یک عضو داعش در استانبول – مصاحبه ای از روزنامه بیرگون

نوشتۀ: زینب یونجولار
Write a comment

جنگجوی داعش المحمد الکردی با نام مستعار ابوذهیب در استانبول زندگی و بصورت بازرگان کار میکند. او تاکنون بار ها از مرز ترکیه به سوریه،  جائیکه او به راحتی می تواند حرکت و رفت آمد کند، عبور کرده است. او در عملیات سپرفرات از ناحیه گردن زخمی شده است و بعد از آن جدیدا به خانه اش در استانبول برگشته است. المحمد الکردی جنگجوی داعش اطلاعات حیرت آمری را با روزنامه بیرگون درمیان گذاشته است.

توضیح سایت: مصاحبه روزنامه ترکی بیرگون با المحمد الکردی، یک عضو داعش حاوی اطلاعات چندان تازه ای نیست. با این حال در این مصاحبه تصویری از وقایع هفته های اخیر از دید یک عضو داعش طرح می شود که می تواند به درک وقایع یاری برساند. درباره خود اظهارات الکردی نیز باید با احتیاط به ارزیابی نشست. این اظهارات بخشا حتی می توانند ابعاد همکاری وسیع ترکیه و داعش را از دید پنهان کنند. همچنین در مصاحبه به حضور بازرگانان ایرانی در جرابلس اشاره می شود که با توجه به خصومت عمیق داعش با ایرانی ها چندان قابل باور نیست. احتمالا در این مورد صحبت از تاجران عراقی بوده است که اشتباها ایرانی درج شده است. 

تحریریه امید

زینب یونجولار

 

المحمد الکردی بازرگانی است در استانبول که عضوداعش است. او به تازگی از سوریه، جائیکه او زخمی شده است، برگشته است. الکردی ادعای های حیرت آوری برای نشریه بیرگون  کرده است.

جنگجوی داعش المحمد الکردی با نام مستعار ابوذهیب در استانبول زندگی و بصورت بازرگان کار میکند. او تاکنون بار ها از مرز ترکیه به سوریه،  جائیکه او به راحتی می تواند حرکت و رفت آمد کند، عبور کرده است. او در عملیات سپرفرات از ناحیه گردن زخمی شده است و بعد از آن جدیدا به خانه اش در استانبول برگشته است. المحمد الکردی جنگجوی داعش اطلاعات حیرت آمری را با روزنامه بیرگون درمیان گذاشته است.

همانطور که او در حال صحبت کردن بود، تلفن همراهش را مداومآ در دست نگهداشته بود. تذکر داد که او بوسیله "پیامگیر messenger" با دوستانش در سوریه در تماس است. او به آرامی و راحت می گوید"بعد از این که این مصاحبه تمام شود من به سر کارهایم خواهم رفت". و ما شروع به صحبت کردیم: آنچه که او می گوید کاملا جالب توجه است.

" ما از جرابلس عقب نشینی کردیم: مقاومتی صورت نگرفت ".

لازم به تذکر است که جنگجویان داعش قبل از این که جهادی های ارتش آزاد سوریه FSA به همراهی نیروهای ارتش ترکیه TSK و نیرو های ائتلاف وارد جرابلس شوند، از آنجا خارج شده بودند، الکردی ادامه می دهد: " خوب، شاید این توجه شما را بخوبی جلب کرده باشد: این عملیات همدستی نزدیک ترکیه با آمریکا ثابت میکند، زمان ورودشان به جرابلس همان روزی است که جو بایدن وارد ترکیه شد. ترکیه بااین کار خود را به دردسر انداخت: زمانی که ترکیه وارد جرابلس شد داعش قبلا بدون هیچ مقاومتی از آنجا خارج شده بود. دلیل بزرگ عقب نشینی داعش این بود که ارتش آزاد سوریه FSA  بتواند درمقابل YPGبجنگد. و در اولین هفته،این اتفاق افتاد. موقعی که ترکیه وارد جرابلس شد، مجبور شد اعلام کند که باید به منبیج حمله کند. بعد از درگیری در اولین هفته، ترکیه در مقابل دستور آمریکا و YPG، که همچنین بوسیله آمریکا حمایت میشد، به منبیج حمله نکرد. برعکس، ادعا کرد آنها بطرف الباب خواهند رفت. و، در روز های بعدی، بیاری خدا جنگ بزرگ و متفاوتی خواهد بود!"

" ما نمی خواستیم ذخایر نفتی بدست YPG بیفتد "

الکردی همچنین موارد زیر را در مورد دلایل عقب نشینی از جرابلس، اضافه کرد: "چه در جرابلس و چه در الرأی، تاجران داعش و ترکیه، در کنار تاجرانی از ایران، به معامله بر سر نفت مشغول بودند. نفتی که به تاجران  ترکیه فروخته میشد: بنابر این، ما نمی خواستیم این گذرگاه مرزی بدست YPG بیفتد. این طور تصمیم گرفته شد که این مرز توسط آرتش آزاد سوریه و ترکیه نگهداری شود. از آنجا که ما می دانستیم که ترکیه برضد YPG خواهد جنگید، این برای ما دشوار نبود که آنجا را تخلیه کنیم ". 

"ترکیه آنرا پنهان می کند "

با دادن اطلاعات درمورد حوادث مشخصی از تبادل گروگان ها که درسال گذشته صورت گرفت، الکردی همچنین اشاره کرد که این نوع تماس ها مرتب صورت می گرفت و ادعا کرد که ترکیه آنها را از افکار عمومی پنهان می کند. الکردی گفت " یک تبادل گروگان ها یک سال و سه ماه پیش اتفاق افتاد. آن شامل یک گروهبان ترکیه و یک سرباز درجه دار بود. در ان موقع، 12 سرکرده بلند پایه داعشی در ترکیه با این دو گروگان سرباز ترکیه معاوضه شدند. از این نوع معاملات باز هم بود که ابدآ در خبر ها به آن اشاره نمی شد. ترکیه آنرا مخفی نگاه می دارد. اولین چیز یک تبادل ساده است. اگر بر سرآن توافق نباشد، یک زمان محدودی چانه زنی برای معاوضه در نظر گرفته می شود. و، اگر خواسته ها در آن زمان معین مورد قبول واقع نشوند، آنها کشته می شوند."

" الهام بالی هم به همین ترتیب معاوضه شد "

الکردی همچنین در مورد الهام بالی اظهاراتی بیان داشت. الهام بالی از اعضای داعش است که که گزارش شده بود دستور چندین حمله بمب گذاری در ترکیه را داده است و همچنین ترتیبات عبور چندین جنگجورا از مرز ترکیه فراهم کرده است و وزارت داخلی ترکیه با علامت قرمز بدنبال او بود.  الکردی می گوید: "الهام بالی هم چهار ماه پیش به همین ترتیب مبادله شد، با نام مستعار ابو بشیر، الهام بالی چهار ماه پیش بوسیله نیروهای مخالف دولت سوریه به گروگان گرفته شد. اوهم همچنین در جریان یک تبادل اساسی آزاد شد".

هنگامی که من به الکردی خاطر نشان کردم که عملا بعضی از مکالمات تلفنی الهام بالی در اخبار منتشر شده است، فکر کرد که من شخصا شماره او را دارم. او از من سوال کرد: " من شماره تلفن ابو بشیر را دارم، شما می توانید دو رقم آخر آنرا بگوئید؟" در آن موقع، به اوگفتم فقط مدارک مکالمات تلفنی او که توسط پلیس شنود شده است منتشر شده است. و، در آن موقع، الکردی موضوع الهام بالی کنار گذاشت.

"با گذاشتن تکه ای چوب  در سیم های مرزی به راحتی از آن عبور میکردیم "

میگفت که اومکررا به سوریه رفت وآمد کرده است، 4 بار درمدت 9 ماه گذشته، الکردی اول گفت که انجام این کار برای او " بسیار آسان بود". بعد از آن که من از او سوال کردم دقیقا چگونه این امکان پذیر بود، الکردی ادامه داد: " آنجا ماشین های ترکیه در فواصل معینی بودند: جائیکه سربازان ترک منتظر بودند. به دلیل مسائل امنیتی، من نمی توانم چیزی در مورد اینکه دقیقا چه ساعتی عبور میکردیم بگویم. زمانی که امکان فرستادن سرباز به تمام مناطق مرز وجود نداشت، ما به راحتی از مناطق کوهستانی در ساعات معینی مواقعی که سربازان در آن اطراف نبودند عبور می کردیم، بدون هیچ گونه مشکلی. شما یک تکه چوب بزرگی را بروی سیم های مرزی می گذاشتی و براحتی از آن عبور می کردیم . "  

" ترکیه 1000 RPD ( یک نوع مسلسل نیمه سنکین روسی است ) به احرارالشام داد"

او هم چنین ادعا کرد ترکیه به گروه جهادی بنام احرارالشام کرده است، که مرکز آن در ادلب است، الکردی می گوید: "آخرین باری که ترکیه به احرارالشام کمک کرد تقریبا یک سال پیش بود. آنها 1000 RPD به آنها دادند.

ترجمه: تحریریه امید

منبع: بیرگون، 26  سپتامبر 2016

 http://www.birgun.net/haber-detay/yapilan-takaslar-saklaniyor-129330.html

 

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر