بوروتبا: جنگ ثروتمندان بر علیه فقیران

نوشتۀ: ویکتور شاپینوف
Write a comment

بر خلاف توهمات ناسیونالیستهای اوکراینی و روسی، جمهوری خلق نه دشمن مدنی و یا ژئوپلیتیک کی یف، بلکه دشمن طبقاتی آن است. زرق و برق آرمهای ایدئولوژیک - باندرولهای نازی ها در یک طرف و سمبلها و پرچمها در طرف دیگر -  مانع از دید واقعی و زمینی آنها از جنگ ثروت مندان برعلیه فقرا است، جایی که ایدئولوژی برای مخدوش و پنهان کردن واقعیت مبارزه اجتماعی طراحی شده است.

 

 

نوشته: ویکتور شاپینوف

ترجمه: تحریریه امید

 

انداختن مشکلات داخلی بگردن دشمن خارجی: یک ابزار قدیمی است، اما مسئولان اوکراین بر این باورند که، هنوز کار ساز است. اگر آدولف هیتلر ناراضیان رژیم اش در سطح جهان را توطعه مشترک " یهودی – بلشیویک" می دید، حالا هم رهبران ناسیونالیست اوکراین در کی یف می خواهند تمام ناراضیان را مأموران پوتین و سازمان جاسوسی روسیه   ( FSB)Federal Security Service ، معرفی کنند. و این نه تنها شامل معترضان " طرفداران روسیه" (که اکثریت آنها برای خود گردانی و برسمیت شناختن زبان روسی در برابرفشار های ناسیونالیست ها به خیابان می آیند)، بلکه شامل ناراضان  سیاست های اقتصادی – اجتماعی رژیم هم می شود.

نخست وزیر یاتسنیوک می گوید برنامه مسئولان روسی از " ایجاد بحران سیاسی و جدایی طلبی به بحران سازی اجتماعی و اقتصادی  تغییر کرده است." نخست وزیر تاکید می کند که "کسانی که برای نواروسیا (روسیه جدید) در تظاهرات شرکت می کنند و خواست پیوستن به روسیه را دارند، از هم اکنون در مورد حقوق بازنشستگی، حقوق ها و مشکلات اجتماعی حرف می زنند. تمامأ مأموران FSB هستند که در یک دهه گذشته به اینجا فرستاده شده اند."

جملاتی مشابه اینها، بوسیله وزیر امنیت ملی و وزیر دفاع آندره پاروبی هم بیان شده اند، بنابراین در این مورد ما فقط با یک نظر روبرو نیستیم، بلکه این یک نگرش سیاسی را درمیان سردمداران قدرت نشان می دهد. بر طبق نظر پاروبی نقشه کرملین چنین است: " ما اطلاع داریم که در زمان کوتاهی ( برخی تحلیل گران می گویند سپتامبر- اکتبر)، تلاش جدیدی برای برهم زدن اوضاع برای هشت ایالت جنوبی و شرقی اوکراین برنامه ریزی شده است. آنها به این امیدوارند که رفورم های بدون طرفدار (ریاضت اقتصادی) که باید بوسیله دولت اوکراین پیاده شود به نا آرامی های اجتماعی و شورش، که زمینه ساز تازه ای برای بحرانی گسترده تراست، بینجامد".

با اعلام مأموران خارجی خواندن شهروندان کم درآمد، از قبل، یاتسنیوک آشکارا به نفع ثروتمندان، به فقرا اعلام جنگ داده است. اخیرأ او در رابطه با رفرمهای اقتصادی صریحأ اعلام کرد، "این بلند پروازانه ترین بر نامه خصوصی سازی در 23 سال گذشته است."

زمانی که در میدان بر علیه فساد رژیم یاکونویچ صحبت می کرد، نئولیبرال ها و ناسیونالیست های افراطی فقط از زیادی دزدی ها ناراضی بودند. آنها از آهستگی حمله به  سطح معیشت کارگران توسط یانوکویچ ابراز نا خشنودی می کردند. حالا که یانوکویچ رفته راه برای حمله به فقرا توسط رژیم تازه هموار شده است.

در همان سخنرانی "تنفر آلودش"، یاتسنیوک بنگاههای در تملک دولت را با شورشیان دنباس مقایسه کرد و گفت: "من معتقدم که شرکتها و بنگاههای دولتی، و حشرات دیگری که بوجود آمده اند، شرکت های نا کارآمدی اند که تمرکز آنها فقط بروی غارت کمک هایی است که از دولت دریافت میکنند". اصطلاح "حشرات" کاملا ورد زبان نخست وزیر شده است. او همین اصطلاح را برای "جدایی طلبان" و آن بخش هنوز خصوصی نشده ثروت ملی به کار می برد.

یاتسنیوک با مساوی قرار دادن اقتصاد دولتی و عاملان "تروریست"، نشان می دهد که اوکراین قصد "براه انداختن جنگ بین غرب و شرق "، اوکراین و روسیه را ندارد بلکه براه انداختن جنگ طبقاتی بین ثروت مندان و فقرا مد نظر اوست.

دسته بندی هایی که در میدان به رهبری الیگارشی و و با در بر گرفتن روشنفکران ناسیونالیست شکل گرفت، قشر متوسط و کسبه خرده پا که به ایده های غربی آلوده اند، به روشنی این گونه دشمن طبقاتی خود را شناخته اند :" دونتسک هیولای اضافی است". این " نژاد پرستی طبقاتی" بر علیه اکثریت کارگران جنوب شرقی، به گسترش لایه های بزرگتری در جامعه خواهد انجامید، از حمایت کنندگان نئو نازی ها تا "آدم سادۀ توی خیابان" که به حمایت سیاست هایی بپردازند که به نفع میلیاردرهایی مثل کولومویسکی و پوروشنکو است.

بر خلاف توهمات ناسیونالیستهای اوکراینی و روسی، جمهوری خلق نه دشمن مدنی و یا ژئوپلیتیک کی یف، بلکه دشمن طبقاتی آن است. زرق و برق آرمهای ایدئولوژیک - باندرولهای نازی ها در یک طرف و سمبلها و پرچمها در طرف دیگر -  مانع از دید واقعی و زمینی آنها از جنگ ثروت مندان برعلیه فقرا است، جایی که ایدئولوژی برای مخدوش و پنهان کردن واقعیت مبارزه اجتماعی طراحی شده است.

مردمی که ساده لوحانه همسان رژیم کی یف و مخالفانش را به بر پایه "هردوی آنها ناسیونالیست اند" قلمداد می کنند، کاملأ از سابقه اختلاف اجتماعی آنها بی خبرند. آنها نمی خواهند ببینند که تمام الیگارشی اوکراین پشتیبانان کی یف، و کودتاچیان کی یف دشمنان مردم سخت کوش دونتسک و لوگانسک اند. آنها نمی خواهند ببینند زمانیکه کی یف پیشنهاد خصوصی سازی گسترده ای را داد، دنباس هر چند با ترس، ملی کردن را اعلام کرد. آنها نمی بینند که کدام طرف بوسیله کشورهای ثروتمند امپریالیستی به رهبری ایالات متحده، حمایت می شود و کدام طرف از حمایت "جهان سوم" و نیروهای ضد امپریالیست برخوردار است. بطور کلی این افراد که بعضی مواقع هم خود را چپ می نامند تماما ناتوان از بکارگیری میراث تحلیل های اجتماعی و طبقاتی مارکس هستند و بجای آن ترجیح می دهند در دنیای افکار خود، دنیای " آگاهی کاذب" بمانند.

 

http://borotba.org/war_of_the_rich_against_the_poor._by_victor_shapinov.html

 

 

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.

کنفرانس مؤسس

  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت سوم)
    از موضع تئوری مارکسیستیِ بحران و فروپاشی، این امر از ابتدا از نظر گروسمن مسلم است که برای پرولتاریا انتظار تقدیرگرایانه فروپاشیِ خود به خود ، بدون آن که فعالانه در آن دخالت کند؛ قابل طرح نیست. رژیم های کهنه…
  • حزب پرولتاریا
    حزب وظایف خود را تنها به شرطی می تواند ایفا کند که خود تجسم نظم و سازمان باشد، وقتی که خود بخش سازمانیابی شدۀ پرولتاریا باشد. در غیر این صورت نمی تواند ادعایی برای به دست گرفتن رهبری توده های…
  • اتحادیه ها و شوراها
    رابطۀ بین اتحادیه و شورا باید به موقعیتی منجر شود که غلبه بر قانونمندی و [سازماندهی] تعرض طبقۀ کارگر در مساعدترین لحظه را برای این طبقه امکانپذیر سازد. در لحظه ای که طبقۀ کارگر به آن حداقلی از تدارکات لازم…
  • دربارۀ اوضاع جهانی - 14: یک پیمان تجاری ارزشمند
    یک رویکرد مشترک EU-US می تواند بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. روشی که استانداردها، از جمله مقررات سلامتی و بهداشتی و صدور مجوز صادرات در بازارهای دیگر را نیز تسهیل میکند. به خصوص مناطقی که هنوز تحت…
  • 50 سال مبارزه بر سر مارکسیسم 1932-1883 (قسمت دوم)
    همان طور که رزا لوکزامبورگ تاکید نموده است، "فروپاشی جامعه بورژوایی، سنگ بنای سوسیالیسم علمی است". اهمیت بزرگ تاریخی کتاب رزالوکزامبورگ در این جاست: که او در تقابلی آگاهانه با تلاش انحرافی نئو هارمونیست ها، به اندیشه ی بنیادین "کاپیتال"…

صد سال پس از انقلاب اکتبر

کنفرانس اول

هنر و ادبیات

ادامه...

صدا و تصویر