نقشه هایی برای اشغالگرائی

نوشتۀ: جرمن فارین پالیسی
Write a comment

جان بولتن مشاور امنیتی ترامپ، در حال حاضر با دول متعدد عربی منجمله با عربستان سعودی در مورد تشکیل واحدهای نظامی مذاکره می کند تا به بهانه ادامه مبارزه با داعش، با نقض فاحش حقوق بین اللملی- در شمال و شرق سوریه مستقر شوند. صاحب نظران  آمریکایی بیش از هر چیز در این مورد هشدار میدهند که عربستان سعودی از این فرصت استفاده نموده، چنگ نیابتی خود علیه ایران را تشدید نماید.

جرمن فارین پالیسی

18.04.2018

برلین- واشنتگتن- ریاض: نقشه های آمریکا برای استقرار نیروهای رسما اشغالگر عربی در سوریه با تلاشهای آلمان جهت مشارکت در برپایی "نظم نوین" در سوریه همسویی دارد. واشنگتن که قصد خروج نیروهای غیر قانونی خود از سوریه را دارد، همزمان میخواهد از نفوذ بیشتر ایران در سوریه جلوگیری نماید. به همین دلیل جان بولتن مشاور امنیتی ترامپ، در حال حاضر با دول متعدد عربی منجمله با عربستان سعودی در مورد تشکیل واحدهای نظامی مذاکره می کند تا به بهانه ادامه مبارزه با داعش، با نقض فاحش حقوق بین اللملی- در شمال و شرق سوریه مستقر شوند. صاحب نظران  آمریکایی بیش از هر چیز در این مورد هشدار میدهند که عربستان سعودی از این فرصت استفاده نموده، چنگ نیابتی خود علیه ایران را تشدید نماید. ارتش آلمان هم درگیر این نزاع میشود، چرا که تورنادوهای شناسایی نیروی هوایی آلمان اطلاعات شناسائی-جاسوسی خود را که دردسترس "ائتلاف ضد داعش" قرار میدهند به عربستان سعودی نیز تعلق می گیرد. در این بین  مطبوعات آلمان موضوع ماموریت ارتش آلمان در شمال سوریه را به بحث گذاشته اند- منجمله به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر نیروهای ارتش  ترکیه در این منطقه.

تلاش برای یافتن جانشین

 علت غایی تلاشهای آمریکا برای استقرار یک نیروی – رسما اشغالگر عربی- در سوریه ، قصد دستگاه مدیریت ترامپ برای خروج نیروهای نظامی خودی از سوریه میباشد. این نقشه در ادامه  سیاست دولت قبلی آمریکا در زمان بارک اوباما که او هم خواهان کاهش واحدهای آمریکایی در خاور نزدیک و میانه بود، میباشد. {1} هدف اصلی آزاد کردن نیروهای هر چه بیشتری جهت تقویت و تمرکز هر چه بیشتر در مبارزه علیه چین و تقویت پتانسیل نظامی در این عرصه میباشد. هم اکنون- رسما مطابق موضع آمریکا- حدود 2000 سرباز آمریکایی در شمال و شرق سوریه تحت عنوان مبارزه علیه داعش- که بخشا هنوز هم در شمال و شرق سوریه کماکان فعال میباشد، ، مستقر هستند. حضوری  بر خلاف خواست دولت سوریه و بدون هیچگونه مبنای حقوقی بین المللی. واشنگتن اظهار میکند با حضور خود میخواهد قبل از هر چیز منجمله با نفوذ ایران در سوریه مقابله کند. در ابتدا واشنگتن میخواست پس از خروج نیروهایش، جریان نیروهای دمکراتیک سوریه –اس دی اف- را که تحت رهبری کردها قرار دارند، بطور نیابتی در مقابل ایران علم کند. این امر اکنون غیر ممکن است، چرا که بخش قابل توجه ای از کردها فعلا درگیر مقابله با نیروهای اشغالگر ترکیه در شمال سوریه میباشد. به این خاطر دستگاه دولتی آمریکا بدنبال جانشینی برای این وظیفه میباشد.

متحد مهم غیر عضو ناتو

  به این خاطر مشاور امنیتی ریس جمهور آمریکا، جان بولتن، در حال مذاکره با یک سری از کشورهای عربی، بخصوص مصر, عربستان سعودی و امارات متحده عربی میباشد. هدف تشکیل اتحادی نظامی-عربی میباشد که در حد امکان جایگزین نیروهای آمریکایی در سوریه شده و بنوبه خود در مقابل شبه نظامیان ایرانی موضع گیری نماید. شرکت مصر در این ائتلاف بخاطر درگیری ارتش مصر با داعش در صحاری سینا بسیار غیر واقعی بنظر میرسد. اما قاهره میتواند مطابق میل واشنگتن به شکلی دیگر به این اتحاد کمک کند. بطور مثال در زمینه لجیستیک و یا آموزش شبه نظامیان مخالف سوری(2). منظور از جنگجویان اعضای گروهای نظامی مخالف میباشند. عربستان سعودی موافقت خود با استقرار نیرو در قلمرو سوریه را اعلام کرده است. وزیر خارجه عربستان عادل الجبیر در حال مذاکرات عملی با واشنگتن است. این احتمال داده میشود که در مقابل ترامپ سلطنت عربستان را بخاطر آن با مقام "متحد مهم غیر عضو ناتو"  ارتقا بدهد. (3)| {2}  هم اکنون مسئولین رده پائین عربی در شکل خواهش برای کمک برای ایجاد شرایط تشکیل واحدهای نظامی در تماس مستقیم با اریک پرینس بنیان گذار سازمان مزدوران رسوا و بدنام آکادمی (بلاک واتر سابق) هستند. اریک پرینس تا کنون مزدورانی را در امارات متحده عربی و سومالی سازماندهی کرده است (4)

"ایستادگی در مقابل ایران"

صاحبنظران آمریکائی از زوایای مختلفی در این مورد هشدار میدهند. این امر که استقرار دراز مدت این نیروها بدون اجازه دولت قانونی سوریه اقدامی در ضدیت با قوانین بین المللی بوده و اشغال غیرقانونی آن کشور بشمار میآید، هیچ اهمیتی برای این افراد ندارد؛ حقوق بین الملل برای این کشورهای غربی پشیزی ارزش ندارد.  اما آنها از طرفی با اشاره به جنگی که عربستان و امارات در یمن در گیرآنند و امکان پیروز درآمدن از آن را ندارند، نگرانی خود را از این امر بیان میکنند که ماموریت جدید میتواند نیروهای نظامی این کشورها را تا سر حد در هم شکستن تحت فشار مضاعف قرار دهد. از آن گذشته باید انتطارآنرا داشت که عربستان سعودی و امارات متحده با استقاده از این فرصت جنگ نیابتی خود علیه ایران را در صورت استقرار نیروهایشان در سوریه در آنجا گسترش دهند، جان کربی متخصص نظامی سی ان ان این امر را یک واقعیت اعلام کرده است که، آنها یاغیان را به سلاحهای مدرن تجهیز میکنند (5). در اینصورت ممکن است گروه های تکفیری- جهادی که سالهای طولانی {3} در سوریه مورد حمایت عربستان قرار داشتند، مجددا جان بگیرند. گذشته از آن کربی به این نکته اشاره میکند که نیروهای عربستان سعودی علیرغم در اختیار داشتن ابزارو ادوات نظامی گرانقیمت و مدرن از توان عملیاتی محدودی برخوردار میباشند. او با طرح این سوال که آیا بهتر نیست که نیروهای ایالات متحده حضور قوی خود را حفظ کنند و مسئولیت پشتیبانی هوائی نیروهای زمینی عربستان سعودی در سوریه را به عهده بگیرند تا بتوانند در مقابل "اسد و یا ایران" وارد میدان شوند. بخصوص زمانی که این نیروها سعی در بازپس گیری قلمروی سوریه –شاید با حمایت روسیه-  کنند. (6) در اینصورت هدف آمریکا – خروج نیروهای نظامی اش- دوباره برباد خواهد رفت.

 اطلاعات شناسائی-جاسوسی آلمان

برای آلمان نیز سوالهای زیادی مطرح است. این که کوشش های آمریکا چگونه بر تلاشهای آلمان برای مشارکت در شکل دادن به نظم جدید در سوریه تاثیر می گذارد، کاملا نامعلوم است.(گزارش جرمن فارین پالیسی -7-). گدشته از آن میتوان از این نقطه حرکت نمود که نیروهای سعودی به اطلاعات شناسائی-جاسوسی تورنادهای آلمانی مستقر در اردن دسترسی خواهند داشت. در اینصورت ارتش آلمان اطلاعاتی را در اختیار نیروهای سلطنتی قرار میدهد که آنها متقابلا در جنگ نیابتی خود علیه ایران مورد استفاده قرار خواهند داد. گدشته از آن در صورتی که مشارکت نیروهای سعودی به محدوده نیروی هوائی نیز گسترش یابد، بایستی با قتل عامهای وحشیانه و افراطی در میان غیر نظامیان سوری حساب کرد. نیروی هوائی عربستان سعودی با حملات نادقیق هوائی خود در جنگ یمن و آمار بسیار بالای بمبارانهای اشتباهی و تلفات بسیار بالا در میان غیرنظامیان بسیار بدنام است(8). به همین خاطربود که دولت اوباما برای مدتی از ارائه اطلاعات  شناسائی-جاسوسی به عربستان خودداری کرد.

صدور تسلیحات

با اجرای این طرح عربستان سعودی به عنوان مشتری بسیار گردن کلفت صنایع تسلیحاتی آلمان در سوریه فعال خواهد شد. بر خلاف تمام ادعاهای آلمان بابت عدم ارسال سلاح به عربستان سعودی، دولت آلمان تنها در سه ماهه اول سال 2018 صدور تسلیحات به مبلغ  161.8   ملیون یورو به سلطنت وهابی سلافیستی را تصویب کرد. مقدار فروشی بیشتر به هر کشور دیگر(9). از آن گذشته نیز انگلیس در ماه مارس با عربستان سعودی قرارداد تفاهمی در مورد فروش  48 جنگندۀ ائرو فایتر را امضا کرد. طبیعی است که شرکتهای آلمانی نیز فعالانه در تولید این جنگنده ها مشارکت دارند. (10)

ارتش آلمان برای شمال سوریه

دراین بین مطبوعات آلمان طرحهای آلترناتیو برای اشغال سوریه را مورد بحث قرار داده اند. در صورتی که نیروهای آمریکائی از سوریه خارج شوند، میتوان روی این امر حساب کرد که نیروهای ترکیه در مناطق کرد نشین شمال سوریه دست به لشکرکشی همه جانبه برای تصرف این مناطق بزنند. به بیانی دیگر بایستی به هر نحوی از آن جلوگیری شود. فرانسه در این زمینه فعال شده و نه تنها در آموزش نیروهای کردی شرکت میکند، بلکه علاوه بر آن نیروهای ویژه خود را در منطقه مستقر کرده است. در اواخر ماه مارس نیز رئیس جمهور امانوئل ماکرون از نیروهای دمکراتیک سوریه "اس دی اف" اعلام حمایت کرد(11). دولت آلمان بایستی همراهی کند. حضور "نمایشی نیروهای فرانسوی-آلمانی در شمال سوریه" احتمالا توان جلوگیری از جنگ را دارد، چرا که ترکیه "بخاطر کردها جرات درگیری با اروپا" را نخواهد داشت. برای برلین اعزام نیرو به شمال سوریه علیرغم آنکه "یک زورآزمائی سیاسی و شکست تابوئی در جامعه برلین" است. اما  در جوار آن " با ریسکی نسبتا پائین، میتواند منافع بسیار بالائی" را با خود به همراه داشته باشد(12).  

 

توضیحات مترجم:

{1}در مورد تلاش برای خروج سریع نیروهای آمریکائی میبایستی حتما به عدم علاقۀ آمریکا به یک درگیری نظامی رودرو با روسیه  در سوریه در شرایط کنونی اشاره نمود. ارتش آمریکا بعد از قتل عام انتقام جویانه و بدون اعلام صدها داوطلب روسی و سوری و متحدانشان که در مبارزه علیه داعش در شرق سوریه بتاریخ دوم فوریه صورت گرفت و بخشا  با تیرباران هوائی زخمیان و فراریان شکل جوخه های اعدام صحرائی را بخود گرفت، از برخورد شدید روسها و دادن تلفات بالای نیروهای خودی وحشت دارند.

{2} متحد مهم غیر عضو ناتو، عنوانی است که دولت آمریکا به دولتهائی که متحد نظامی- استراتژیک خود میداند اهدا میکند. این دول عضو ناتو نیستند و بطور مثال شامل پیمان دفاعی اعضا نمیباشند ولی در صورت دخالت مستقیم حامی و پدر خوانده اشان در درگیریهای آنان با دول دیگر میتوانند از پیمان دفاعی مشترک بهره مند شوند.

{3}عربستان سعودی از سال 2004 میلادی، یعنی 5 سال قبل از شروع "بهار عربی" اقدام به تسلیح هسته های نظامی در سوریه نمود. بخش عمده ای از این نیروها بعدا در قامت گروه تروریستی جیش اسلام برهبری زهران علوش فعالیت جنایتکارانه پرداختند.

 

[1] Hamdi Alkhshali, Ryan Browne: Syrian army vows to eject US troops. edition.cnn.com 16.01.2018.

[2] Michael R. Gordon: U.S. Seeks Arab Force and Funding for Syria. wsj.com 16.04.2018.

[3] Zachary Cohen: Bolton dealing to build an Arab military force in Syria. edition.cnn.com 18.04.2018.

[4] Michael R. Gordon: U.S. Seeks Arab Force and Funding for Syria. wsj.com 16.04.2018.

[5] Zachary Cohen: Bolton dealing to build an Arab military force in Syria. edition.cnn.com 18.04.2018.

[6] Michael R. Gordon: U.S. Seeks Arab Force and Funding for Syria. wsj.com 16.04.2018.

[7] S. dazu Im Windschatten der Bomben.

[8] S. dazu Ignorierte Kriege (I).

[9] Julia Krittian: Saudi-Arabien bekommt neue deutsche Waffen. tagesschau.de 12.04.2018.

[10] Ewen MacAskill: UK moves closer to signing Typhoon jet deal with Saudis. theguardian.com 09.03.2018.

[11] Macron will zwischen Kurden und Türkei vermitteln. zeit.de 30.03.2018.

[12] Wolfgang Bauer: Deutschland muss sich einmischen. zeit.de 17.04.2018.

 

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر