میگیرند." با این حال این دولت قبل از خروج از این موافقت نامه ها آنها را از طریق اقدامات بی پروا و یک جانبه به زباله دانی می فرستد.

دستگیری بی سابقه منگ حتی بیشتر تحریک آمیز است، زیرا بر اساس تحریم های خارج از قلمرو ایالات متحده قرار گرفته اند، یعنی ادعای ایالات متحده مبنی بر اینکه می تواند کشورهای دیگر را مجبور به توقف معاملات با اشخاص ثالث مانند کوبا یا ایران کند. ایالات متحده قطعا چین یا هر کشور دیگری را تحمل نخواهد کرد که به شرکت های آمریکایی بگوید که  آنها می توانند یا نمی توانند  با چه کسانی تجارت کنند.

تحریم های مربوط به طرفهای غیر ملی ( مثل تحریم های آمریکا بر علیه یک شرکت چینی) نباید توسط تنها یک کشور، بلکه بر اساس توافق هایی که در شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفته است اعمال شود. در این رابطه، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از همه کشورها خواستار لغو تحریم ها علیه ایران به عنوان بخشی از موافقتنامه هسته ای ایران در سال 2015 است. با این حال ایالات متحده - و تنها ایالات متحده - اکنون مصوبه شورای امنیت را در این مورد رد می کند. دولت ترامپ، نه هوآوی یا چین، امروز بزرگترین تهدید برای حاکمیت قوانین بین المللی و به همین دلیل صلح جهانی است.

11 دسامبر 2018

جفری د زاکس

ترجمه نوید پایور

منبع:

https://www.project-syndicate.org/commentary/trump-war-on-huawei-meng-wanzhou-arrest-by-jeffrey-d-sachs-2018-12

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر